DIRAVI Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 Jag vet ju att Bilprovningen inte är så pigga på bromsintyg på sänkt effekt, men höjd. Effekten räknas ju från orginal motornummer, osså trimmar man den. tar jag exempelvis en C20XE (opels 2liters 16V) så är den på 150 hkr, men turbo borde det gå att ta ut sådär 204 (opel gör det i calibran). men 204 hkr är ju inte hanterbara på besiktningen. vill ju ha max 150, men med turbo. Om jag då tar opels 2 liters 8 ventilers motor som har 115 hkr, byter topp till en 16V topp och monterar turbo och megasquirt, bara liite laddtryck, då borde den ge ca 150 hkr :whistling: så har jag trimmat motorn 35 hkr. Skulle bilprovningen (troligt) godkänna ett bromsintyg på den motorn? eller om man utgår från 1.6-1.8 liters, (samma block vetni) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 det här med intyg är väldigt olika vill dom vara jävliga dvs finns det misstanke för att det är mer effekt än du redovisar så kan dom säga nej fast du har bromspapper på motorn annars kan det räcka med beräknad effekt sist jag reggade en bil var det väldigt olika vilka man talade med helt klart bäst var besiktningmannen som visste vad han höll på med (nästan) vet inte om det var ett exempel eller om du tänkte ta 8v motorn men 16v toppen är inte så lätt att använda på den motorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 13, 2004 Author Share Posted September 13, 2004 (edited) Det var mest ett exempel, men det är samma block, men andra kolvar (veven?) så det går att bygga en 16V motor på ett 8V block. Kanske finns andra bättre exempel. Bygga en egen turbo av en sugis B19/B200, gjärna med liten turbo och liten intercooler, godtar de 'rimligt' bromsintyg för en turbotrimmad B200/B21/B23 Edited September 13, 2004 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 (edited) du har rätt ang blocket är jag som blandar ihop saker somvanligt varför vill du inte ta en turbomotor? Edited September 13, 2004 by Uttis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 2,0 xe använder smidda kolvar med uttag för ventilerna och kraftigare vevstakar o 8 bultat svänghjul. ang. effekten så har do 150hkr med 2,0xe o lyfter över toppen på en annan motor (helst 16v) 2 litersopel. så har du bara sett till att ventilerna går fria o komp.förh. är lika så blir givetvis effekten då 150hkr . effekten ligger i toppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 14, 2004 Author Share Posted September 14, 2004 (edited) du har rätt ang blocket är jag som blandar ihop saker somvanligtvarför vill du inte ta en turbomotor? För turbomotorn ger 200+ hkr, vilket är massa för mycket. Edited September 14, 2004 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 jo men det finns ju andra snurror än c20let många använder ju saab motor verkar vara vettig att satsa på men den kanske ligger lite högt den med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 Saabs 2-liters ltt har 150 hk på pappret, men annars finns ju motorn från Volvo 940 ltt som bara har 136 hästar (fast då är den ju inte lika sofistikerad heller :prop:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 Hej Diravis första tankar är nog helt acceptabla, men som ni säger kan Bilprovningen alltid ha olika åsikter. Vid alla effektintyg ska det göras en rimlighetsbedömning, ju mer man ändrar, mixar och matchar, desto större krav ställer det ju på kunskapen hos den som ska göra bedömningen... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 14, 2004 Author Share Posted September 14, 2004 Låter bra det. En orsak till att inte välja någon av Volvos rödmotorer kan ju vara vikten..... Vad väger Saab's turbosnurra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 Vad väger Saab's turbosnurra. Jag har läst en siffra runt 150 kg men det är troligen inkl all kringutrustning som startmotor, generator, servopump etc. Har tyvärr inte haft läge att bara väga själva motorn men skall försöka göra detta längre fram för att beräkna tyngdpunkten på mitt bygge... Dessutom känns det som om Saabmotorn är en hög rackare - ser ut som om det kommer att kräva en ganska manlig bula på huven för att den skall få plats. :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 14, 2004 Author Share Posted September 14, 2004 Då går ju även SAAB-motorn helbort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 >>Magnus Som "grodätare" borde du ge dig på att försöka klämma ner motorn från 405 Mi16 - lite jobb blir det med svänghjulskåpan men du har ju hela vintern på dig att hitta någon som kan svetsa den åt dig. Snackade med en kille i helgen som köpt en komplett bil för 1500:- med fungerande motor! Gissningsvis är där en kille på Rejsa som funderar på samma sak så ni kan ju försöka jobba ihop ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 15, 2004 Author Share Posted September 15, 2004 Självklart blir det en Citroen BX19 GTI 16 Valves parad med en Ford typ 9, frågan är om man kanske skall bygga den på ett 1.6 block. :whistling: Slaktar man en sån så får man ju även fjäderdon och pump, bra bromsar och bromsventil ingår. :prop: 16 ventilaren ger 148 hkr med katalysator och låg komp för 95 oktan, 160 utan kat och komp för 98 oktan. hmm turbo och sprit..... :twisted: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 hmm turbo och sprit..... :twisted: Frågan har nog varit uppe lite förut men jag kapar tråden lite och slänger ut frågan på vad som händer med E85 i tanken. Mina orginal spridare skall ju enligt uppgifty i stort sett ha nått botten vid sina 250 HP men om man kör på E85 och mappar därefter så behövs ju ca 30 % mera soppa (mellan tummen och pekfingret ) , detta borde ju man kunna på peka vid en reg besiktning och därmed hävda att bilen nu med fortfarande orginal Hw omöjligt kan ge 250 HP utan att 170 HP är mera troligt ( uppbackat med broms papper naturligtvis ) Att man sedan med större spridare kan göra helt andra saker är ju egalt.... Vad tror ni , är det fortfarande motor nummer som gäller ?? Eller har denna miljö mappning hamnat mellan stolarna rent lag mässigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 Hej Är motorn ändrad för att gå på sprit (E85) så måste man rimligen godta en annan effekt än den motornumret säger. Jag tror knappast att det är några problem. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 [Mina orginal spridare skall ju enligt uppgifty i stort sett ha nått botten vid sina 250 HP men om man kör på E85 Hoppas jag inte missförstått :icon_oops: Men om det är det högoktaniga "racebränslet" som du menar så var jag med och bromsade en backbil här om dagen. När vi bytte bränsle så ökade effekter med 7 hp på bakhjulen. I det här fallet 3.7%. Det var på en sugmotor. Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 [Mina orginal spridare skall ju enligt uppgifty i stort sett ha nått botten vid sina 250 HP men om man kör på E85 Hoppas jag inte missförstått :icon_oops: Men om det är det högoktaniga "racebränslet" som du menar så var jag med och bromsade en backbil här om dagen. När vi bytte bränsle så ökade effekter med 7 hp på bakhjulen. I det här fallet 3.7%. Det var på en sugmotor. Eddy skrev jag inte :D #Att man sedan med större spridare kan göra helt andra saker är ju egalt....# men jag antar att denna bil var trimmad från början med hög tändning och kanske gick lite fett från början ??? Om man "bara" anpassar motorn för E85 utan att skruva upp varken turbo tryck soppa tryck eller tändning till "race" så skall man teoretisk sett inte kunna nå 250 HP med den soppan mina spridare levererar . E 85 är däremot på ca 105 oktan och kan med "rätt" installering av data ge minst lika mycket HP. Men detta är ju en helt teoretisk fråga :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 15, 2004 Author Share Posted September 15, 2004 (edited) En till fördel med sprit är att det kyler en hel del. Monterar men ett extra munstycke *innan* turbon så kan man dessutom ta ut mer ur turbon innan den går varm, fast där bör man blanda sprit och vatten ca 50/50 Och med vattnet får man mer avgasvolym så då ger turbon mer :-) Edited September 15, 2004 by DIRAVI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eddy Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 Det är riktigt, den var ordentligt trimmad med i stort sätt allt som man kan göra, och i så fall så är ju ytterligare 3-4- hästar grädde på moset s.a.s ;) Men jag har ingen uppfattning om vad det skulle ha för effekt i det exempel som du tar upp...sorry :icon_oops: Men det finns så otroligt mycket kunnande här på forumet så du får säkert ett uttömmande svar snart. :thumbup: Eddy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 Men jag har ingen uppfattning om vad det skulle ha för effekt i det exempel som du tar upp...sorry :icon_oops: Tror nog jag har koll på hur många HP det blir , frågan är mera retorisk vad tycker våra kompisar SBP. Men som redan RP svarat så borde en lite sänkning av den uppgivna häst antalet vara möjlig att få igenom :D . Anledningen att iden kom upp var egentligen att jag har fått för mig att e85 är det optimala turbo bränslet ( speciellt med för litet kyl och intercoller :icon_blink: ) och om man då samtidigt kan kvala in på en regel så är det j bara :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted September 15, 2004 Share Posted September 15, 2004 OT: Om man tillfälligt lämnar E85 diskussionen och vill ha en körbar bil på två bränslen med turbo utan att SBP lägger sig i så borde väl ställbart laddtryck och knacksensor vara det enklaste sättet. Då kan man tex köra med Aspen Racing Fuel för turbomotorer (650 kronor för 25 liter. :wohow: som hittat) Och ladda ur en hel del mer hästar på det ökade laddtrycket innan den spikar. När hästarna spelar mindre roll så kör på hederlig svennesoppa. Jag vet att några i Gustavsberg plockade ur 40-50 hästar till bara på bränslet ur en turbomatad Audi med Aspenbränsle. Nu vet jag inte hur den var bestyckad för övrigt så det säger ju inte så mycket. Dessutom är det mer miljövänligt, åldras inte och luktar betydligt mindre. Ok, inget billigt literpris men trots allt billiga hästkrafter. www.aspen.se (Jag jobbar inte för Aspen om någon trodde det, men har det i tanken ibland) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 16, 2004 Author Share Posted September 16, 2004 Ungefär som att åka på E85 då, man kan ta ut rejält med extra kräm ur en turbomotor med E85, bara bränsletillförseln är tillfylles. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted September 16, 2004 Share Posted September 16, 2004 Precis, enda skillnaden är att bilprovningen eller någon annan inte lägger sig i eftersom det fortfarande är en vanlig bensinare. Bättre ur miljösynpunkt, men inte lika bra som E85. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted September 16, 2004 Author Share Posted September 16, 2004 Bilprovningen lägger sig inte i om jag tankar E85 heller. För att utnyttja effekten, både med Racingsoppa och E85 måste jag ha högre kompression, eller mer laddtryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superswift Posted September 16, 2004 Share Posted September 16, 2004 (edited) Vad händer när du reggar en bil (motor) för annat bränsle? Går det att ändra senare eller är den "dömd" för E85? Edited September 16, 2004 by Superswift Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 16, 2004 Share Posted September 16, 2004 Hej Jag är inte säker, faktiskt, kanske står det E85-drift i papperen. Men det är kanske inte så lätt att kolla vad du har i tanken? /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted September 16, 2004 Share Posted September 16, 2004 Hmm.. skulle det stå i papperna så får man parkera gratis.. :thumbup: ( iaf i Göteborg..) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 16, 2004 Share Posted September 16, 2004 Hmm.. skulle det stå i papperna så får man parkera gratis.. :thumbup: ( iaf i Göteborg..) Gratis !!! med tanke på hur lätt det är att bygga om så skulle ju den affären gå ihop på en veckas parkerning. ( på den tiden jag bodde i GBG i allafall ). Räcker det verkligen med att man kör på E85 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted September 16, 2004 Share Posted September 16, 2004 kör man en "äkta" etanolbil så parkerar man tydligen gratis... polaren kör på 75% etanol och 25%bensin så vi brukar skojja om att han bara borde betala 25% av parkeringen.. :prop: problemet är ju hur man visar att man alltid kör etanol... :icon_blink: har man det inskrivet i bespappren borde det teoretiskt gå, men det finns säkert någon byråkratregel som säger att bilen måste vara fabriksgodkänd eller att bara vissa märken är godkännda... :icon_angry: men jag skall faktiskt kolla om det går att få en amatöretanolbil att bli godkännd..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted September 16, 2004 Share Posted September 16, 2004 Det har varit uppe tidigare, med deprimerande resultat. citat realpinto: Lagstiftningen är inte skriven med tanke på etanoldrivna amatörbyggen. Därför är det svårt att ge ett helt säkert svar men om SNFS 1992:12 gäller (lite osäker på det) så krävs i så fall intyg om överensstämmelse mot avgascertifierad motortyp om man ska köra etanol (alt miljödispensavgift). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted September 17, 2004 Share Posted September 17, 2004 Hmm... låter ju inte bra... men vad menas med " intyg om överensstämmelse mot avgascertifierad motortyp " ?? är det att den inte är byggd orginal för etanol ?? ( byråkratisvenska får jag bara hufvudvärk av.. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.