LUPUS Posted December 10, 2004 Share Posted December 10, 2004 Är det någon av er saab dårar ;) här som vet om man kan strippa/skära isär hastighetmätaren och därmed använda +varvtals mätaren + turbo mätaren + hastighets mätaren var för sig på en del äldre bilar brukar sådan här var modul byggt kan det vara likadant på 9000 eller 900 har tyvär aldrig sett någon i verkligheten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted December 10, 2004 Share Posted December 10, 2004 Jag har instrument från og900 liggande i garaget. Om du vill kan jag ta en bild på baksidan på söndag eller nåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted December 12, 2004 Share Posted December 12, 2004 Här har du en bild på två skitiga gamla 900-instrument. Jag vet inte om det ger så mycket, men kanske något? Det övre är från en vanlig 900. Du ser instrumenten i denna ordningen: temp/tank, hastighet, klocka. Det undre är från en Turbo. Varv/klocka, hastighet, tank/turbo/temp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted December 12, 2004 Share Posted December 12, 2004 Bild framifrån Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 13, 2004 Author Share Posted December 13, 2004 Vad tror du om möjligheterna att ta isär den och använda varvräknare, turbo mätare och hastighets mätere var för sig ? med andra ord palcera ut dem på instrument brädan där man vill ha dem och byta ut "ur"tavlan mot något annat. (tack för bilderna föresten ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonas2307 Posted December 13, 2004 Share Posted December 13, 2004 Hej! Jag har inte meckat just med Saabs mätare, men den typen av kretskort som det verkar vara på de där, vad man kan se på bilderna, brukar inte vara några problem att kapa och löda in kablar istället. Det ser ut som om det är ett fåtal ledare på korten och då är det ingen magi. -- Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 13, 2004 Author Share Posted December 13, 2004 Hej!Jag har inte meckat just med Saabs mätare, men den typen av kretskort som det verkar vara på de där, vad man kan se på bilderna, brukar inte vara några problem att kapa och löda in kablar istället. Det ser ut som om det är ett fåtal ledare på korten och då är det ingen magi. -- Jonas Ja det låter ju bra , har pillat på ett volvo 740 krets kort som är liknande ( standard fel på 740 ) och där såg det inte omöjligt ut rent krets mässigt men där såg det desto svårare ut att få loss mätarna något så när moduliserat. Kanske är snål men det vore enkelt och bara att kunna använda en 9000 mätare fast "upphottad" rent visar mässigt. //GKA , vet du hur gammla dina mätare var ? nyare än 94 ? eller skall man bara ge upp och handla 5" autometer från staterna :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
error Posted December 13, 2004 Share Posted December 13, 2004 //GKA , vet du hur gammla dina mätare var ? nyare än 94 ? Det är riktigt gammla instrument. Turboinstrumentet är tidigare än 1986 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted December 13, 2004 Share Posted December 13, 2004 Jepp, det är som sagt instrument från gamla 900. Tror de är från 81-82 båda två. Jag tror som Lupus när det gäller de tunna gröna plastfoliebitarna med ledare i. Det enda instrumentet var redan patchat med en kabel på ett ställe. :) Det går nog att få isär det, iaf så att du kan flytta runt de tre huvudgrupperna instrument var för sig. I värsta fall får man väl såga lite. Själva mätartavlorna verkar redan vara separata från resten av plasten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonteN Posted December 13, 2004 Share Posted December 13, 2004 Tror även jag att det går bra att ta isär dem. Som det ser ut på bilderna är plastfilmen med ledningar i huvudsak till för diverse varningslampor och instrumentbelysning. Om du vill ha fristående instrument så antar jag att du också tänker använda dig av frisittande varningslampor så då behöver du inte oroa dig för dom!!! Det JAG tror kan vara lite knepigt är att få till instrumentbelysningen. Det verkar som att dessa mätare har belysningen framifrån som lyser upp instrumenten istället för att lysa genom instrumenten bakifrån. Detta gör att du kanske måste försänka instrumenten lite i panelen för att kunna få plats med lampor som "lyser upp" mätartavlorna. Hoppas detta kan vara till nån hjälp! :) / Jhonatan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.