Jump to content

Funderar på bygge...


Confused

Recommended Posts

Nu ligger det till såhär, har en jävla massa bekymmer i mitt huvud. Båt eller Esther/Locost /Dala (Lotus)? Samma användning tid på året tycker jag, vår/sommar och höst.

Men mina funderingar är KLARAR jag bygga detta. Har pulat med bilar/motorcyklar till och från under hela min uppväxt. Men har ingen KOLL direkt, MEN jag är som sagt jävligt intresserad av ämnet. Och VEM skulle inte villja bygga en egen busbil?

Vad är skillnaden på en Locost och Esther? Nån här som håller på med en Esther ram?

Har en "bekant" som håller på med sin Esther as we speak. Men han har ju hållt på med bilar hur länge som helst, tävlat i kart, rally osv osv. Men han hävdar att man bara behöver kunna lite, och inte sitta med tummen mitt i näven...så löser det sig!

Och tummen mitt i näven har jag inte, är utbildad möbelsnickare. Men har bytt inriktning totalt och är numera båt byggare. Så man har ju tillgång till kunnigt folk på jobbet åxå, duktiga motormontörer osv..

Så vad tror ni, kan jag dra igång projektet och börja leta på skrotarna genast...

MVh//Uffe

Edited by Confused
Link to comment
Share on other sites

Tjena

Välkommen in i "klubben"

Locost är ett samlingsnamn på biltypen "7" där man bygger så mycket som möjligt själv till så låg kostnad som möjligt, dvs inga kitt för 400 000:- som man skruvar ihop.

Sen att ett planerat Locostbygge mycket väl svävar ut och blir ett HIGHcost är väl rätt vanligt.

Att man klarar att bygga är det ingen tvekan om.

Har man inte kunskaper själv så finns det alltid:

Detta forum.

Kompetenta kompisar

Firmor, verkstäder mm mm.

Personligen tycker jag att du börjar ikväll. Roligare på 4 hjul har man svårt att hitta... :thumbup:

Kör hårt

Link to comment
Share on other sites

Först av allt vill jag välkomna dig hit till Locost Sweden.

Locost (Low cost) är benämningen på konceptet dessa biltyper som har sin grund i england. Hard-core fansen av detta svetsar sina ramar och fixar karosseriet själva. Medans andra som jag tar en gyllene medelväg och beställer färdig ram + karossdelar :D

Visserligen är locost relativt med vad man jämför med. Vi har nog byggen som är färdiga eller som byggs i kostnadssegmentet 40.000 -> 150.000:- eller mer.

Esther däremot är ju en ram som tillverkas i Ugglerum och får räknas till kit-car genren.

Som sagt var så fixade jag färdig ram från England ( MK Indy ) och plockade sedan delar från en Sierra och andra bilar. Min egen erfarenhet av att dona med bilar var väldigt begränsad även om jag inte direkt har tummen mitt i handen.

Resultatet kan du se nedan

Så har du bara tid så tycker jag definitivt att du ska besöka närmsta skrot och börja botanisera :)

logo.png

Link to comment
Share on other sites

Jag måste börja med: välkommen !

När jag började kunde jag inget om bilbygge. Hittade detta forum och fick all hjälp jag behövde!

Har fått många nya vänner över hela Sverige med samma intresse :D

Bestämmer du dig bara för att börja så löser sig allt med tiden... Du kommer att klara det galant!

Du har ju tummen på rätt plats och som möbelsnickare så måste jag säga att du har en viss fördel.... :thumbup:

Locost vs Ester.... Ja här har alla våra egna åsikter...

Min åsikt är väl att ju mer komplett kit det är, ju längre från benämningen Locost blir det !

Men det är min privata åsikt!

Vi har tidigare här på forumet försökt att förklara för oss själva vad som är vad

och kommit fram till ett roligt namn på våra byggen.... LoMiHicost ;)

>>>> Smygreklam<<<< ;)

Genom att du hittat vår forum är du på god väg, vill du dessutom vara medlem i vår nystartade klubb (Helt frivilligt) skickar du bara ett Pm till mig med dina person- och adress uppgifter (ej personnummer)

Nickname, Namn, Adress, Tel, Mobil, Hemsida

På detta sätt kan vi med medlemsavgifter arrangera lite träffar, Trackdays och andra aktiviteter i framtiden..

Bla, att visa oss på Jönköpingsmässan i påsk med 4 bilar och köra lite på Tullinge flygfält i vår mm.

Ps/

Har själv varit otroligt båtintresserad men måste säga att inget går upp mot Locost! :D

Link to comment
Share on other sites

Då ska jag börja rota runt på skroterna...

Har en annan fråga. Micke på jobbet tycker att OM/NÄR/HUR jag skulle börja bygga Lotus Super 7 skulle satsa på Audi A3´s 1,8 liters turbo motor. Vet ni NÅN som gett sig på att bygga med sådan motor innan?

Han själv ska troligtvis sätta en portad (och andra grejjer åxå) Honda S2000 motor i sin Esther ram. Men han tyckte att A3´ans motor skulle duga skitbra, plus att den är potent om man vill hotta motorn till lite fler gyllene hk.... :hypocrite:

Funderar på att just köpa ram från Esther, och bygga vidare därifrån. Vet nämligen inte hur stor skillnad det är på FÄRDIGT utseende på Esthern och Dala´s bilar....

Link to comment
Share on other sites

Har kikat runt nu, och det finns ett tyskt företag som sysslar med Audi/Vw 1.8T... Dom verkar använda en Ford T9 låda. Men det verkar som att man behöver en adapter platta. Donkervoort heter företaget.

Men det verkar svårt att få loss en adapterplatta. Dom verkar inte vilja sälja sånna lösa... ;)

Ska prata lite mer med snubben på jobbet, han och jag kanske kan jobba fram en lösning. Särskilt om jag ber honom snällt! :)

//Uffe

Link to comment
Share on other sites

Klart att du skall bygga en sjua.. så, då var den funderingen avklarad.. då skall vi se till att hjälpa dig att komma igång... :) :D :) :hypocrite:

(välkommen hit oxså.. )

Jo, vill man inte svetsa ramen själv så finns det ett gäng att köpa av bla då Esther, Dala7 och HansA här på forumet..

det finns kanske fler men det är dom jag kan på rak arm här i sverige...

vad gäller adapter till växellåda så går det att göra själv men det är givetvis enklast att köpa färdig...

finns firmor även i sverige som gör och säljer (bla selholms till volvo) men om det finns färdigt till AUDI vågar jag inte svara på...

men som vanligt så finns all info på nätet ( nästan iaf.. :) ) så det är bara att söka..

utseendemässigt är Dala7 och ester samma som jag förstått det men som sagt så är dala7an något bredare/längre..

sedan bestämmer du själv mycket av utsendet med hjälp av båge, lampor, färg m.m alla sjuor är väldigt lika om du bara ser en ren ram.. ;)

så avslutningsvis så grattis å välkommen in hit... ditt liv kommer inte att bli sig likt.. det kommer bli bättre.. :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Han själv ska troligtvis sätta en portad (och andra grejjer åxå) Honda S2000 motor i sin Esther ram. Men han tyckte att A3´ans motor skulle duga skitbra, plus att den är potent om man vill hotta motorn till lite fler gyllene hk.... :hypocrite:

Trodde du pratade om Acke här på forumet först... Esther och S2000 motor, förvirrande :wacko:

Link to comment
Share on other sites

jag har en esther ram som jag skall montera i en vag 1.8T motor i. Det finns en kille i skåne (har inte namn och nummer här nu) som tillverkar sprängkåpa till just vag 4 cyl inte bagge motor då ;) . Dock kostar den en krona eller två .... men den som vill ha nått gott .... :whistling:

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

jag har en esther ram som jag skall montera i en vag 1.8T motor i.  Det finns en kille i skåne (har inte namn och nummer här nu)  som tillverkar sprängkåpa till just vag 4 cyl inte bagge motor då  ;) . Dock kostar den en krona eller två ....  men den som vill ha nått gott .... :whistling:

Vad ska du ha för bakaxel på din??

Link to comment
Share on other sites

man kan använda den andra axeln åxå kolla bara att det är en atlas axel, det lär finnas diffbromsar till dom med.

Om du pratar med Lasse på esther så bygger dom säkert ramen för sierrans delade bakaxel åxå...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Escort MkII tillverkades 1975-1980.

Egentligen är axlarna mellan MkI och MkII "utbytbara" men många (senare) svensksålda MkII har en tysk axel istället för engelsk. Det är lätt att se skillnaden:

- engelsk axel, diffen tas ut framåt (inget bultat lock bakpå axeln)

- tysk axel, diffen tas ut bakåt (bultat lock bakpå)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det är mer som skiljer dom åt.

Den tyska axlen har en större medbringare för kardan. En kardan till en MK I axel passar inte på en MK II axel och vise versa. Enligt uppgift skall det gå att byta medbringare mellan axlarna.

Sen är den engelska axlen tjockare i godset runt drivaxlarna. Så köper man axelfästen från england så måste man sala emellan med nån typ av plåt.

Infon ovan kommer av att jag hade båda typerna liggades i garaget så jag har bara jämfört två

axlar.

Det kan givetvis finnas andra konfigureringar.

Link to comment
Share on other sites

Ennu en leverantör av färdiga ramar, och en hel del andra delar med, nästan så du kan få en komplett bil ;) .

är DD7 här på forumet. thomas låter dig dessutom bestämma en hel del själv om du vill ha särskilda anpassningar och bestämma själv hur mycket delar du vill köpa klart eller göra själv.

Min bil bygger på ett DD7 chassie, lite bilder på http://seven.umea.com

Link to comment
Share on other sites

Tror jag kan ha hittat mig en bakaxel från en MK2? Men nu har jag lite frågor angående diff! Bakaxlen jag har sett är en 79:a.. Och tittar man lite på sidor som bildelsbasen och dyl, hittar man nånting som heter bakväxel/diff. Är det själva diff "klumpen"? Och om man köper en sådan, med samma årsm som bakaxeln är det bara "bolt on"?

Mvh//Nyfiken Uffe

Edited by Confused
Link to comment
Share on other sites

Bildelsbasen är väl skrotarnas organisation. Att hitta en differentialbroms där är nog inte lätt.

Differential sk. diff sitter i alla bilar annar skulle hjulen gå lika fort när man svänger. vid t.ex. en högerkurva så har vänster hjulet en längre väg att gå och får således snurra lite fortare.

En differentialbroms överfår vid "slirning" kraft till bägge hjulen.

Och bara bolt on .. nej det måste schimsas o märkbild o kuggflankspel måste justeras annars rasar det o lever oljud om du överhuvud taget får den så pass att det går att köra med den.

Link to comment
Share on other sites

Gå in på bildelsbasen.se och kolla själv... Sök delar till escort MK2 bakvagn. Det står under nått som heter bakväxel/diff...

Fan jag VILL ha en diffad MK1 eller MK2 bakaxel.......Dom håller ju fan för allt! Nästan på iaf... ;)

Mvh//Uffe

Edited by Confused
Link to comment
Share on other sites

-- klipp --

DD7 här på forumet. thomas låter dig dessutom bestämma en hel del själv om du vill ha särskilda anpassningar och bestämma själv hur mycket delar du vill köpa klart eller göra själv.

-- klipp --

:D

Dala7 kan anpassa bygget efter dina önskemål

och du bestämmer även där hur mycket du vill göra själv !

Mycket delar till bygget kan köpas via Dala7 såsom:

Dämpare, Stolar, Bälten, Plastdetaljer och övriga tillbehör.

Dala7 fixar det mesta, Jag är mkt, nöjd! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ett litet råd, innan du köper ett kitt eller börjar bygga en bil efter någon ritning.

Åk runt lite och hälsa på oss osm har färdiga bilar, så du har lite att relatera till, både i storleksväg och lite andra detaljer.

Många förutsätter olika saker innan de börjar bygga, på grund av att någon, kanske jag, kanske någon annan påståt det ena eller andra, titta på hur bilarna ser ut, och känns att sitta i.

Vill du ha en pyttebil som en originalseven, eller en normalbil som en *bokram* eller en större bil som dala 7 mfl.

Jag säger inte att något är rätt eller fel. det fins både praktiska och estetiska vinklar.

vill du ha stolen på golvet, eller vill du sitta lite högre, osv, finns tusen olika saker som jag och andra kommer hävda att det ena är rätt och det andra är fel, men du måste bilda dig en egen uppfattning, men gör det innan du börjar bygga, åtminståne i grundkonstruktionens hänseende.

Link to comment
Share on other sites

Eller om du kan lugna dig till påsken och har möjlighet att besöka Bilsport Performance Show på Elmia i Jönköping. Då ställer klubben ut 4 bilar och dessutom finns vi på plats för att svara på alla möjliga och omöjliga frågor :)

Link to comment
Share on other sites

Många förutsätter olika saker innan de börjar bygga, på grund av att någon, kanske jag, kanske någon annan påståt det ena eller andra, titta på hur bilarna ser ut, och  känns att sitta i.

Amen broder.

Jag kan säga att jag hade ganska många åsikter om hur det "måste vara"

innan jag började bygga.

Sen åkte jag med i Thomas gula DD7 i somras (original volvoprylar rakt

igenom) och vips insåg jag att jag skulle klara mig med bra mycket enklare och billigare lösningar.

Nu bygger jag enligt KISS-principen (Keep It Simple Stupid).

Och kommer att uppgradera den eftersom jag får råd och känner behovet.

Link to comment
Share on other sites

Jag trode innan jag köpte min bil att jag behövde en som var större än boken, för *alla* sa ju att det var så trångt, nu kör jag omkring i DD7 nr1, en av de tre som har bokmått på ramen. och inte är den trång. ;-)

Jag tycker (ur ett rent estetiskt perspektiv, och smaken är ju som baken o.s.v) att de små bilarna är vackrare än de större, så jag skulle egentligen vilja ha en med Lotus-mått, men där är grensen passerad, jag åkte i magnus *Superswift* bil, och den tycker jag är hur lecker som helst, med nästa alla poeng helrätt, fast jag får likssom inte plats.

Däremot fungerar det med en bokram för mig trots både längd och tyngd.

Det är lite av skälen till att jag rekomenderar dig att titta på många bilar, provsitt, provkör, prata med många, men framförallt, tänk själv.

(sen kommer givetvis både jag och andra senare hävda vad som är rätt, och vad som är fel, vad som är snyggt, och vad som är fult)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...