Skalman Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Det här blir mitt andra amatörbygge och kommer ha en högre ambitionsnivå när det gäller finish än första bygget (vilket i och för sig inte säger så mycket... ) Även detta kommer vara Miata-baserat så det hela började för 4 år sedan med att åka till England och köpa den billigaste körbara NB 1,8 Sport jag sett (under £1000). Den hade slirande koppling, läckande cab och var lite småbulig och rostig men perfekt som donator. Jag körde den hem genom Europa vilket inte var så mysigt på en kall sen höstkväll när jag insåg att termostaten fastnat i öppet läge och värmen i kupén var obefintlig men jag kom hem i alla fall. Efter en helgs skruvande såg resterna av donatorn ut så här. Sedan gjorde jag en jigg i trä för att få ut fästpunkterna för hjulupphängningen som jag sedan använde för att bygga rörramen kring. Rörramen är egen design men kraftigt inspirerad av klassiska Seven-ramar. Målet med bygget är att ha en billig och rolig bil att köra på bana med. Kullen under minuten är den prestanda jag siktar på. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted October 26, 2020 Share Posted October 26, 2020 Ser ut att bli ett intressant bygge att följa ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 Jobbar du enligt ketchupeffekt principen 😉. Hur lång tid tog det från första till sista bilden ? Blir det 7:a karossstuk på den ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 27, 2020 Author Share Posted October 27, 2020 15 timmar sedan, Göran Nilsson sade: Jobbar du enligt ketchupeffekt principen 😉. Hur lång tid tog det från första till sista bilden ? Blir det 7:a karossstuk på den ? Det är 4 år mellan första och sista bilden men jag började med chassit för knappt ett år sedan. Det har kommit två små barn under tiden så det är svårt att hitta tid att bygga bil 😉 Det blir ingen traditionell seven-kaross utan mer åt Ginetta G20-hållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göran Nilsson Posted October 27, 2020 Share Posted October 27, 2020 4 timmar sedan, Skalman sade: Det är 4 år mellan första och sista bilden men jag började med chassit för knappt ett år sedan. Det har kommit två små barn under tiden så det är svårt att hitta tid att bygga bil 😉 Det blir ingen traditionell seven-kaross utan mer åt Ginetta G20-hållet. Det var skönt att höra att du inte gjorde det jobbet på en månad. Ibland får man själv en känsla av att vara lite slö när man läser om alla fantastiska byggprojekt här på forumet. Aha en Ginetta, det kommer bli kanonbra 👍🏻 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 28, 2020 Author Share Posted October 28, 2020 (edited) Mitt förra bygge var lite framtungt så jag ville få bak motorn en del i detta bygge. På Miatan sitter växellådan och diffen stumt monterade i varandra via en aluminiumbalk och jag ville ha kvar den konstruktionen. Pga stulen telefon har jag blivit av med lite bilder men som balken har kortats 33 cm genom att kapa ut en bit i mitten och svetsa ihop den igen. Jag har även lejt bort kardanen för att korta den 33 cm. Nu hamnar hela motorn bakom framhjulen och om mina beräkningar stämmer borde jag hamna nära 50/50-viktfördelning. För att bibehålla vettig ergonomi behövde jag sedan förlänga rattstången ca 33 cm. SFRO gillar inte att svetsa rattstänger så jag funderade länge på hur jag skulle lösa det. Den nedersta delen av rattstången är 24 cm så jag köpte en till begagnad sådan och kunde utnyttja kollapserdelen för att foga samman stängerna. På så sätt använder jag splinesen och behöver inte svetsa något. Tillsammans med en gammal Luisi-ratt jag plockat från skroten och ett snap off-nav som byggde 6 cm så fick jag ratten totalt 30 cm bakåt och perfekt avstånd till växelspaken. Edited October 28, 2020 by Skalman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedishGT40 Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 Kan vara värt o kolla vad din närmsta SFRO tycker om ditt snabbfäste för ratten också. Minns jag rätt så brukar dom kräva tvåhandsfattning för en sådan lösning, den där kan man "råka" lossa om man klantar sig med fattningen (jag vet att det är långsökt) För övrigt så tycker jag ramen ser bra ut i konstruktionen, och borde inte ge några bekymmer för dig 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 28, 2020 Author Share Posted October 28, 2020 3 timmar sedan, swedishGT40 sade: Kan vara värt o kolla vad din närmsta SFRO tycker om ditt snabbfäste för ratten också. Minns jag rätt så brukar dom kräva tvåhandsfattning för en sådan lösning, den där kan man "råka" lossa om man klantar sig med fattningen (jag vet att det är långsökt) För övrigt så tycker jag ramen ser bra ut i konstruktionen, och borde inte ge några bekymmer för dig 👍 Tack för tipset! I värsta fall får jag köra utan snabbfästet vid besiktningen och sätta på det sen. Kommer bli lite knepigt att komma in i bilen utan snabbfäste men det borde gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 28, 2020 Share Posted October 28, 2020 Kommer du använda dig av delar från en G20 kaross eller det blir hemmasnidad variant av en sådan? Samma om du kommer hålla dig till G20 hjulbas/spårvidd? Jag känner ett antal personer som tävlar med G20 bilar och blev lite nyfiken när du skrev att bilen skulle bli lite åt G20 hållet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted October 29, 2020 Share Posted October 29, 2020 Ska den bli högerstyrd? 🙂 Kul bygge annars, du har ingen mer Miata som står och skräpar? Jag är på jakt efter NB fram och bakvagn..🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 29, 2020 Author Share Posted October 29, 2020 15 timmar sedan, Morty sade: Kommer du använda dig av delar från en G20 kaross eller det blir hemmasnidad variant av en sådan? Samma om du kommer hålla dig till G20 hjulbas/spårvidd? Jag känner ett antal personer som tävlar med G20 bilar och blev lite nyfiken när du skrev att bilen skulle bli lite åt G20 hållet. Nja, den kommer inte att bli helt lik en G20 utan det var mest utifrån "enkel kaross som täcker hjulen utan tak"-tanken som jag nog hamnar rätt nära en G20. Däremot kommer bakänden bli mer i stil med Aries Arion nedan. Jag kommer göra allt från scratch så inga delar från Ginetta. Jag kommer köra samma hjulbas och spårvidd som orginal Miata så lite längre än en G20 (227 mot 215 cm hjulbas). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 29, 2020 Share Posted October 29, 2020 Ok, kommer bli bra 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted October 29, 2020 Author Share Posted October 29, 2020 5 timmar sedan, Fizz sade: Ska den bli högerstyrd? 🙂 Kul bygge annars, du har ingen mer Miata som står och skräpar? Jag är på jakt efter NB fram och bakvagn..🙂 Japp, den blir högerstyrd. Jag hade tänkt göra den vänsterstyrd, hade till och med köpt en styrväxel för ändamålet, men ändrade mig då grenröret sitter på vänster sida och det blir enklare paketering med grenrör på ena sidan och allt som har med broms- och styrsystem på andra sidan. Har kört högerstyrda sommarbilar i 10 år så för mig är det inget hinder. Jag har en helt orginal Miata som står i vinterförvaring men den vill jag gärna behålla 😉 Däremot har jag faktiskt en komplett främre subframe med hubbar och bärarmar (tror inte bromsarna var kvar) som blivit över, hör av dig om det är intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted November 13, 2020 Author Share Posted November 13, 2020 Jag gillar pedalkänslan i Miatan så jag ville återanvända så mycket delar som möjligt där. Att använda delar man redan har skadar ju inte heller för att hålla nere kostnaden. Jag fick vinkla kopplinspedalen lite för att kopplingscylindern skulle gå fritt från insuget. Jag har testat ergonomin en hel del och jag tycker inte det stör att det blir lite vinkel på den. Allt installerat och klart. Jag fick inte plats med bromsservon så jag testar att köra utan. Alternativet hade varit att sätta den någon annanstans men det blir en meckigare lösning. Jag behövde en spacer för bromscylindern och den sammanfattar det här bygget rätt väl. Ett alternativ hade varit att Cadda och 3D-printa en fin spacer. Jag rotade bland överblivet trämaterial, hittade en bit 18 mm formplyfa som hade perfekt tjocklek och formade den med borrmaskin och vinkelslip. Low tech 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Man ska inte förakta trä 🙂 Jag skulle rekommendera stödhylsor genom hålen så du kan dra skruvarna utan att komprimera plywooden. Jag har gjort liknande distanser själv utan hylsor och då har skruvarna lossnat...tills dess jag satte in hylsor. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted November 16, 2020 Author Share Posted November 16, 2020 Tack för tipset Gustaf! Jag tänkte att det inte blir så mycket komprimering när plywooden är mellan två metallstycken men det kanske är lika bra att använda stödhylsor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fizz Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Kul att se bygget i verkligheten, tråkigt att jag inte hade tid att stanna lite längre och tjöta... 😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted June 24, 2021 Author Share Posted June 24, 2021 Dåligt med uppdateringar här men jag gjorde byggbesiktningen i slutet av förra året och det gick bra, inget direkt jag behöver ändra utan bara vissa saker att komplettera med. Rullade ut bilen för att se helheten och inser att karossen kommer behöva ta hänsyn till hur hög Miatans motor är. Jag ville använda så mycket delar från donatorn som möjligt men grenröret hade helt fel form då det mynnar ut i kardantunneln på Miatan och jag vill dra det enligt på samma sätt som en Seven. Efter en massa mätande insåg jag att jag kunde kapa delen där det är 2 rör, svetsa i 45-gradersböjar och sedan skulle det passa kanon. Behöver flytta uttaget för lambda-sonden också men i övrigt passar det perfekt. Alternativet hade varit att göra ett grenrör från scratch men det känner jag inte att jag klarar själv så då hade jag behövt leja bort det. Nästa steg är att plocka ner bilen, måla ramen och renovera alla delar som ska återanvändas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted November 26, 2021 Author Share Posted November 26, 2021 Det har varit mycket jobb med att renovera det som ska återanvändas från donatorn. Mycket roligare att skruva dit nyrenoverade delar än gamla rostiga, Miator som går i England rostar verkligen. Lite före och efter bilder: Har även plockat ner allting och målat chassit: 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted June 29, 2022 Author Share Posted June 29, 2022 It's alive! 20220613_202233.mp4 Orginal katalysator och (lätt modifierat) orginal grenrör med en ensam Apple-dämpare på slutet, hoppas att det kommer räcka för att hålla nere ljudnivån. Väger i det här skicket ca 600 kg. Då saknas tank, kylsystem, golv och hela karossen så jag gissar på en slutvikt runt 750 kg utan förare. Att klä kardantunneln tog orimligt lång tid men det känns som ett litet steg på vägen mot en körbar bil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.