Lenny Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Nu är motorn provmonterad, igen, så jag tänkte höra med er om ni vet, ungefär, hur mycket av tråget som kan sticka ner under bilen. Som det är nu så går den ner c:a 5-7 cm och då är jag ändå inte säker på att plenumet kommer under huven och något jätte scoop är inte involverat i mina byggplaner. ;) Finns det plenum som är mindre (göra själv?) eller är det bäst att "nagga" underifrån... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Hur litet plenum du nu än hittar så lär du ju i vilket fal som helst kapa tråget lite. Det blir ju så mycket bättre då:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted May 6, 2005 Author Share Posted May 6, 2005 då kommer nästa fråga... hur kapar man tråget...? blir det till att göra helt nytt eller räcker det med att ta väck det, kapa bort en del som sticker ner och svetsa tillbaka igen, eller...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Jag kapade mitt tråg rakt av i jämnhöjd med transkåpan.Svetsade i en tunn plåt ,satte i en mutter som gänga för oljeplugg.Fick även ändra böjen på röret till oljepumpen.Tappar 1 liter olja som jag skall kompensera med större filter samt oljekyl. mvh pixbo ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Glömde säga att jag byggt om insuget så att det går under huven. mvh pixbo :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted May 6, 2005 Author Share Posted May 6, 2005 apropå det där med insuget...: Hur fixade ni det, gjorde ni helt nytt eller modifierade det gamla, och i så fall hur? bara att kapa, ta bort och korta, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
94482 Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 http://www.peterssierra.tk/ såg denna sida, kolla under insugs projekt, det ser ut att vara något för sjuor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Jonte har svetsat om sitt insug,samt vänt det.Då får han luftmängdmätaren bakåt,vilket underlättar för montering,men svårare att få kall luft i insuget. Jag har kapat sönder mina rör och använt delen mot motorn samt plenumkammaren.Resten är avgasrör som är tillkapade och ihopsvetsade.Kammaren är skruvad mot en platta på rören,gummislangar mot delen med insprutsmunstyckena. Kollla Jontes hemsida så länge,jag skall lägga ut några bilder här när jag hittar min kamera. mvh pixbo :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 6, 2005 Share Posted May 6, 2005 Inte nödvändigtvis svårare att få in kall luft till insuget med det vänt bakåt. såtter man en filterbox ovanpå växellådan och tar luft framför vindrutan så får man dessutom ett ganska bra övertryck, förutsatt att mna har ruta och kan tänka sig att ta upp venilationsgaller strax frammför den så..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 http://www.peterssierra.tk/såg denna sida, kolla under insugs projekt, det ser ut att vara något för sjuor Såg helt perfekt ut!! synd bara att man inte kan svetsa alu... :icon_angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted May 7, 2005 Share Posted May 7, 2005 http://www.peterssierra.tk/såg denna sida, kolla under insugs projekt, det ser ut att vara något för sjuor Såg helt perfekt ut!! synd bara att man inte kan svetsa alu... :icon_angry: provade för första gången för ett halvår sedan att Tigsvetsa alu...kan säga att det inte är helt lätt....men så länge man inte svetsar tryck kärl... och kan axeptera inte helt perfekta svetsar så går det.... jag blev förvånad att det gick``så lätt´´ iofs så svetsa jag med gas i min ungdom och det hjälper... om du har möjlighet att låna en tigsvets, som är för alu så sätt dig till rätta och testa att svetsa lite...det hjälper mycket om man får lite tipps och kan titta på när ett proffs svetsar, eller kanske gå en kurs... mvh michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted May 8, 2005 Share Posted May 8, 2005 ang hur man ska kapa tråget så tog jag bort ca 5 cm i mitten och svetsade tillbax botten delan. Passade nästan perfekt fick lägga i en liten remsa på mitten. Oljepickupen fick jag kappa lite också:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted May 9, 2005 Author Share Posted May 9, 2005 kanonfin hemsida... :thumbup: :thumbup: :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 14, 2005 Share Posted May 14, 2005 Nu kommer lite bilder som jag lovade. Jag har som sagt behållt plenumkammaren,och gjort nya rör. Rören är avgaskrökar från Mekonomen.Gummislangstumparna är kylarslang till någon lastbil(Bilia Lastbilar). Rören är svetsade mot ett 5mm plattjärn som är skruvat mot plenumet. Mvh Pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 14, 2005 Share Posted May 14, 2005 Igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted May 14, 2005 Share Posted May 14, 2005 Så!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.