flintstone Posted April 28, 2020 Share Posted April 28, 2020 Hej. Jag skall till att återuppta ett vilande dala 7 projekt. Ramen är färdigbyggd med bärarmar för 240 spindlar fram, och 240 axel bak. Har en 940 ltt bil som givare och har därmed en del funderingar. Till att börja med - skall jag använda m46 låda eller m90? Jag vet att det det blir trångt, men det kanske är värt mödan? Någon som har erfarenheter och vill dela med sig? Samma sak med bakaxeln... skall jag använda den medföljande 240 bakaxeln, eller skall jag använda axeln från 940 combin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 28, 2020 Share Posted April 28, 2020 240ns bakaxrel är 1dm smalare på ett ungefär. Så axel-val beror ju lite på bredden du tänkt ha. Fästena skiljer också mellan dem men kanske inte intressant i detta fallet då jag antar du gör helt nya fästen. m46 är väl 4vx + od och m90 är 5. M90 är väl kortare också och om jag inte minns helt fel så är m90 dyrare om något händer. Med det sagt är jag inte direkt volvo kunnig i den genren utan det är sådant man överhört från andra som mekat 🙂 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 28, 2020 Share Posted April 28, 2020 Dala 7 är väl från början byggd med 740/940 delar som utgångspunkt skulle gissa att 240 axel är för smal. Mät hur brett chassiet är utsida till utsida i bak. en 940 har jag för mig har 1460 i spårvidd dra av en tänkt däckbredd dra sen av ytterligare 50 mm så har du hur brett chassiet får vara med rättvända orginal fälgar ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flintstone Posted April 28, 2020 Author Share Posted April 28, 2020 Jag fick med 2 omsvetsade fälgar, som enligt uppgift skulle sitta bak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted April 29, 2020 Share Posted April 29, 2020 (edited) Ok mät så får vi räkna lite och se vad som passar mitt "McSorley" chassi är 1168 mm brett i bak delen och det är egentligen lite för brett för att köra med 140 spindlar och 140 offset som jag gör. Jag kommer ha 23 mm mellan däcksida och chassi stillastående med 240/740 offset så ökar det med 18 mm per sida har jag för mig Edited April 30, 2020 by Kjelland28 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flintstone Posted May 14, 2020 Author Share Posted May 14, 2020 Rotar vidare i projektet... Först en korrigering... självklart 🙄är det 140 spindlar. Bakaxeln som är förberedd för K länk av den gamla ägaren, men skall mätas idag, så jag får klart för mig om det är en 240 eller 740 axel. Men jag har hittat ett (kanske?)problem... Bärarmsinfästningarna är placerade olika på höger och vänster sida! På den ena sidan sitter de övre fästena 5 mm längre ifrån de nedre, än på den andra sidan! Placeringen av kulbulten i längsled är lika på båda sidorna. Så min fråga lyder: Är det ett problem? Om svaret blir ja, så är följdfrågan är naturlig... Har någon de rätta måtten, dvs avståndet från botten av det nedre ramröret till centrum på respektive bärarmsbult? Tackar och bockar i förhand för hjälpsamma svar! Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.