Antas Posted January 10, 2005 Share Posted January 10, 2005 Våra scorpio spindlar och bromsok är blästrade och målade vackert röda(oken). Frågan är,ska vi använda spindlarna från Scorpion eller ska vi skaffa spindlar från Sierra? Kan vi få synpunkter. Passar oken på Sierra spindlar? Var finns de korta "mushroms" som man sätter i övre spindelfäste att köpa?Är det samma dimension på dessa för Scorpio och Sierra? Vi funderar även över deDion bakaxel. Någon som har byggt med den? Erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 10, 2005 Share Posted January 10, 2005 Det är väl fembultat i scorpion och fyrbultat i sierran.. Svampen kan man väl få för en fredagskaka i någon mekanisk verkstad ;)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 10, 2005 Author Share Posted January 10, 2005 Det är väl fembultat i scorpion och fyrbultat i sierran.. Svampen kan man väl få för en fredagskaka i någon mekanisk verkstad ;)... Jo,det är 5-bultat på Scorpion men eftersom jag har perfekta alu-fälgar (5-bultade)så tänkte jag försöka hålla mej till dom.Vad gäller svampen tycker jag mej minnas att någon hade köpt dem från England. Går det att kapa stötdämpare och utnyttja den nedre delen med påsvetsat "tak" som man borrar och konar till passform för ledbulten? I så fall måste ju botten på "stötdämparen" tas bort för att komma åt ledbultens fästmutter. Hur mjukt är mtrl i "stötdämparröret? Finns det risk att röret deformeras eftersom det inte finns någon botten kvar som styvar upp? När man bygger bakvagn a´la IRS måste man fästa navet i någon form av "spindel".I Tiger Avon boken och på nätet finns några sådana beskrivna. Finns "spindlarna"(vet inte vad dom kallas!)färdiga att köpa, t.ex. från England eller....? Någon som vet? Är Scorpio och Sierra drivaxlarna identiska så när som på längden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pixbo Posted January 10, 2005 Share Posted January 10, 2005 Du måste nog svarva till dem,det behövs lite godstjocklek.Gör du en ritning/skiss,så gör en mekanisk firma dem snabbt.Sätter du hålet lite offset får du även möjlighet att justera caster. Vad gäller bakvagn vet jag ej,då jag kör med dedionaxel(Scorpions diff) . mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted January 10, 2005 Author Share Posted January 10, 2005 Du måste nog svarva till dem,det behövs lite godstjocklek.Gör du en ritning/skiss,så gör en mekanisk firma dem snabbt.Sätter du hålet lite offset får du även möjlighet att justera caster.Vad gäller bakvagn vet jag ej,då jag kör med dedionaxel(Scorpions diff) . mvh pixbo Tack för svaren. På stödämparbenet sitter en fläns som ska passa in på spindeln(låser fjäderbenet mot spindeln). Om man gör hålet "off-set" kommer inte flänsen att passa in om man vrider "svampen" eller behövs inte flänsen? En annan fråga: någon som har byggt deDion axel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted January 10, 2005 Share Posted January 10, 2005 Tror inte att flänsen behövs då du inte har samma kraft just där då stötdämparen sitter på nedre bärarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Som spindel bak kan du ta (fram)spindeln från en frammhjulsdriven bil, bara att byta ut styrstaget mot ett toestag. Tar du från en framhjulsdriven bil med P-broms framm så har du den delen löst med. (saab+citroen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.