lillhannus Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Jag har varit intresserad av bilar en längre tid nu och har fram till, idag faktiskt, tänkt mig att turbokonvertera en bmw 325i. Men när jag satt och läste på sveriges alla bilforum i vanlig ordning så snubblade jag över just Sylva's R1ot. Vad jag har förstått så har ingen i Sverige byggt denna bil än. Då jag föll för den direkt så är den en stark kandidat som nästa projekt så undrar jag om den verkligen kan fås registrerad för gata. Läste ett test av den på totalkitcar.com, och i slutet av reportaget så nämnde reporten att han inte trodde att den skulle gå igenom en besiktning. Någon som vet lite grann om detta? MVH Jonas Lillhannus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 (edited) Jag kan inte se varför det inte skulle gå. Så länge dom vanliga kraven på max 15kW/100kg följs så borde det gå fint. Sedan finns det ju lite smådetaljer som man kanske får göra om, men lite pill får man räkna med. Edit: Jag skulle kunna tänka mig en Sylva Mojo, tycker dom är fräcka dom där små gocartarna. Som en mordern beach buggy ungefär. Edited January 6, 2005 by Baalzamon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillhannus Posted January 6, 2005 Author Share Posted January 6, 2005 Effekten ligger på ca 25kW/100kg. Men det går väl kanske att vikta upp bilen mer eller mindre. Vart kan jag läsa om vilka regler som gäller vid bygge, ex. saker att tänka på m.m. Är det SFRO's handbok som gäller då eller? MVH Jonas Lillhannus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Japp, den boken är bibeln. Men sedan finns det även enormt mycket kunskap samlad på det här forumet, både i gamla trådar och bland folket här. Och om det kniper så har vi ju till och med en SFRO-kontrollant som brukar hålla till här :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 Kul bil ! :thumbup: Det borde inte vara några problem med det.. Så länge dom vanliga kraven på max 15kW/100kg följs. Du behöver kanske inte vikta upp den! Det skall tydligen gå att Strypa mc motorer med intyg. Dock av speciella aukt, verkstäder. ( Läste det här på forumet någonstans ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 6, 2005 Share Posted January 6, 2005 ser ut att vara en kul bil men gud vet om jag verkligen tycker den är snygg..... Men det är ju min högst personliga åsikt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lillhannus Posted January 6, 2005 Author Share Posted January 6, 2005 Det vore ju ganska trevligt om man kunde strypa den med intyg, om inte för besiktningens skull så för min egen säkerhets :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted January 7, 2005 Share Posted January 7, 2005 Det skall tydligen gå att Strypa mc motorer med intyg.Dock av speciella aukt, verkstäder. ( Läste det här på forumet någonstans ) Det där kan säkert The Real Pinto svara bättre på men vad jag har förstått så godkänns inte vanlig strypning hur som hellst. Det ska vara en permanent åtgärd om man stryper. Sen tillåts det inte att man stryper hur mycket som hellst heller. Som sagt. Gustav kan svara bättre på detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 7, 2005 Share Posted January 7, 2005 Hej MC-motorer är lite speciella eftersom det finns ett system för strypning via godkända verkstäder. Så det troliga är att man kan godkänna det i ett fall som detta. Men det är i slutänden Bilprovningen som avgör. Är man sugen på ett sådant bygge, så är det en stark rekommendation att köpa ramen utan ytbehandling, och få den byggbesiktad så fort som möjligt. Sylva har tidigare haft konstruktioner som man behövt komplettera lite när det gäller triangulering etc. Jag har inte sett denna ram IRL men det är ett generellt råd jag ger till alla som köper "byggsatser" från England. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 jag tycker det ser ut som om röret som går förbi ovanför sittrumssidan är *förknäckt* i bakkant, det kanske inte spelar så stor roll, men det bidrar inte till styvheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.