Jump to content

Zetec Blacktop typ 9 låda


Christer J

Recommended Posts

Jag har en kollision med ingående axeln till lådan, den är av den mellanlånga typen med 18 kuggar 245 mm totallängd och 186 från låsringen, och som det verkar så behöver jag den korta som är 227 mm.

Jag har sett att vissa har kortat ner den, men det ser ut som att splinesen är längre ifrån lådan på den mellanlånga axeln. Jag har inte hittat så bra mått på splinesen så jag vet hur det blir med lamellen. Någon som har lös låda och kan mäta?

 

Christer J

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, super7 sade:

Det är alltså delen av ingående axeln som går in i nållagret på vevaxeln som vissa kortat ned.

 

//Nisse

 

Typ9.JPG

Precis. Men jag behöver nog skaffa svänghjulet innan jag slipar om axeln, så jag vet att lamellerna hamnar på splinesen. Dåligt med djupmått mellan vev och tryckplatta på de svänghjul som säljs.

Link to comment
Share on other sites

Jag kortade ner min ingående axel på V6 typ 9 lådan. Fick ta en hel del på splines-delen också, men hade kvar fullt ingepp för lamellen.

Det går utmärkt att svarva axeln. Materialet är mjukare än vad man kan tro. Har för mig att jag har den kvar och har använt den till att centrera lameller med sedan jag bytt bort V6 lådan för andra lite roligare lådor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
14 timmar sedan, Mildseven sade:

Har du koppling och urtramplingslager?

Bara tryckplattan från dig, och slavcylinder från RD  med lager. Det ser lite sådär ut mot solfjäder så det kan bli nån Saab eller Opel som jag har liggande istället. Vi får se hur det kommer att passa. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...