Jump to content

Kortning av kardanaxel


Ingenjören

Recommended Posts

Hej!

Då bygget går sakta framåt börjar jag känna en viss oro för hur jag kommer att lösa kardanproblemet.

Idag ligger en lång, ledad (med knutkors och lager) och rostig Sierrakardan i garaget som ska kortas av och svetsas. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga.

Hur har ni löst kardanproblemet? Har ni kapat och svetsat själva eller har ni anlitat något företag för denna uppgift? Eller till och med köpt nytt?

Leverantören av mitt kit, Tiger, vill ha 1600:- för en färdig kardan och jag har redan använt ganska mycket mer än vad frugan tycker är lämpligt :whistling:

Jag är tacksam för tips om hur man läser detta för mindre än 1600 spänn.

Är också ute efter en lämplig förgasare med insug till en Pinto om någon har en som ligger skräpande.

Edited by Ingenjören
Link to comment
Share on other sites

Jag tror killarna i Dala7 använder sig av en firma i Norrköping och han tar tydligen från 800:- och uppåt... Dock tror jag nog du hamnar runt 1500:- i slutänden med frakt, ev nya kors m.m.. :(

Normalpriset för övrigt ligger tydligen närmare 3000 enligt vad jag hört...

Norrköping

Kardan Service .

Dom erbjuder Förlängning, kortning, reparation, balansering och knutkors till mycket bra priser.

Per-Olov Eriksson Tel 011-34 35 90 alt 070-419 38 32.

Övriga firmor...

stockholm

http://www.unicardan.se

Svea Bilverkstad AB

http://www.sveabil.se

Utför riktning, balansering, förlängning, kortning samt tillverkning av kardanaxlar.

08-288500

08-288360

Göteborg

http://www.kardanaxelservice.net

Helsingborg

Motorenova

kommer att börja med det nu i vår... Köpt maskiner från nåt kursat företag..

042-37 93 33

Link to comment
Share on other sites

Jag grovkapade delarna som skulle användas själv (typ minst 5cm för långt)

Sen gick jag in på en mekanisk verkstad och bad dom svarva till ändarna och svetsa ihop axeln, 500:- kostade det.

Det ser väldigt bra ut, men hur det funkar vet jag inte än... får se snart :)

Man skarvar axeln lämpligast längst ut vid en medbringare, det är enklast att svarva en stödkant då så axeln blir rak.

Link to comment
Share on other sites

Norrköping

Kardan Service .

Dom erbjuder Förlängning, kortning, reparation, balansering och knutkors till mycket bra priser.

Per-Olov Eriksson Tel 011-34 35 90 alt 070-419 38 32.

Jag använde kardanservice till min andra kardan

efter att ha kört den första krokig :twisted: :whip:

P-O var lätt att ha att göra med men det tog lite väl lång tid iofs.

men då jag beställde en lite mer Heavy duty betonad version så

fick han ta hem material till mej vilket väl tog sin tid bara det...

Link to comment
Share on other sites

Lämnade in min kardan till en kille på en mekaniskaverkstad...

Han svarvade till ett rör som passa precis i kardanen satte upp den i svarven svetsade ihop den svarvade till så allt vart rakt för 300kr...

Känner inga vibrationer eller något annat konstigheter i den, verkar funka kannon:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Är det någon gammal räv som har kapat upp en volvo-kardan och minns hur den är gjord? Om jag minns rätt så går splinesen längre in än där svetsen är. Min fråga är helt enkelt om man kan korta sin volvokardan så här: Svarva in till höger om svetsen bara precis genom ytterrörets gods och på så sätt "sticka av" splineshonan, kapa av så mycket som behövs på det resterande röret, stoppa in splineshonan och svetsa?

post-714-1180078404_thumb.jpg

Alltså, ser det ungefär ut såhär?

post-714-1180078427_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

splines hylsan går längre in änn svetsen, jag stack av svetsen i svarven och ryckte ut splines hyllsan.

Kapade bort knutarna på samma sätt och skickade allt till Kardanaxelservice AB Tel. 031 - 744 21 35 . 1000 kr så svetsade han dit ett nytt rör och balancerade axeln.

När den komm tillbaka var den målad och ny gummidamask var monterad.

Byt knutarna innan.

Mycket prisvärt...........

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Allt inom kardanaxlar...

Riktningsspecialisten sedan 1908 - Stockholms äldsta bilverkstad!

Vi på Svea Bilverkstad AB har specialiserat oss på olika slags kardanaxelarbeten och har två specialbyggda balanseringsmaskiner för högsta precision vid extrema varvtal.

Läs mer...

Följande arbeten utföres:

Riktning, balansering, förlängning, kortning samt tillverkning av kardanaxlar till de flesta person- och lastbilsmodellerna på marknaden. Axelriktning, fälgriktning, aluminiumsvetsning.

Sänd eller lämna axlarna till oss kompletta med knutkors och medbringare. Det underlättar i balanseringsmaskinen. Ni får snabbare service om ni låter oss veta märke och typbeteckning, samtidigt som ni skickar oss axlarna.

Nyheter:

Vi har nu tillgång till "omöjliga" kardanaxeldelar till ex. Volvo och Audi 4wd och de flesta japanska modellerna såsom CV-knutar, stödlager, ändmedbringare och knutkors. Dessa delar finns inte som lösa reservdelar hos biltillverkaren och alternativet är en ny axel för dyra pengar.

Industri och tunga fordon:

Vi har tillgång till alla stora tillverkares delar och kan leverera axlar inom alla användningsområden ex. lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner, båtar och industri.

Läs mer...

Racing:

Mångårig erfarenhet av tillverkning och modifiering av kardanaxlar för alla tänkbara användnings områden: rally, rallycross, banracing, formula-offroad och terrängbilar.

Läs mer...

Dragracing:

Nytillverkade 1350 axlar till mycket konkurrenskraftiga priser, med eller utan yoke, standard eller HD knutkors, 3'' rör.

Läs mer...

Fälgriktning:

Svea Bil riktar alla typer av fälgar till personbilar. Vi gör även Aluminiumsvetsning.

Axelriktning och Magnafluxundersökning:

Framaxlar

Bakaxelkåpor

Släpvagnsaxlar

Drivaxlar, propelleraxlar, AQ-axlar

Samarbetspartner

Svea Bilverkstad AB är

auktoriserad återförsäljare av

EUROPEAN DRIVESHAFT SERVICES

--------------------------------------------------------------------------------

SVEA BILVERKSTAD AB

Gjuterivägen 15

168 67 Bromma

Telefon: +46 (0)8-28 85 00 & 28 83 60

Fax: +46 (0)8-29 44 00

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kan tillägga att jag också har svetsat egen kadan.. visserligen på epabyggestiden. men de kadanerena har allihopa klarar 160++ utan några nämnvärda vibrationer.

När jag gjorde det så hade jag ett V-järn som ja spände upp den i. och givetvis får man va försiktig så man inte kröker skiten när man svetsar sedan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Räcker migsvetsen när jag ska svetsa ihop en ny axel i samband med bakaxelbyte eller blir det stadigare med pinnsvets?

Om jag inte har sån jäkla tur att det är samma bultdelning på taunusaxeln som på den nya 740-axeln - och samma längmått.

Det är ju värsta semestertiden nu och de flesta firmor har bommat igen.

Link to comment
Share on other sites

Utmärkt.

Då testar jag, det är bara att börja om ifall det går snett.

Först ska dock den gamla bakaxeln demonteras och det är lite för varmt i dag. Inget optimalt skruvarväder tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...