Jump to content

2-krets system, vad är OK?


ulwe

Recommended Posts

Mitt mål har varit att behålla original Lexus bromsar raktigenom, förutom att jag tar bort ABS (tungt) och TRACS (kan sänka effekten med högerfoten).
MEN, hur funkar det med 2-kretssystem, är det OK att ha delat framaxel / bakaxel? Huvudcylindern har 2 utlopp, enligt ABS-schemat är dom för fram respektive bak.
Beställde SFRO-boken 2.0 igår, kanske det finns besked där? Hittade ingen klockren beskrivning i den gamla.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga andra krav på kretsindelningen än att det ska fungera, med bromsverkan även om en krets faller ur.

Massor av produktionsbilar har indelning fram/bak och det är enklast för att kunna justera in bromsbalansen också.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Volvos system är ju bra för att man alltid har bromsar på tre hjul men också lite komplext då det kräver den typ av ok som Volvo haft fram, med två kretsar i varje ok. Dessutom då två reduceringsventiler till bakhjulen.

Det finns andra bilar som har "diagonalkopplat" dvs höger fram och vänster bak på en krets, vänster fram och höger bak på andra. Samma svårighet att balansera med reduceringar. Den (teoretiska?) fördelen är att man riskerar inte att bara ha broms bak förstås.

Min erfarenhet av kretsbortfall är att det sällan sker plötsligt och att eftersom det normalt sett krävs mycket längre pedalväg när en krets är tom, så är risken för att plötsligt, omedvetet, låsa bakhjulen liten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...