EUSSVEN Posted October 13 Share Posted October 13 Snyggt Kolla bara att inte axialkraften på veven blir för stor? Annars får man köra med en fjädrad sinterlamell, det gör jag. Blir dessvärre att den hugger lite när man skall iväg, men slirar verkar den aldrig göra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 17 Author Share Posted October 17 Någon som har koll på justera förbränningsrummet? Minska ner klackarna på sidorna? 10,5 kompförhållande nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 23 Share Posted October 23 Varför vill du göra det ? På en så pass modern motor brukar det finnas en tanke bakom de där formerna, d v s de ska skapa swirl och tumble i förbränningsrummet för en bättre förbränning. Jag skulle leta efter böcker i ämnet innan jag satte slipen i en topp. 10,5:1 låter väl rätt ok i statisk komp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 23 Author Share Posted October 23 (edited) Sänka kompet lite var väl tanken. Men varit fundersam om jag förstör mer om jag filar i toppen. Men låter den vara denna gång. Kör den på E85 strax under 1bar utan att den spikar. 0,55bar på 98oktan sen börjar den spika. Så frågan är hur mycket tryck jag vågar köra på E85. Edited October 23 by Tomas m Mer text Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 24 Share Posted October 24 Jag antar att det är andra kolvar och/eller vevstakar i turbovarianten med 9,5 i komp. Är de ohemult dyra? Det kan ju vara det bästa sättet för att bibehålla den förmodligen väl genomtänkta formen i förbränningsrummet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 24 Author Share Posted October 24 (edited) 5 timmar sedan, Christer J sade: Jag antar att det är andra kolvar och/eller vevstakar i turbovarianten med 9,5 i komp. Är de ohemult dyra? Det kan ju vara det bästa sättet för att bibehålla den förmodligen väl genomtänkta formen i förbränningsrummet. Turbo varianten har andra kolvar och vevstakar. Även en annan form på förbränningsrummet. Även ett annat block. Går att köpa från Japan men priset blir högt. Edited October 24 by Tomas m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted October 24 Share Posted October 24 16 timmar sedan, Tomas m sade: Sänka kompet lite var väl tanken. Men varit fundersam om jag förstör mer om jag filar i toppen. Men låter den vara denna gång. Kör den på E85 strax under 1bar utan att den spikar. 0,55bar på 98oktan sen börjar den spika. Så frågan är hur mycket tryck jag vågar köra på E85. Jag har kört 1,5 på e85 med 10,5 i komp resten överlämnar jag till mapparen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted October 24 Author Share Posted October 24 47 minuter sedan, Mildseven sade: Jag har kört 1,5 på e85 med 10,5 i komp resten överlämnar jag till mapparen Planen är nu att sätta ihop motorn med större kolvringsgap och se om det håller och sen öka på trycket. Och peta i större spridare, nuvarande maxar ur vid ca6500 men vil varva lite över 7000. Sen har jag en reservtopp som jag kan fila på, om lusten faller på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 2 Author Share Posted November 2 Nu är motorn redo att stoppas tillbaka. Blir lite sugen på att testa att montera kompressorn jag råkade köpa innan turbon åkte på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 2 Share Posted November 2 Bara gört! Kompressor är coolare än turbo!Skickat från min SM-S908B via Tapatalk 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted November 2 Share Posted November 2 33 minuter sedan, vedde sade: Bara gört! Kompressor är coolare än turbo! Skickat från min SM-S908B via Tapatalk Nej 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 2 Author Share Posted November 2 3 timmar sedan, Mildseven sade: Nej Haha. Blir nog hyllvärmare igen, finns antilag att ta till vid behov. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 5 Share Posted November 5 Kan du inte ha båda? kompressor från start och sedan kommer Turbon när den behagat uppnå laddtryck. 😂 /Vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 5 Author Share Posted November 5 1 timme sedan, vedde sade: Kan du inte ha båda? kompressor från start och sedan kommer Turbon när den behagat uppnå laddtryck. 😂 /Vedde Onödig vikt. Får hålla mig över 4000rpm 👍👍 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted November 8 Share Posted November 8 Vad är det för kompressor ? Den ser så liten ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 8 Author Share Posted November 8 26 minuter sedan, HovstaSX360 sade: Vad är det för kompressor ? Den ser så liten ut. Hej. Det är från en VW 1,4tsi dom har både kompressor och turbo. Är till salu om någon är intresserad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HovstaSX360 Posted November 8 Share Posted November 8 Då är det vad jag förstår en Eaton M24. Du kanske redan vet det men en presumtiv köpare kanske kan ha glädje av att veta prestanda. Den pumpar ca 400cc per varv. Kontinuerligt varvtal upp till 15000 rpm. Ett snabbt överslag ger att den skulle kunna ladda en 1000 kubikare med 0,5 Bar övertryck upp till ca 8000 rpm. Skulle alltså passa bra på en äldre motorcykel eller kanske en lite nyare som inte är så snabb. https://victorylibrary.com/tech/supercharger/super-eaton-data.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 8 Author Share Posted November 8 2 timmar sedan, HovstaSX360 sade: Då är det vad jag förstår en Eaton M24. Du kanske redan vet det men en presumtiv köpare kanske kan ha glädje av att veta prestanda. Den pumpar ca 400cc per varv. Kontinuerligt varvtal upp till 15000 rpm. Ett snabbt överslag ger att den skulle kunna ladda en 1000 kubikare med 0,5 Bar övertryck upp till ca 8000 rpm. Skulle alltså passa bra på en äldre motorcykel eller kanske en lite nyare som inte är så snabb. https://victorylibrary.com/tech/supercharger/super-eaton-data.htm Här monteras den på en Aygo/c1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 14 Share Posted November 14 Det här med kompet har du funderat på en tjockare packning ? Jag har suttit och räknat på statiska kompet i min B18 med nya toppen och det blir 9,98:1 med 2 mm planing och B20 ventiler och 1,2 mm packning och 10,75:1 med 0,85 packning en lite tjockare stålpackning och det kanske räcker en bit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 14 Author Share Posted November 14 40 minuter sedan, Kjelland28 sade: Det här med kompet har du funderat på en tjockare packning ? Jag har suttit och räknat på statiska kompet i min B18 med nya toppen och det blir 9,98:1 med 2 mm planing och B20 ventiler och 1,2 mm packning och 10,75:1 med 0,85 packning en lite tjockare stålpackning och det kanske räcker en bit. Finns bara en tjocklek på packningen till denna motor. Om jag fattat rätt så finns risk för spikning om jag ökar spalten mellan kolv och cylinderhuvud. Motorn åker i med orginalkomp, jag kör på E85 så funkar med de tryck jag kommer köra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted November 14 Share Posted November 14 Man kan även åka med dubbla packningar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 15 Share Posted November 15 (edited) Varför skulle det spika mer om du ökar avståndet ? Möjligtvis så kan omrörandet av gas i förbränningsrummet precis innan antändning bli lite påverkad men att det skulle orsaka spikningar har jag svårt att tro, skarpa kanter i kombination med väldigt mager blandning, eller hos gamla motorer påkoksningar brukar väl vara det vanligaste orsakerna eller för hög tändning vid ett givet laddtryck vid överladdning. Som Per förslår dubbla packningar, är det stålpackningar så borde det inte ställa till problem mer än remlängd och timing justering. Edited November 15 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 15 Author Share Posted November 15 Dessa ytor på kolven sticker över kanten på blocket och passar in i förbränningsrummet med motsvarande yta där med litet spel i mellan. Och risken för spikning kan öka om avståndet ökar. Ökas det över en viss gräns så minskar risken, men då behöver kolven svarvas av. Vill mest få igång bilen igen utan att behöva bygga om för mycket. Den spikar inte på e85 så jag kör vidare på det så länge. (vid större effektökning är det bättre att välja en annan motor) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted November 15 Share Posted November 15 Jag har också läst flera ggr och bla hört David Vizard prata om att sqish gapet ska vara mindre än 0,8mm för att minska risken för spikning. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted November 15 Share Posted November 15 Ok hur skulle det vara om du tar bort den del som är längst in mot mitten på kolven och behåller squish måttet uppåt på det som är kvar. egenligen utökar förbränningsrummet i kolven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas m Posted November 15 Author Share Posted November 15 2 timmar sedan, Kjelland28 sade: Ok hur skulle det vara om du tar bort den del som är längst in mot mitten på kolven och behåller squish måttet uppåt på det som är kvar. egenligen utökar förbränningsrummet i kolven Det går säkert att lösa men nu är den ihopsatt och ska lyftas i. Var inne på att svarva av kolven men det får bli en annan gång. Rasar den igen får det ev bli en VW 1.0 tsi dom ska klara 200hk utan att öppnas. Den är betydligt kraftigare byggd än Toyota motorn jag har nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted Monday at 02:43 PM Share Posted Monday at 02:43 PM Ecoboost 1,5l Dragon 198 hk? kanske något med 3 cyl som ger lite mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.