Magnus Wahlstrom Posted January 26, 2021 Share Posted January 26, 2021 Jag har byggt en tank och lite annat fix medans jag väntade på att få mina bärarmsrör bockade men är nu tillbaka på framvagnen. Jag har Sierra spindlar och hemmasnickrade bärarmar. Övre har jag inte tillverkat än. Är det här en metod som ni tror är bra eller vad ser ni för nackdelar med den? Jag har satt en gängstång mellan kullederna uppe och nere, sen satt min digitala vinkelmanick på den för att ställa in en vettig grundvinkel för Caster. Ca: 8 grader. Jag kommer ha möjlighet till lite ytterligare justering vid infästningarna sen (schims) Jag vet att det finns en skillnad på om jag inte har fel 15mm mellan övre och undre led, hur påverkar den skillnaden blir det mer/mindre eller ingen påverkan på vinkeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 27, 2021 Share Posted January 27, 2021 (edited) Går säkert att mäta så, frågan är väl lite vart är 0-vinkeln. sen ser jag att din nedre spindelled lutar en del bakåt i förhållande till bärarmsfästet det kommer att begränsa spindelledens rörlighet när bärarmen rör sig upp och ner. om du vrider själva fästplattan i bärarmen bakåt med 5-8 grader ( följer castervinkeln) så blir detta mycket bättre ur spindelledens synvinkel. bara en kommentar alltså. Kolla också så att styrarmen inte tar i bärarmen vid maximal nedfjädring på bilen, alltså i bärarmens översta läge ( jag lärde mig det den hårda vägen, bygger om mina bärarmar ) Edited January 27, 2021 by Kjelland28 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Wahlstrom Posted January 27, 2021 Author Share Posted January 27, 2021 (edited) Det satt så från början, sen av någon anledning så flyttade jag lite på fästet. Så det ligger parallellt med ramen. Det bakre-nedre fästet är fäst på horisontella ramröret, kanske får sätta ett lodrätt rör att fästa i så blir det lättare om det blir vinkel på infästningarna. Jag hittade någon gammal tråd där den här mätmetoden använts. Edited January 27, 2021 by Magnus Wahlstrom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted January 28, 2021 Share Posted January 28, 2021 Ju mer du lutar konan i förhållande till den andra delen desto mindre kan konan lutas inåt och utåt i fjädringsrörelsen. optimalt så ska alltså fästet vinklas upp från nedre chassi röret med samma vinkel som din castervinkel då jobbar spindelleden som bäst. det är viktigt att spindelleden inte bottnar för då kommer du att få ett mycket otrevligt haveri när du kör så småningom. själv byggde jag mina bärarmar med 5 graders vinkel bakåt på spindelleden fast jag kommer åka med 8 graders caster. men jag har också kolla väldigt noga att det inte är leden som begränsar rörelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.