Jump to content

Backväxel


stesun

Recommended Posts

Startmotorn orkar ! Fast det beror ju iofs hur fort du vill kunna backa. Det är dessutom krav på fordonet ska kunna backas :o

Att sätta i en extra växellåda käns både för dyrt och för tungt för min del. Dessutom verkar nästan alla ha problem med de lådor som finns på marknaden.

Jag kommer att köra med startmotor. Eventuellt mindre typ torkarmotor eller elstolsmotor. Konceptet är uttänkt i teorin men jag ber att få återkomma med en mer reell lösning framöver.

Link to comment
Share on other sites

Om man lägger i 1:an på en vanlig bil så blir det ju en väldig nedväxling innan kraften kommer till slutväxeln. Bästa jämförelsen är väl att lägga i 4:an (utväxling 1:1) och prova dra på starten...

Dessutom känns en startkrans från en vanlig bilmotor något stor, man vill ju ha delarna så lågt ner som möjligt. Därför tvivlar jag fortfarande på att startmotorn orkar.

Link to comment
Share on other sites

En "normal" startmotor ger väl några hästkrafter (någon som vet?).

En startmotor monterad så att den driver en kuggkrans monterad någonstans på kardanaxeln (utväxling 5-10:1?) bör väl orka backa 600 kg bil några meter? Bakaxeln utväxlar ytterligare 3-4:1.

Den behöver ju inte dra runt motorn samtidigt, eftersom man har kopplingen nedtryckt alt. friläge. Med motorn igång har man också bra med ström tillgängligt via generatorn.

Ett enkelt och bra system, tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

[/Den behöver ju inte dra runt motorn samtidigt, eftersom man har kopplingen nedtryckt alt. friläge. ]

Så sant, så långt tänkte förstås inte jag. Det ställer saken i en helt annan dager. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte plats för en startkrans i mitt chassie. Dessutom tycker jag att det väger lite för mycket för min smak. Min idé går ut på att driva direkt på ett bakhjul ungefär som på gamla Vespor. Det finns enligt mig vissa fördelar med detta.

Lätt att möta kravet på stor nedväxling. Dessutom lätt att ändra om man skulle vilja det.

Jag får vikten lågt och långt till höger vilket jag behöver iom att min bil kommer att vara vänstertung,

Få ingående komponenter vilket ger hög driftsäkerhet och låg vikt.

Den kluriga delen blir mekaniken för att engagera drivningen. Jag har en tänkt lösning på detta men det återstår ju att se om den fungerar i praktiken.

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite dålig koll på vespor :(  Menar du drivning med en rulle direkt mot bildäcket? Det är ju faktiskt ett tänkbart alternativ i så fall.

Många rolig idéer här... :)

Om man ska änvända en startkrans så välj en från en bil med automatlåda mycket smäckrare.

Om du inte får plats med en startkrans vid kardanen kanske den får plats på en drivaxel om du kör med delad bakaxel. Gör ju inget om det bara driver på ett hjul. Men du har väl diffbroms på din... ??? ;)

Det här med att driva direkt på hjulet var ju en udda lösning.... vad man kan tänka sig är att använda samma teknik som på lastbilar, skogsmaskiner m.m. Där har man satt motorn så den verkar runt samma axel som vipparmen verkar runt på så sätt pressar motorn drivhjulet mot däcket samtidigt som det driver däcket.... ingen bra förklaring men någon kanske fattar. :(

Problemet är väl at montera drivhjulet. Blir svårt att få plats med det så att det driver på slitbanan på däcket. Alternativet kan väl vara att låta det ligga an på insidan på däcket. Eller varför inte på insidan av fälgen ??? Ett gummihjul tillsammans med halktejp på insidan av fälgen...... en vild tanke !? B)

En annan tanke jag fick.... vissa bromsskivor alternativt hjulnav har en kuggkrans för att ABS-sensorn ska ha något att läsa mot. Kanske går att använda den ??? Är kanske för klen... ???

Problemet med att driva direkt på hjulet är väl att all vikt för installationen blir ofjädrad.

Har inte westfield ett färdigt system med kuggkrans till bakdiffen plus motor ?

Link to comment
Share on other sites

Problemet är väl at montera drivhjulet. Blir svårt att få plats med det så att det driver på slitbanan på däcket. Alternativet kan väl vara att låta det ligga an på insidan på däcket. Eller varför inte på insidan av fälgen ??? Ett gummihjul tillsammans med halktejp på insidan av fälgen...... en vild tanke !?  B)

Problemet med att driva direkt på hjulet är väl att all vikt för installationen blir ofjädrad.

Per, jag tror att vi tänker lite i samma banor ;)

Tanken var att driva mot insidan av däcket. Elmotorn är fäst i ramen och blir således inte ofjädrad :D

Link to comment
Share on other sites

Per, jag tror att vi tänker lite i samma banor  ;)

Tanken var att driva mot insidan av däcket. Elmotorn är fäst i ramen och blir således inte ofjädrad  :D

Hur klarar du fjädringrörelsen om du monterar den i ramen ? En bred drivrulle kanske ?? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Per, jag tror att vi tänker lite i samma banor  ;)

Tanken var att driva mot insidan av däcket. Elmotorn är fäst i ramen och blir således inte ofjädrad  :D

Hur klarar du fjädringrörelsen om du monterar den i ramen ? En bred drivrulle kanske ?? :rolleyes:

Det borde väl gå att bygga nåt som pressar ut rullen emot hjulet med en fjäder eller nåt. Mellan hjulet och ramen finns ingen fjädringsrörelse i sidled och hur mycket behöver det fjädra när man backar?

Går det inte att montera en backväxel ifrån en båt/snöskoter?

Link to comment
Share on other sites

Det borde väl gå att bygga nåt som pressar ut rullen emot hjulet med en fjäder eller nåt. Mellan hjulet och ramen finns ingen fjädringsrörelse i sidled och hur mycket behöver det fjädra när man backar?

AMEN! :D

Det går säkert att använd en backväxel från båt eller snöskoter men då är vi tillbaka vid de nackdelar jag vill ifrån: Kostnad, vikt och effektförlust.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte någon som har funderat på att använda en vanlig låda :huh:

ploka ur drev som ej används bara använda 4 och back ;)

m40 lådan till volvo är inte så stor med hälften borta ok vikt också trorjag :blink:

Link to comment
Share on other sites

:D Har funderat litte til :D

Ta startkransen från en liten motor. plasera på bakaxen eller på skivan bak med en lättvikts stater ;)

Detta moste bli lättast! viktmäsit

Men vad det kostar att värma på en startkrans på en skiva de e´en annan sak!

Link to comment
Share on other sites

Ett kugghjul skulle kunna skruvas fast mellan kardanaxel och diffen, då tar man tillvara utväxlingen i dffen också. Man måste då leta upp ett kugghjul som har samma kuggmodul som starmotorns drev. Det är inte nödvändigt att använda ett svänghjul eller startkransen från svänghjulet. Bäst är att ta hjälp av en klok gubbe på en mekanisk verkstad som kan räkna ut vilken kuggmodul din startmotor har. Att fräsa ut kuggar i en bromsskiva skulle också kunna vara en möjlighet bara man kan få tag på rätt kuggmodul.

Kuggmodul har med att göra om ex varje kugge tar 5 mm så måste omkretsen på kugghjulet passa för sista kuggen också alltså delbart med 5 mm. Det kallas för modul eller kuggmodul.

Bara en ide jag fick efter att ha läst alla inläggen här.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Ett kugghjul skulle kunna skruvas fast mellan kardanaxel och diffen, då tar man tillvara utväxlingen i dffen också.

Det var min första tanke. Tyvärr är det extremt ont om plats vid diffen i mitt chassie :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ett kugghjul skulle kunna skruvas fast mellan kardanaxel och diffen, då tar man tillvara utväxlingen i dffen också.

Det var min första tanke. Tyvärr är det extremt ont om plats vid diffen i mitt chassie <_<

Annars är det en superb lösning tycker jag :)

Du kan kanske använda en rem eller nåt för att flytta ut motorn från själva diffen?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser dere diskuterer diverse backveksel.

Første sesongen kjørte jeg med en volvo m40 girkasse, en liten aksel fra Yamaha motoren til volvo kassen og så ny aksel bakover fra kassen til bakakselen. Dette fungerte veldig bra, men var en tung løsning. Jeg har den siste sesongen brukt et kit som er utviklet i Danmark, den er basert på en startmotor og en liten tannkrans som monteres på mellomakselen. Det brukes en leddet Ford aksel og støttelageret byttes ut med et lager som står i en tykk aluplate som også er feste til startmotoren. Tannkransen festes så direkte på mellomakselen. Startmotoren får sin strøm gjennom et rele som igjen får sin jording fra nøytral lampen. Den virker altså ikke uten at motoren står i fri. Enheten står plassert der girkassen blir på en bil med bilmotor. Dette kit koster ca 4000Dkr.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Ser dere diskuterer diverse backveksel.

Første sesongen kjørte jeg med en volvo m40 girkasse, en liten aksel fra Yamaha motoren til volvo kassen og så ny aksel bakover fra kassen til bakakselen. Dette fungerte veldig bra, men var en tung løsning. Jeg har den siste sesongen brukt et kit som er utviklet i Danmark, den er basert på en startmotor og en liten tannkrans som monteres på mellomakselen. Det brukes en leddet Ford aksel og støttelageret byttes ut med et lager som står i en tykk aluplate som også er feste til startmotoren. Tannkransen festes så direkte på mellomakselen. Startmotoren får sin strøm gjennom et rele som igjen får sin jording fra nøytral lampen. Den virker altså ikke uten at motoren står i fri. Enheten står plassert der girkassen blir på en bil med bilmotor. Dette kit koster ca 4000Dkr.

Vart köper man detta back-kit?

Och vart köper man medbringaren som kommer att sitta där mc-motorns främre drev sitter?

Dvs överföringen från motorn till kardan eller Quaifelådan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...