Jump to content

Recommended Posts

Vad jag förstått skall det inte vara nåt större problem att försäkra dessa bilarna. Fördelen är att de sällan är med om olyckor och därför skall visst inte premien alls vara så hög som på andra "supersportbilar"...

Sen tycker jag visst att du skall räkna med att kunna bli klar ;)

Link to comment
Share on other sites

Den här frågan finns redan utredd på annan plats i forumet, men vi tar det väl en gång till.

Vissa försäkringsbolag har en sk entusiastförsäkring som innefattar våra bilar. Kriterierna är bl. a:

- Bilen får inte användas som bruksfordon, dvs inte som "till- och-från-jobbet"-bil.

- Får köras max 500 mil/år.

- Skall förvaras i låst utrymme (garage el liknande).

Det finns fler krav, men de här är nog de viktigaste. Premien ligger mellan 1000 - 1500:-/år helförsäkring, beroende på bolag och värde på bilen.

När du försäkrar bilen skall du uppge hur mycket du skulle få för bilen om du skulle sälja den. Det blir försäkringsvärdet! Förs.bolaget skickar ut en besiktningsman som tittar på bygget/bilen och gör en bedömning. Sedan är det bara och åka....

Jag har tecknat försäkring hos Länsförsäkringar. För tillfället som en "byggförsäkring" vilket innebär att jag betalar en premie som baseras på det nuvarande värdet på bilen.

Min försäkringskille tyckte det var en god ide´att försäkra bilen redan under byggtiden, eftersom jag då skulle kunna få ersättning ifall det skulle börja brinna i garaget, inbrott, skadegörelse etc. En bra ide´.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Killen som har hand om entusiastförsäkring på länsförsäkringar heter Tobias och är en dj*vligt trevlig och förstående kille...

Mycket beroende på att han och hans far bygger en 7a själva.. :D

Min entusiastförsäkring på en Ester -98 går på ca 1300:- helförsäkring på Länsförsäkringar....

Link to comment
Share on other sites

vad gäller försäkringar och bana skilljer sig från bolag till bolag....

kallar man det "förarutvecklig" och påpekar att det inte är tävling eller att det inte förekommer tidtagning så kan det gå bra....

vad gäller entusiastförsäkring och bankörning kommer jag faktiskt inte ihåg, men jag tror inte det skulle vara några problem...

det borde jag garanterat kommit ihåg... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...