Jonas Posted October 18, 2004 Share Posted October 18, 2004 Hej! Jag har smugit här rätt länge nu, men nu har jag äntligen börjat samla på mig delar till ett bygge. Det får bli ett långtids projekt eftersom jag håller på att renovera ett hus oxå (man skulle kanske sätta coilovers på gavlarna och störtbåge på vinden :-) Jag har inte kommit så långt men har skaffat Taunus spindlar/bromsar och en Yamaha R1 motor. Tänkte bygga ett chassie enl boken. Är det någon här som bygger Vä styrt med Mc motor, är det inte bättre att bygga hö styrt pga viktfördelningen? Vilken utväxl på bakaxel är lämplig när man bygger med MC motor? /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 18, 2004 Share Posted October 18, 2004 Är det någon här som bygger Vä styrt med Mc motor, är det inte bättre att bygga hö styrt pga viktfördelningen?Vilken utväxl på bakaxel är lämplig när man bygger med MC motor? /Jonas Hej! Kul att du bygger med mc-motor :thumbup: Jag bygger vänsterstyrt men du har rätt i att det ät bättre för viktfördelningen att bygga högerstyrt. Jag ska försöka kompensera så långt det går genom att flytta så många komponenter som möjligt till höger sida. Från Sierran är 3,14 eller 3,38 i utväxling lämpliga att använda. Det finns program som räknar ut hastigheter på varje växel mm. Jag kan mejla över det om du vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 18, 2004 Author Share Posted October 18, 2004 Jag hade tänkt köra med Escort axel. Fint om du kunde maila programmet till mig! Har du tänkt använda instrumenten från MC`n? Jag funderar på att göra det, och eftersom hastmät kommer att visa helt fel så hittade jag en grunka för att fixa det på www.speedohealer.com /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted October 18, 2004 Share Posted October 18, 2004 Kolla in vad engelsmännen tycker och tänker http://www.locostbuilders.co.uk/forumdispl...play.php?fid=23 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 18, 2004 Share Posted October 18, 2004 Jag hade tänkt köra med Escort axel.Fint om du kunde maila programmet till mig! Har du tänkt använda instrumenten från MC`n? Jag funderar på att göra det, och eftersom hastmät kommer att visa helt fel så hittade jag en grunka för att fixa det på www.speedohealer.com /Jonas Jag behöver din adress för att kunna mejla programmet. Jag ska använda intrumentet som hör till motorn. Det är lätt, billigt (följde med) och man kan läsa ut felkoder från motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Hej Jag byggar Luego Velocity med R1 motor. Jag kommar att bygga v.styrd. Och sen får vi fixa balancen med batteri och annat....... Men även om motorn hamnar lite till vänster sida så väger den ju inte mycket. det blir inte mycket viktskilnad. Jag kommer oxå att använda original instrument, dels pga att dett är mycket lättare och dels får du et instrument för runt 1000 kr. Se till bara att du får rätt årsmodell. R1 ger oxå felkoder via varvräknaren, och sen har den hastighets givaren i v.lådan i motsats till många andra hojar. Vart i Sverige byggar du ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 19, 2004 Author Share Posted October 19, 2004 BoA Jag bor strax utanför Helsingborg. Det blir nog att jag använder MC intrument men en "speedohealer" eftersom jag fick det med motorn. Vad använder du för bakaxel? Har du köpt "drev till kardanadaptern" eller har du gjort den själv? Hur hade du tänkt göra med "exup" ventilen, behålla eller skrota? /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Aahhh... en till som bygger i Helsingborgstrakten! Kul :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Lite OT: Ni som bygger med mc motorer. Hur backar ni? är det med en speciell "låda" med enbart backväxel? Är det kardan rakt på "framdrevet" ? Nu vet jag att det håller men har funderat på hur den "lilla"axeln till framdrevet skall klara påfrestningar från 2 drivhjul ! Vore det inte lämpligt att bygga med en mc motor med kardandrift? ( kanske en V-motor ) ;) Vad är drivpakets-kostnaden för en Mc driven locost vs bilmotor låda? Bara lite små funderingar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 BoAJag bor strax utanför Helsingborg. Det blir nog att jag använder MC intrument men en "speedohealer" eftersom jag fick det med motorn. Vad använder du för bakaxel? Har du köpt "drev till kardanadaptern" eller har du gjort den själv? Hur hade du tänkt göra med "exup" ventilen, behålla eller skrota? /Jonas Helsingborg.... Lite långt men på vägen til familien i Danmark iaf Jag använder Sierra bakaksel (delad) Jag kommar att köpa adaptern troligen hos MK Exup kommar att gå bort, men du måste ah kvar motorn eller en mojäng till att lura motorstyrningen, annars kommar din varvräknare att fladdra till 7500 hela tiden :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Lite OT:Ni som bygger med mc motorer. Hur backar ni? är det med en speciell "låda" med enbart backväxel? Är det kardan rakt på "framdrevet" ? Nu vet jag att det håller men har funderat på hur den "lilla"axeln till framdrevet skall klara påfrestningar från 2 drivhjul ! Vore det inte lämpligt att bygga med en mc motor med kardandrift? ( kanske en V-motor ) ;) Vad är drivpakets-kostnaden för en Mc driven locost vs bilmotor låda? Bara lite små funderingar Backa ? behövs dett ;) Jag kommer köra med en startmotor och et drev på kardanen. Jag funderar fortfarende på någon gummi imellan v.låda och kardan, men har dock inte kommit så långt än. Jag vet f*n inte vart du tänkt hitta en v-motor med hög prestanda, och kardan drift. "Vanliga" är ganska lätta att hitta billigt. Växellådan i t.ex en R1 är ganska enkel att ha med att göra. Pris ~3.500 för en R1 motor med trasig v.låda och upp till 25.000 för en Busa/ZX10R osv. allt beroende på vad du vill ha. :wub: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Vore det inte lämpligt att bygga med en mc motor med kardandrift? ( kanske en V-motor ) Jag har sett folk som använder motor från tex. Honda Goldwing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Ja, och glöm inte V-max, en grym V4:a på 1200cc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 Pris ~3.500 för en R1 motor med trasig v.låda och upp till 25.000 för en Busa/ZX10R osv. allt beroende på vad du vill ha. :wub: ... Jag pratade med en skrot häromdan som ville ha 35-40000kr för en Busamotor. Lycka till säger jag :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted October 19, 2004 Share Posted October 19, 2004 ... Jag pratade med en skrot häromdan som ville ha 35-40000kr för en Busamotor. Lycka till säger jag :mad: Har du inte hittat motor än ? 'Busa motorne är kanske liiite "over-priced" har du kollat på evt Kawas nya ZX10R (samma effekt) annars skal jag se om jag kan hitta nån till dig :D. Det borde gå att få en hel hoj till de pengar........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hayabusa Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Hej Alla Här fölger en del funderingar på drivlinan. När det gäller backväxel så kan man ju använda en sierra låda och kardan om man har deras bakaxel och sen göra en kort kardan mellan MC:ns utgående axel och lådan där man använder lamellens centrum med ryckutjämnarfjädrarna kvar för att få in kraften i sierralådan. Om man vill kan man rensa lådan på allt utom högsta växeln och backdreven. I stället för att göra en specialadapter kan man kanske ta 2 lika stora kedjedrev och sätta ihop dem med en duplexkedja. Någon som har funderat på detta? Jag köpte min Hayabusamotor för 15500:- helt lagligt med alla papper och kvitto från Ekerö MC i sthlm. Kolla med dom de verkar ha lite mer normala priser. MVH Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hayabusa Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Hej igen. Jag glömde en sak. Angående val av motor. Jag har sagt det tidigare men det är inte bara max effekt ur motorn som gäller utan hur vridmomentkurvan ser ut. En bil med Busa motor är enligt utsago mycket mer lättkörd än de andra pga mer vrid i botten och mellanregistert. Den är dessutom den snabbaste i orginalutförande som jag sett. Om de hade gått in i bilen hade jag haft en Ducati 996-999 motor i stället, pga helt överlägsen vridmomentkurva. Kom gärna med komentarer på detta. / Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 20, 2004 Author Share Posted October 20, 2004 Jag tror att dom flesta MC med kardan snurrar på fel håll. Det går ju att sätta diffen upp och ner (om den tåler det). Jag ska nog köra med en extra växel låda till backen. Elmotor är ju lätt och bra men det blir nog lite på/av effekt eftersom det är svårt att reglera hastigheten på motorn. /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 ... Jag pratade med en skrot häromdan som ville ha 35-40000kr för en Busamotor. Lycka till säger jag :mad: Har du inte hittat motor än ? 'Busa motorne är kanske liiite "over-priced" har du kollat på evt Kawas nya ZX10R (samma effekt) annars skal jag se om jag kan hitta nån till dig :D. Det borde gå att få en hel hoj till de pengar........ Jorå, jag har en motor till mig själv men jag har en kompis som behöver en. Min motor kostade 20000kr komplett med allt. Jag tror inte att det är så mycket dyrare än en bilmotor av samma årsmodell med låda kylare bränslepump instrument mm, mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Jag köpte min Hayabusamotor för 15500:- helt lagligt med alla papper och kvitto från Ekerö MC i sthlm.Kolla med dom de verkar ha lite mer normala priser. MVH Fredrik Ekerö Mc har ingen motor inne för tillfället och jag tror att de också höjt priserna något. Fast inte till några hutlösa 40000 i alla fall. Den skroten borde skämmas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jussi Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Jag köpte nyligen ett avstannat projekt med mc motor som ska färdigställas.. Fireblade motor byggs det på. håller till i Uppsala Gripenland: om du skulle kunna maila programmet skulle jag va tacksam jussi.rautio@acbygg.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gripenland Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Gripenland: om du skulle kunna maila programmet skulle jag va tacksamjussi.rautio@acbygg.se Jag skickar det ikväll! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Her var en tråd jeg hadde oversett. Det med MC motor er jo mitt spesialfelt etterhvert. Vil prøve å mene noe om de tingene som er tatt opp i tråden. Når det gjelder det å sitte på Høyre eller venstre side så må jeg så absolutt annbefale å bygge høyrestyrt og det av tre grunner. Væktfordeling, rattstamme og plasering av bremsepumper. Motoren veier 60-70kg og føreren 80-90(?), setter du disse to på samme side så skal det et riktig stort batteri til for å kompensere. Står de derimot på hver sin side og det er bare vektdiferansen du skal kompensere så går det greit. Og det å få rattstammen forbi motoren på en venstre styrt bil, blir masse arbeid og dårlige løsninger. Med Escort bakaksel så skal du bruke 3.54 utveksling. Hvilke årsmodell R1 har du Jonas. Jeg har brukt R1 i min banebil de siste fire årene, og har oppdatert etterhvert slik at jeg har brukt alle variantene 98/99-2000/2001 og har nå en 2002 injection motor. Det er absolutt en fordel og bruke orginalinstrumentet. Men du må passe på to ting, det er som nevnt at du må ha exup motoren tilkoblet. Og så må du ta ledningen som går til tankmåleren, og jorde den via en motstand slik at du indikerer at det er bensin på tanken. Dette for å unngå feilkoder på turtelleren som vises med at turtelleren slår til 3500 og 7500. Back. Jeg har nå en starter som slår inn på mellomakselen når jeg skal backe. Denne er koblet via neutrallampen slik at den kun virker når motoren står i fri. Fordelen er vekt og null effekttap. Tidligere hadde jeg en girkasse montert med en liten aksel fra motoren til kassen og så en ny aksel videre bak. Den kassen jeg fant som var best å bruke var Volvo m40. Den stod da i 4 gir til vanlig og så satt jeg den i reverse og MC motoren i 1 gir når jeg skulle backe. Jeg har utviklet et system som gjør at vi har en gummidemper på mellomakselen som tar av støtet ved ned giring. Det ble spurt her om hvordan den lille akselen i en motorsykkel girkasse kunne tåle presset fra to store bakhjul, og det kan være et problem. Jeg har derfor denne demperen og anbefaler å bruke noe sånt. Hayabusa lurer på dette med å bruke en kjedeovergang. Noen motorer er så stor og har utgående aksel så langt bak på motoren at dette er eneste løsning. Det er brukt på to blackbird motorer som går i racing serien, men er ingen ønskelig løsning da det blir problem med smøringen av kjeden. Og store problemer når kjede ryker. Her er derimot R1 helt suveren da den er liten og har utgående aksel midt på motoren. Du får da en helt rett drivlinje. Dette ble mye på en gang, men jeg håper dere forstår hva jeg skriver. Jeg forstår jo hva dere skriver. Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 20, 2004 Author Share Posted October 20, 2004 Med Escort bakaksel så skal du bruke 3.54 utveksling.Hvilke årsmodell R1 har du Jonas. 3.54 är det för racing? Går det bra att köra med denna utväxling på "gatan" oxå? Det är en -01 (som gått ca 800mil). Har du några bilder från när du hade M40 lådan till backen? Hur kopplade du axeln från motorn till ingående axel på lådan? /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Næss Posted October 20, 2004 Share Posted October 20, 2004 Til gatebruk kan du bruke 3.77 som vil gi deg litt mindre toppfart. Og det er det lettere å få tak i. Jeg har desverre ikke noen bilder av girkassen, men jeg har kassen liggende. Fikk laget en flens som passet på akselen til girkassen og så laget jeg en lagerholder som erstattet dekselet til tetningen. I den nye holderen sitter tettningen i bunn og et støttelager ca 7-8 cm ute på akselen. Fungerte veldig bra så lenge jeg passet på å ha den i fjerde gir. Prøvde å dreve om med å ha den i tredje gir, men det tålte den ikke. En godt brukt kasse gir også veldig lite effekttap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted May 12, 2005 Author Share Posted May 12, 2005 Väcker liv i denna tråden igen eftersom jag hittade en fin pryl för er som vill köra vä styrt m Hayabusa motor! Med denna får man bra viktfördelning även på en vä styrd bil, synd bara att det inte finns till R1. http://www.super7cars.com/images/drivetrai...chain_top_l.jpg /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.