Jump to content

Vilket bälte skall jag använda ?


Recommended Posts

Hej

Vi håller på och sätter ihop vår estfield och tänkte sätta dit bälten.

Vilken typ av bälte använder vi ? ( höft-bälten ? )

Hur gör man infästningar mot fär bälten ?

Kanske finns det någon här som kan dela med sig med bild på godkänd bältes-infästning.

Jag återkommer med bilder på vårt bygge så fort jag kan

Så här är specen på den

Estfiled

BMW M40 (318i)

Volvo 240 bakaxel

Broms : 140 fram fyr-kolvs ok bak 240 bromsar

Tackar för hjälp

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du skall fundera lite på hur du i huvudsak skall använda bilen.

Skall du ha den i första hand för gatan så bygg med trepunkts rullbälten.

Skall du köra mycket på bana, bygg med fem eller sexpunktsbälte och montera midjebälte vid besiktning.

Link to comment
Share on other sites

med en riktigt bra stol kan man klara sig bra med 3-p.

4-6-p är väl lite svårt att ha för vanlig väg då man behöver kunna titta över axeln etc.

Nackdelen med 3-p i en sjua är att bilen är så smal, och ett 3-p skapar vissa sidkrafter.

Jag ser inga problem med att vrida på huvudet även när jag sitter fast i ett 4-6-p man har mycket bättre runtomsikt än i *en vanlig bil* ändå i sjuan.

Link to comment
Share on other sites

Skall du köra mycket på bana, bygg med fem eller sexpunktsbälte och montera midjebälte vid besiktning.

Ja detta är tanken med det mest ban-åka, så ett midje bälte för besiktning och 4/6 p för banåka låter vettigt. Ingen som har bild på bältets arragemang.

/Joachim

Link to comment
Share on other sites

Skall du köra mycket på bana, bygg med fem eller sexpunktsbälte och montera midjebälte vid besiktning.

Ja detta är tanken med det mest ban-åka, så ett midje bälte för besiktning och 4/6 p för banåka låter vettigt. Ingen som har bild på bältets arragemang.

/Joachim

Om du inte har väldigt bra koll på stolsdesig/säkerhet, så skippa 4p och gå på 5p eller 6p.

Link to comment
Share on other sites

Hittade bara en bild på min lösning..

Ringade in fästena.

Det övre är där rullen sitter fast båda rullarna sitter bredvid varandra (se inflikad bild). Det nedre vid kardantunneln är samma fästplatta som nedre fästet till diffen inte samma bult. Det yttre är lite svårt att se men det är en 5mm platta som fyller utrymmet mellan de rören som du ser.

post-4-1101199843.jpg

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

jag har en massa byggbilder du nog skulle kunna få bra idèer ifrån, men min HD med ALLA mina bilder ser ut att ha pajat... :( :(

polaren har satt ett recoveryprogram på den så har ja en himla tur får jag tillbaka dom... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det är såna gånger man ågrar att man fuskat med backuppen.

En polare förlorade ca två års bilder från digitalkameran, på sina barn. Han fick skicka disken till ett företag som gjorde recovery, det vart inte billigt.

Nu gör han regelbundna backupper till min dator, över nät.

Link to comment
Share on other sites

jo, ja har backupp på mail,loggar från icq, mIRC, "mina favoriter" m.m m.m...

men inte på bilderna.. :( e ju en 15-20 GB så de e inget man bara gör en backupp på... fast 4-5 DVDskivir så skulle de vara löst...

alltid lätt att vara efterklok.. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...