Ingenjören Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 (edited) Hej! Då bygget går sakta framåt börjar jag känna en viss oro för hur jag kommer att lösa kardanproblemet. Idag ligger en lång, ledad (med knutkors och lager) och rostig Sierrakardan i garaget som ska kortas av och svetsas. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga. Hur har ni löst kardanproblemet? Har ni kapat och svetsat själva eller har ni anlitat något företag för denna uppgift? Eller till och med köpt nytt? Leverantören av mitt kit, Tiger, vill ha 1600:- för en färdig kardan och jag har redan använt ganska mycket mer än vad frugan tycker är lämpligt :whistling: Jag är tacksam för tips om hur man läser detta för mindre än 1600 spänn. Är också ute efter en lämplig förgasare med insug till en Pinto om någon har en som ligger skräpande. Edited April 25, 2005 by Ingenjören Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Jag tror killarna i Dala7 använder sig av en firma i Norrköping och han tar tydligen från 800:- och uppåt... Dock tror jag nog du hamnar runt 1500:- i slutänden med frakt, ev nya kors m.m.. :( Normalpriset för övrigt ligger tydligen närmare 3000 enligt vad jag hört... Norrköping Kardan Service . Dom erbjuder Förlängning, kortning, reparation, balansering och knutkors till mycket bra priser. Per-Olov Eriksson Tel 011-34 35 90 alt 070-419 38 32. Övriga firmor... stockholm http://www.unicardan.se Svea Bilverkstad AB http://www.sveabil.se Utför riktning, balansering, förlängning, kortning samt tillverkning av kardanaxlar. 08-288500 08-288360 Göteborg http://www.kardanaxelservice.net Helsingborg Motorenova kommer att börja med det nu i vår... Köpt maskiner från nåt kursat företag.. 042-37 93 33 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Jag betalade 3500kr för en ny hos www.sveabil.se i stockholm. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Fick min sierrakardan kortad av mk i england, kostar i dagsläget 70 pund = 931 kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustav Sundberg Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Jag grovkapade delarna som skulle användas själv (typ minst 5cm för långt) Sen gick jag in på en mekanisk verkstad och bad dom svarva till ändarna och svetsa ihop axeln, 500:- kostade det. Det ser väldigt bra ut, men hur det funkar vet jag inte än... får se snart :) Man skarvar axeln lämpligast längst ut vid en medbringare, det är enklast att svarva en stödkant då så axeln blir rak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Axeln blir krokig efter svetsning så den måste riktas också och ev. balanseras. ganska mycke jobb om man vill ha de perfekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 NorrköpingKardan Service . Dom erbjuder Förlängning, kortning, reparation, balansering och knutkors till mycket bra priser. Per-Olov Eriksson Tel 011-34 35 90 alt 070-419 38 32. Jag använde kardanservice till min andra kardan efter att ha kört den första krokig :twisted: :whip: P-O var lätt att ha att göra med men det tog lite väl lång tid iofs. men då jag beställde en lite mer Heavy duty betonad version så fick han ta hem material till mej vilket väl tog sin tid bara det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Lämnade in min kardan till en kille på en mekaniskaverkstad... Han svarvade till ett rör som passa precis i kardanen satte upp den i svarven svetsade ihop den svarvade till så allt vart rakt för 300kr... Känner inga vibrationer eller något annat konstigheter i den, verkar funka kannon:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted May 25, 2007 Share Posted May 25, 2007 Är det någon gammal räv som har kapat upp en volvo-kardan och minns hur den är gjord? Om jag minns rätt så går splinesen längre in än där svetsen är. Min fråga är helt enkelt om man kan korta sin volvokardan så här: Svarva in till höger om svetsen bara precis genom ytterrörets gods och på så sätt "sticka av" splineshonan, kapa av så mycket som behövs på det resterande röret, stoppa in splineshonan och svetsa? Alltså, ser det ungefär ut såhär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted May 25, 2007 Share Posted May 25, 2007 splines hylsan går längre in änn svetsen, jag stack av svetsen i svarven och ryckte ut splines hyllsan. Kapade bort knutarna på samma sätt och skickade allt till Kardanaxelservice AB Tel. 031 - 744 21 35 . 1000 kr så svetsade han dit ett nytt rör och balancerade axeln. När den komm tillbaka var den målad och ny gummidamask var monterad. Byt knutarna innan. Mycket prisvärt........... Lars H. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted May 25, 2007 Share Posted May 25, 2007 Allt inom kardanaxlar... Riktningsspecialisten sedan 1908 - Stockholms äldsta bilverkstad! Vi på Svea Bilverkstad AB har specialiserat oss på olika slags kardanaxelarbeten och har två specialbyggda balanseringsmaskiner för högsta precision vid extrema varvtal. Läs mer... Följande arbeten utföres: Riktning, balansering, förlängning, kortning samt tillverkning av kardanaxlar till de flesta person- och lastbilsmodellerna på marknaden. Axelriktning, fälgriktning, aluminiumsvetsning. Sänd eller lämna axlarna till oss kompletta med knutkors och medbringare. Det underlättar i balanseringsmaskinen. Ni får snabbare service om ni låter oss veta märke och typbeteckning, samtidigt som ni skickar oss axlarna. Nyheter: Vi har nu tillgång till "omöjliga" kardanaxeldelar till ex. Volvo och Audi 4wd och de flesta japanska modellerna såsom CV-knutar, stödlager, ändmedbringare och knutkors. Dessa delar finns inte som lösa reservdelar hos biltillverkaren och alternativet är en ny axel för dyra pengar. Industri och tunga fordon: Vi har tillgång till alla stora tillverkares delar och kan leverera axlar inom alla användningsområden ex. lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner, båtar och industri. Läs mer... Racing: Mångårig erfarenhet av tillverkning och modifiering av kardanaxlar för alla tänkbara användnings områden: rally, rallycross, banracing, formula-offroad och terrängbilar. Läs mer... Dragracing: Nytillverkade 1350 axlar till mycket konkurrenskraftiga priser, med eller utan yoke, standard eller HD knutkors, 3'' rör. Läs mer... Fälgriktning: Svea Bil riktar alla typer av fälgar till personbilar. Vi gör även Aluminiumsvetsning. Axelriktning och Magnafluxundersökning: Framaxlar Bakaxelkåpor Släpvagnsaxlar Drivaxlar, propelleraxlar, AQ-axlar Samarbetspartner Svea Bilverkstad AB är auktoriserad återförsäljare av EUROPEAN DRIVESHAFT SERVICES -------------------------------------------------------------------------------- SVEA BILVERKSTAD AB Gjuterivägen 15 168 67 Bromma Telefon: +46 (0)8-28 85 00 & 28 83 60 Fax: +46 (0)8-29 44 00 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted May 25, 2007 Share Posted May 25, 2007 Hej! Kan tillägga att jag också har svetsat egen kadan.. visserligen på epabyggestiden. men de kadanerena har allihopa klarar 160++ utan några nämnvärda vibrationer. När jag gjorde det så hade jag ett V-järn som ja spände upp den i. och givetvis får man va försiktig så man inte kröker skiten när man svetsar sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 Räcker migsvetsen när jag ska svetsa ihop en ny axel i samband med bakaxelbyte eller blir det stadigare med pinnsvets? Om jag inte har sån jäkla tur att det är samma bultdelning på taunusaxeln som på den nya 740-axeln - och samma längmått. Det är ju värsta semestertiden nu och de flesta firmor har bommat igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 Jag har svetsat flera kardaner med 180A 3-fas Mig. Om man borrar tex sex st hål och punktar i hålen innan man helsvetsar så blir det rakare. Här finns några bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 Utmärkt. Då testar jag, det är bara att börja om ifall det går snett. Först ska dock den gamla bakaxeln demonteras och det är lite för varmt i dag. Inget optimalt skruvarväder tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.