Jump to content

Nedre rattstångsfäste


svante

Recommended Posts

Hur har ni andra gjort med nedre rattstångsfästet? missade att plocka loss den från donatorn...

Är Ford original något som passar bra i våra byggen?

Har en Sierra rattstång.

Tacksam för hjälp, Svante

Link to comment
Share on other sites

Hur har ni andra gjort med nedre rattstångsfästet? missade att plocka loss den från donatorn...

Är Ford original något som passar bra i våra byggen?

Har en Sierra rattstång.

Tacksam för hjälp, Svante

Hej Svante!

Jag använder också Sierra-stången och har just monterat den främre delen. Liket står kvar där hemma, så jag hade inga problem att skära ut en bit av den gamla torpedväggen för att få hjälp med hålet till gummibussningen. På båda de Sierror vi skrotat hittills har främre plastbussningarna varit MYCKET glappa, men på Ford tar de bara 80:- för gummibussningen, delen på rattstången (trekantiga) och den som ska sitta i gummibussningen.

Jag ska försöka lägga ut någon bild på torpedväggen vad det lider...

Hälsningar,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

tack!

Fick tag på bussningen 81kr på Ford, Hålet är 45 eller 46mm i diameter och 5 mm spår i gummibussningen. Ska försöka få tag på en ring i stål som jag kan byta ut på ramen (mitt hål blev för litet och går inte att borra upp..)Alternativt kan man sätta en lagerbock med kullager där, den inre plastdelen är 25mm utvändigt och det finns kullager med den håldiametern..

Får se hur det blir...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag använder också Sierra rattstång med orginalinfästning. Att nedre bussningen är väldigt glapp är tydlingen vanligt, min var det också. Skickar en bild på min lösning av nedere infästningen. Jag har använt en avgasklamma med nylockmuttrar för att fästa yttre bussningen.

M.V.H.

Per-Erik

post-3-1069831118.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...