AlfaRonny Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 (edited) Hej! Tänkte bara presentera mitt pågående bygge. Jag har valt att använda min gamla alfa som donatorbil. den såg så ensam och bortglömd ut på tomten (eller med andra ord, Tjejen klagade) Har valt att bygga med delad bakvagn (egen konstruktion) och orginallådan bak. Här finns några bilder: http://www.illustrera.se/konstruktion/alfaseven.htm PS: Finns det någon där ute som har billiga skärmar att sälja till mej? Mvh Ronny Edited May 24, 2014 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 kul, såg ut som ett intressant bygge, vad skall du använda för fram spindlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Jag måste väl först säga Välommen ! :thumbup: Ditt bygge såg verkligen intressant ut ! originellt med egna lösningar .... :D Nya skärmar kan köpas hos Dala7.se annan lösning är släpvagnsskärmar från KABO kaross. Det finns säker fler..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 15, 2005 Author Share Posted March 15, 2005 Jag använder Alfas orginalspindlar. Är nästan klar med framvagnen nu, har inte hunnit uppdatera på min hemmsida än. För övrigt använder alfas grejjor i princip överallt. Eftersom jag redan byggt min bil i CAD vet jag att det passar. Jag har säkert byggt om ramen 100 ggr i datorn, skull vara tråkigt att göra detta i garaget :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 Har du mått och vinklar på spindlarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 VÄLKOMMEN!!! :thumbup: ser ut att vara ett intressant bygge!! vad har du ritat den i för cad program? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 15, 2005 Author Share Posted March 15, 2005 Här kommer några mått. Hör av dig om du vill ha fler /R Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 15, 2005 Author Share Posted March 15, 2005 och en bild till.. Programmet är Rhino3d. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mathias78 Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 ser snyggt ut!!! har det tagit många timmar att rita allt?? ritar lite själv i pro desktop... tycker allt man gör tar en j*vla tid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 15, 2005 Author Share Posted March 15, 2005 Tackar tackar! Visst har det tagit många många timmar att rita allt men jag har garanterat sparat tid på detta (+ att det är kul). Tillexempel är det en baggis att: provmontera prylar och se så att inga delar kolliderar, räkna på hjulvinklar, ta fram ritningar mm. Detta är ett ganska enkelt 3d-program men fullt tillräckligt för ett litet locostbygge, mycket mer snabbjobbat än alla andra 3dprogram jag jobbat med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 15, 2005 Share Posted March 15, 2005 och en bild till..Programmet är Rhino3d. Mycket intressant! Sitter bärarmen på översidan av nedre spindelfästet? Om det är så då "hänger" inte bilen i nedre spindelleden som på alla Ford spindlar. Vilka spindelleder har du använt? Alfa original,eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 Spindlarnas geometri ser ju ganska intresant ut, men ett mått jag saknar är avståndet mot fälgens anliggningsyta. Har du tillgång till det måttet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 16, 2005 Author Share Posted March 16, 2005 Här kommer måttet du efterlyser. Den undre leden är alfa original, den övre kommer från Kontima vilket medförde att jag fick kona om hålet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 Hej! Bilden på din spindel med bärarmar var fin.Tänk bara på att du,vid byggnation, lutar övre bärarmen lite uppåt så att du får camber gain vid infjädring,dvs. sänker övre fästena. mvh pixbo :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 16, 2005 Author Share Posted March 16, 2005 Jag har valt att behålla exakt samma geometri som orginal för att slippa problem med bumpsteer mm. Plöjde genom boken "competition car suspenton" utan att bli speciellt mycket klokare. Men, jag har gjort simuleringar med en lägre infästning av övre fästet men jag fick inte till styrarmens rörelse rätt då. Så jag gav med mig för en fungerande konstruktion. Det är inte ofta jag ger mej men efter flera veckors slit framför datorn gav jag upp. (Faktum är att det är att övre fästet sitter lite lägre än horisontellt mätt från ledens centrum) Bara skiten går och fickparkera med så är jag nöjd ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 16, 2005 Share Posted March 16, 2005 (edited) Eftersom din övre bärarm är kortare så kommer du ändå att få viss cambergain vid infjädring, utan att få "camberloss" vid utfjädring. Men eftersom lasten ligger på ytterhjulet vid rollrörelser så spelar det lite mindre roll vad innerhjulet har för sig, även om jag skule välja att ha lite andra vinklar. Edited March 16, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted March 27, 2005 Share Posted March 27, 2005 har du kanske ritningar på din ram att sälja då jag oxå har några alfor stående på gården... och kraftig tanke på bygge.. mvh Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted March 27, 2005 Share Posted March 27, 2005 Det här är ett bygge som jag tycker verkar riktigt intressant, och klart fina ritningar du gjort, tack för att jag fått ta del av måtten på spindeln. Men självklart har jag fler funderingar :D Vad är det för bultmönster på Alfan original, ( 5X98? ) eller är det nåt annat. Hur stor är navplattan, som bromsskivan sitter skruvad i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 28, 2005 Author Share Posted March 28, 2005 Det här är ett bygge som jag tycker verkar riktigt intressant, och klart fina ritningar du gjort, tack för att jag fått ta del av måtten på spindeln.Men självklart har jag fler funderingar :D Vad är det för bultmönster på Alfan original, ( 5X98? ) eller är det nåt annat. Hur stor är navplattan, som bromsskivan sitter skruvad i? Bultmönstret är 4x98 på min gamla alfa 75 från 1986. Men modellen med v6motor har fem-bultat, kanske även nyare fyrcylindriga 75´er. Bifogar bild med måttet du ville ha fler bilder finns på: http://www.illustrera.se/ovrigt/2005-03/by...gbok_200503.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 28, 2005 Author Share Posted March 28, 2005 har du kanske ritningar på din ram att sälja då jag oxå har några alfor stående på gården... och kraftig tanke på bygge.. mvh Michael Du kan få mina 3d-filer gratis om du vill. Kanske i byte mot mot några alfa-delar jag saknar :) Bara roligt om ngn bygger efter mina idéer. Du bygger dock på egen risk eftersom jag ej vet om min bil kommer funka bra då den väl blir klar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Posted March 29, 2005 Share Posted March 29, 2005 Du kan få mina 3d-filer gratis om du vill. Kanske i byte mot mot några alfa-delar jag saknar Jag skulle oxå gärna ta en titt på dina ritningar :D Jag var på ELMIA i helgen och nu är det bestämt att min Alfa 75:a som var tänkt som banraser skall bli Locost. Jag har inte så mycket delar men hör av dig om du saknar nåt. Hur bred blir din bil? och hur mycket plats blir det i sittbrunnen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted March 29, 2005 Author Share Posted March 29, 2005 Hur bred blir din bil? och hur mycket plats blir det i sittbrunnen? Min bil blir ju pågrund av den gigantiska växellådan/kopplingen bak, inte lika liten och smidig som andras (eller ska man kanske kalla den vuxen :D ). Däremot är inte sittutrymmet speciellt vuxet. ca 408 mm men jag som inte är jättebred får plats jättebra med egentillverkade stolar. Det går ju att göra ramen bredare om man vill. Max rambredd=1267 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 10, 2005 Author Share Posted August 10, 2005 Läste någon stans att man helst inte skulle använda böjda rör till A-armar. Därför undrar jag om man får lägga ett litet snitt med kapen och sedan svetsa så att man på så vis får ett "böjt" rör. Är nämligen inne på mina tredje A-armar nu :( . 4 grader caster räckte inte. 8 grader räcker inte, ingen återgång alls. Nu skall jag prova med 12. Medför dock lite lustig form (godkänd?) på armen för att få plats med fjädern. Vill inte flytta fästena då detta skulle medföra ombyggnation av ramen. skickar med en bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Ursäkta att jag lånar tråden :hypocrite: Ska/får/bör man inte använda böjda rör till A-armar? Jag hade nämligen tänkt göra övre armarna med något böjda rör, just på grund av nämnda problematik, plats för fjäder och även camberjustering. Kan någon kunnig människa (Pinto?) skingra funderingarna innan man börjar böja svindyra rör som kanske inte får användas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 10, 2005 Share Posted August 10, 2005 Läste någon stans att man helst inte skulle använda böjda rör till A-armar. Därför undrar jag om man får lägga ett litet snitt med kapen och sedan svetsa så att man på så vis får ett "böjt" rör. Är nämligen inne på mina tredje A-armar nu :( . 4 grader caster räckte inte. 8 grader räcker inte, ingen återgång alls. Nu skall jag prova med 12. Medför dock lite lustig form (godkänd?) på armen för att få plats med fjädern. Vill inte flytta fästena då detta skulle medföra ombyggnation av ramen. skickar med en bild Om röret är böjt eller svetsat "krokigt" av flera rör saknar betydelse, kraften går ändå i centrerad i röret. Använder inte MK böjda rör ??? (då kan det ju inte vara några bekymmer) Jag föredrar dock raka rör. :lol: :lol: :lol: :lol: Jag har förresten ca 5,3 graders caster och återgången är väl halvhyfsad (jag och min SFRO-snubbe tycker det funkar bra), jag borde nog haft lite mer men kunde inte justera mer :( (grundregeln är väl att ju lättare bilen är deto mer caster krävs det) Nackdelen med stora castervinklar är att vid kurvtagning så måste man "lyfta" bilen mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 29, 2005 Author Share Posted August 29, 2005 Hjälp mej att och tyck till :) Ska jag ha bred eller smal noskon? Det är enklast att ta den breda men ser det för fläskigt ut? Bred kon: + Kräver inte så mycket moddning för att passa bra + döljer fästena till A-armarna - Mina korta A-armar döljs delvis och ser ännu kortare ut - Följer inte ramens koniska form perfekt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 29, 2005 Author Share Posted August 29, 2005 Smal kon: + Följer ramens koniska form bra (efter moddning) + Visar mer av A-armarna - Kommer att bli en J-A massa jobb för att få den att passa - döljer inte fästena till A-armarna = urtag måste göras i plasten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Smal noskon :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stesun Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Klockrent den smala. Den breda passar bara om du har större spårvidd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Smalt ska det vara !!! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Ursnyggt tycker jag...nu är det bara att bygga ihop den :thumbup: Eddy Ps Tack så mycket för garageträffen och du.... hälsa gumman och tacka för de Goooodaaa bullarna.. :wohow: Ds Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Klart du ska göra den smala.. Mina fästen syns men det är inget man störs av. Vill du kan du ju dra ut en liten kant över där fästet sitter men det behövs inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 Smala nosen :thumbup: Caper ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 utan tvekan den smala noskonen !!!! tycker jag :D men det är din bil så du bestämmer.. mvh Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted August 29, 2005 Author Share Posted August 29, 2005 Tack för alla åsikter :) Samstämmiga dessutom. Då skall jag göra ett försök att få ordning på den smala. Mycket plasta o spackla blir det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 smal kon på smalt chassi :thumbup: lätt val tycker jag i ditt fall... -smal kon ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted August 29, 2005 Share Posted August 29, 2005 holler med föregående talare. smala konen såg mycke bätre ut. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted August 30, 2005 Share Posted August 30, 2005 Instämmer också jag med alla er andra. Den breda ser grotesk ut, speciellt med den relativt smala spårvidden. Den smala ser smäcker ut! Bara att bita hop alltså! Det är nog som vanligt, att man ångrar sig senare om man är "lat" och genar någonstans. Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Jag undrar om du har kvar bilderna på spindeln som du postade tidigare. de försvann tydligen i forumkrashen. De mått jag är intresserad av i dag är axeltappens dimentioner :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted October 11, 2005 Author Share Posted October 11, 2005 Jag undrar om du har kvar bilderna på spindeln som du postade tidigare.de försvann tydligen i forumkrashen. De mått jag är intresserad av i dag är axeltappens dimentioner :) <{POST_SNAPBACK}> Här kommer lite bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 (edited) Tack, det ser ju bra ut. Det jag funderar över är egentligen att samla ihop mått på de axeltappar jag hittar, för att se vilka nav som teoretiskt skulle gå att montera på vilka spindlar. Edited October 11, 2005 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Tack, det ser ju bra ut.Det jag funderar över är egentligen att samla ihop mått på de axeltappar jag hittar, för att se vilka nav som teoretiskt skulle gå att montera på vilka spindlar. <{POST_SNAPBACK}> Lite OT / Är du på "G" med ny bil? :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted October 11, 2005 Share Posted October 11, 2005 Lite OT /Är du på "G" med ny bil? :) <{POST_SNAPBACK}> Lär nog ta sin tid, men klart man måste ha bil ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted October 17, 2005 Author Share Posted October 17, 2005 (edited) Gjorde min första provtur på asfalt igår så jag bifogar en liten film snutt. Motorn gick dock som en kratta och saknade ork, det kändes som om det saknades 50 hkr. Den ville inte varva ordentligt, smuts i spridarna kanske?. Men med gamla hårda däck (varav ett vinterdäck) så gick det ju att ha kul ändå. :) Nu skall den plockas ned och målas men jag har ju inget varmgarage så det får väl bli till våren. Over and out. //R (Högerklicka på länken och "spara mål som..") AlfaSeven 8.7Mb Edited October 17, 2005 by AlfaRonny Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 :biglaugh2: :biglaugh2: tror minsann att du skrämde fotografen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlfaRonny Posted October 17, 2005 Author Share Posted October 17, 2005 :biglaugh2: :biglaugh2: tror minsann att du skrämde fotografen... <{POST_SNAPBACK}> Japp :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Japp :lol: <{POST_SNAPBACK}> Härliga bilder och skönt att få höra riktig E-tunadialekt...man får riktig hemlängtan :wub: Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Mycket imponerande/snyggt bygge och kul att någon vågar testa något nytt. Den kommer ju att bli betydligt bättre än en "riktig" alfa där karosserna bara rostar, :P men motorer/växellåda är ju kanon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 Härliga bilder! :D "Knastersprakaren, Pinjongen" :biglaugh2: :biglaugh2: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 17, 2005 Share Posted October 17, 2005 knastersprakaren :D klart kul att se 7 an ``på väg´´ja jag är avundsjuk..när jag tänker på mitt schassie som står där ute i garaget.. och min svets som dog igår... sökes trefas svets ca 180 amp... lycka till med fortsättningen mvh michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.