Starhonk Posted September 16, 2016 Share Posted September 16, 2016 Om man vill bygga ett eget crossoversystem så är detta ett kostnadseffektiv start. Man får såga lite plus köpa några böjar till men det går att få ihop det med ganska enkla medel till vettiga pengar. Mvh Henrik http://www.schoenfeldheaders.com/180-crossover.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arto Posted September 17, 2016 Share Posted September 17, 2016 Som jag uppfattar det länkar du till ett grenrör som är till bil med frontmotor. Är tanken att man sågar isär det och moddar det eller har jag fattat fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted September 18, 2016 Author Share Posted September 18, 2016 Ja så blir det - lite såga och lite svetsa. Tror att ddt kiggger ett par bilder på mitt bygge när vi gjorde det. Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 19, 2016 Share Posted September 19, 2016 Mycket bra tips Henrik! Har funderat ett tag på detta. Vilken dimension är lämplig till en 3-400 hk 302:a? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Mackan wrote: Mycket bra tips Henrik! Har funderat ett tag på detta. Vilken dimension är lämplig till en 3-400 hk 302:a? /Markus För en 302 skulle jag sikta på 1,5 " till 1 5/8 " mvh/Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Hansol wrote: Mackan wrote: Mycket bra tips Henrik! Har funderat ett tag på detta. Vilken dimension är lämplig till en 3-400 hk 302:a? /Markus För en 302 skulle jag sikta på 1,5 " till 1 5/8 " mvh/Peter OK, vad är lämplig kollektorstorlek till det? /Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Mackan wrote: Hansol wrote: Mackan wrote: Mycket bra tips Henrik! Har funderat ett tag på detta. Vilken dimension är lämplig till en 3-400 hk 302:a? /Markus För en 302 skulle jag sikta på 1,5 " till 1 5/8 " mvh/Peter OK, vad är lämplig kollektorstorlek till det? /Markus inte över 2,5 tum skulle jag tro. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Lite mer ang collector val ,det finns väl en del tumregler . när det gäller collector dia så är det primärrörs dia * 1,9´ när det gäller collector längd så är det primärrörs längd *0,5 Men med dessa värden så optimerar man vridmoment till höga varv därför ska man nog ta ett litet steg ner och istället sikta in sig på en gatmotor som lägger kurvan mer i mellanregistret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 20, 2016 Share Posted September 20, 2016 Biltema 2" rör till Volvo 240 Längder 33" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 gt40 wrote: Biltema 2" rör till Volvo 240 Längder 33" Volvo 240? hur menar du, kröken över bakaxeln? 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hansol Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Eftersom min lilla gummisnurra landar på 4 liter så blir mitt val 1,5 " primärrör ~ 30-31 tum långa och i Inconell 625, hoppas kunna hålla vikten ner då väggtjocklek på rören är 0,9 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted September 21, 2016 Share Posted September 21, 2016 Mackan wrote: gt40 wrote: Biltema 2" rör till Volvo 240 Längder 33" Volvo 240? hur menar du, kröken över bakaxeln? 🙂 Blandade delar Många skarvar är det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.