SteQve Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Är på jakt efter en V6:a i alu (helst från alfa eller peugeot). Jag vet inte vart man vänder sig för att få tag i en sådan. Någon som är bra på att jaga upp sådana här saker? Eller kan hjälpa mig på traven? Prisbild? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Är på jakt efter en V6:a i alu (helst från alfa eller peugeot). Jag vet inte vart man vänder sig för att få tag i en sådan. Någon som är bra på att jaga upp sådana här saker? Eller kan hjälpa mig på traven? Prisbild? Kolla på Citroen XM V6, samma maskiner som Peugot (PRV) Men lägre pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted April 14, 2005 Share Posted April 14, 2005 Hos Marco i Avesta kan du nog hitta en alfa v6 till bra pris. marcoharjunpaa@home.se Jag kan noga skaffa fram en 2,5liters v6-alfa men den är inte helt komplett. Mins inte vad det var som saknades men den blir nog billig! /R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 (edited) Vart bor du? Det står en alfa på skroten här i Uddevalla, jag såg den förra helgen när jag var där och skulle ha grejer. Fick tyvärr inte upp huven, men det stod V6 på bagageluckan i alla fall. Riktigt fräscha skinnsäten med elstyrning och grejer satt det i den också. Funderade på att köpa dom ett tag, men dom var inte riktigt så sköna att sitta i som dom såg ut... Nu vet jag ju inte vilket skick det var på motorn i den bilen, men om den är okay kan jag tänka mig att han säljer den för 1000-1500kr. Edit: det var en 3,0L har jag för mig. Edited April 15, 2005 by Baalzamon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 Du har ett mail! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 15, 2005 Share Posted April 15, 2005 Alfa 164 3,0 ltr. blocket Blekinge karlskrona hel bil 4000:- prutbart . jag vet att killen vill bli av med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted April 15, 2005 Author Share Posted April 15, 2005 Alfa 164 3,0 ltr. blocket Blekinge karlskrona hel bil 4000:- prutbart . jag vet att killen vill bli av med den. Allrajt...jag har mailat och hoppas han nappar på 3000 för motorn =) Om den nu är intakt dvs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 16, 2005 Share Posted April 16, 2005 Skulle det strula sig så hör av dig på något sätt . Jag känner till en till bil och han har även en lås motor som jag inte vet något om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 17, 2005 Share Posted April 17, 2005 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18709&highlight= ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted April 18, 2005 Author Share Posted April 18, 2005 Skulle det strula sig så hör av dig på något sätt .Jag känner till en till bil och han har även en lås motor som jag inte vet något om. Tja...han sålde bilen till nån annan. Trist då det var bra pris för motorn.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted April 18, 2005 Author Share Posted April 18, 2005 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18709&highlight= ?? Han vill ha 12 000 för den, och det tycker jag är lite dyrt då den är så gammal och i okänt skick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Lägger frågan här också:) Vad finns det för alu 6:or som man kan få ut 3-400hk ur utan att man blir tvungen att äta nudlar aldeles för länge? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Jag vet inte var ni bor men som jag sagt tidigare www.returbilen.se 1500:- för en motor oavsett sort. ligger i malmö man får skruva bort själv. de har inga telefoner men ägs av Harrys bilskrot o de har tel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted April 19, 2005 Author Share Posted April 19, 2005 Jag vet inte var ni bor men som jag sagt tidigare www.returbilen.se 1500:- för en motor oavsett sort.ligger i malmö man får skruva bort själv. de har inga telefoner men ägs av Harrys bilskrot o de har tel. Jag bor i sthlm....men betalar gärna för att någon tar ut en motor åt mig. Kan även betala för att någon åker dit och letar efter en motor till mig. För en motor - det behöver jag =) Och det skall vara en V6 ej under 3L och helt i alu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Jag vet inte var ni bor men som jag sagt tidigare www.returbilen.se 1500:- för en motor oavsett sort.ligger i malmö man får skruva bort själv. de har inga telefoner men ägs av Harrys bilskrot o de har tel. Jag bor i sthlm....men betalar gärna för att någon tar ut en motor åt mig. Kan även betala för att någon åker dit och letar efter en motor till mig. För en motor - det behöver jag =) Och det skall vara en V6 ej under 3L och helt i alu. Du få en körbar Citroen V6 för en bra bit under 10' om den är lite ful, obesiktad, och någon slarvat med klockfyllningen. Ofta går de riktigt bra, lämnar från 170 till 210 hkr beroende på antal ventiler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sören Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Ett tips som nu kanske inte är värt något :o .... I Stockholm finns Självplock ( www.sjalvplock.com ) som hållit samma priser som i Malmö. Tyvärr verkar de få bilarna från Allbildelar vägg-i-vägg, och intressanta motorer kan vara urplockade. Nu när jag skulle gå in på Självplocks hemsida dirigerades jag automatiskt om till Allbildelars sida. Där står iochförsig att Självplock är öppet, men ingen mer info. Ring Allbildelar och fråga hur det står till, tel 7469300 eller sök på allbildelar.se. Lycka till! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Myren Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 kan kanske fixa en billig xm v6 dock kass koppling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 på tal om donator så fick returbilen in en escort -79 idag. Mk1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 kan kanske fixa en billig xm v6dock kass koppling Vad är det för motor då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 på tal om donator så fick returbilen in en escort -79 idag. Mk1 :blink: :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted April 21, 2005 Author Share Posted April 21, 2005 Har ev fått napp på en "Citroën XM V6". Någon som vet något om den motorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Har ev fått napp på en "Citroën XM V6". Någon som vet något om den motorn? Det är en ganska fin helalu V6 på tre liter med 12 ventiler som levererar 170 hkr. Grattis. Är det en med hydraktiv eller utan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted April 21, 2005 Author Share Posted April 21, 2005 Har ev fått napp på en "Citroën XM V6". Någon som vet något om den motorn? Det är en ganska fin helalu V6 på tre liter med 12 ventiler som levererar 170 hkr. Grattis. Är det en med hydraktiv eller utan Vad är "hydraktiv"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 hydraktiv är en form av fjädring på bilen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 hydraktiv är ett system med olika lägen för fjädringen. Det sitter som du kanske vet gasklockor som innehåller kvävgas, vilken är fjädrande medium. Ändrar man gasvolymen så ändras fjäderkonstanten. Nu är det ju inte så enkelt att ändra gasvolymen under färd, så citroen hittade på ett system med en extra klocka per hjulaxel, som man kan koppla bort. och då blir både dämpningen hårdare, och fjäderkonstanten ökar, och voila, har man sportläge på fjädringen, det hela sköts automagiskt utav en liten dator som känner av en massa olika saker. exempel övergår fjädringen till sportläge om bakluckan öppnas :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted April 21, 2005 Author Share Posted April 21, 2005 Allrajt....jag har ingen aning om vad jag köper. Jag är ute efter motorn, resten intresserar mig inte så det kan vara vad som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 hydraktiv är ett system med olika lägen för fjädringen.Det sitter som du kanske vet gasklockor som innehåller kvävgas, vilken är fjädrande medium. Ändrar man gasvolymen så ändras fjäderkonstanten. Nu är det ju inte så enkelt att ändra gasvolymen under färd, så citroen hittade på ett system med en extra klocka per hjulaxel, som man kan koppla bort. och då blir både dämpningen hårdare, och fjäderkonstanten ökar, och voila, har man sportläge på fjädringen, det hela sköts automagiskt utav en liten dator som känner av en massa olika saker. exempel övergår fjädringen till sportläge om bakluckan öppnas :D Är det det systemet som bruakar krångla på cittrorna :)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 hydraktiv är ett system med olika lägen för fjädringen.Det sitter som du kanske vet gasklockor som innehåller kvävgas, vilken är fjädrande medium. Ändrar man gasvolymen så ändras fjäderkonstanten. Nu är det ju inte så enkelt att ändra gasvolymen under färd, så citroen hittade på ett system med en extra klocka per hjulaxel, som man kan koppla bort. och då blir både dämpningen hårdare, och fjäderkonstanten ökar, och voila, har man sportläge på fjädringen, det hela sköts automagiskt utav en liten dator som känner av en massa olika saker. exempel övergår fjädringen till sportläge om bakluckan öppnas :D Är det det systemet som bruakar krångla på cittrorna :)? Det som brukar krångla på cittror är framförallt rost i karossen på äldre bilar. Rost i motorbocken på CX TRD om ägaren slarvar med glykolen. På CX GTI är det även ibland behov av att byta lägesgivare för tändningen, och tändspolarna kan spricka. men det är inte så vanligt. Sen är ju citroen som andra bilar, de behöver underhåll, man behöver byta olja med jämna mellanrumm, tyvärr är det alltför många som tror att man inte behöver det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 hydraktiv är ett system med olika lägen för fjädringen.Det sitter som du kanske vet gasklockor som innehåller kvävgas, vilken är fjädrande medium. Ändrar man gasvolymen så ändras fjäderkonstanten. Nu är det ju inte så enkelt att ändra gasvolymen under färd, så citroen hittade på ett system med en extra klocka per hjulaxel, som man kan koppla bort. och då blir både dämpningen hårdare, och fjäderkonstanten ökar, och voila, har man sportläge på fjädringen, det hela sköts automagiskt utav en liten dator som känner av en massa olika saker. exempel övergår fjädringen till sportläge om bakluckan öppnas :D Är det det systemet som bruakar krångla på cittrorna :)? Det som brukar krångla på cittror är framförallt rost i karossen på äldre bilar. Rost i motorbocken på CX TRD om ägaren slarvar med glykolen. På CX GTI är det även ibland behov av att byta lägesgivare för tändningen, och tändspolarna kan spricka. men det är inte så vanligt. Sen är ju citroen som andra bilar, de behöver underhåll, man behöver byta olja med jämna mellanrumm, tyvärr är det alltför många som tror att man inte behöver det. :) okej! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted April 22, 2005 Author Share Posted April 22, 2005 Några som har tips på trimm man kan göra? Någon som vet vikt på motor utan vxllåda? Jag vill banka ihop motorn med en G50 porschelåda...går det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 23, 2005 Share Posted April 23, 2005 http://www.blocket.se/view/4870982.htm?cal...&l=0&c=1&city=0 En motor från en 605:a bör väl var i alu. Eller? Kan nog få den billigt om inte annat:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted April 24, 2005 Author Share Posted April 24, 2005 japp. det blev en 605a med 3l v6 24v (trevligt!) på 210hp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted April 24, 2005 Share Posted April 24, 2005 Vad fick du ge för den då?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteQve Posted April 24, 2005 Author Share Posted April 24, 2005 6000 med komplett bil =) (trasig vxllåda) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magoo Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 är det en variant på PRV 6:an eller en helt annan motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Får grattulera det är en riktigt trevlig maskin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.