jens pettersson_gt40 Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 Hej,alla här på forumet,jag undrar vad det är för spårvidd på en GT40.Skulle gärna veta både fram och bak. Mvh Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted August 28, 2011 Share Posted August 28, 2011 57" fram och 56" bak på mkII 1966. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens pettersson_gt40 Posted August 29, 2011 Author Share Posted August 29, 2011 Ok,tackar för snabbt svar.Är det samma på en MK1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted August 31, 2011 Share Posted August 31, 2011 Hej, Spårvidden på MK1 varierar beroende på version. Fram varierade det mellan 54 - 57 tum och bak från 54 - 59 tum. De sista Gulfbilarna med 14 tumsfälgar bak hade 59 tum bak men var också betydligt bredare i karossen baktill. Dock så kan vissa replikor som t.ex. GOX har 59 tum bak trots att man kör på 10 tums fälgar. Jag vet inte ifall detta svar skapade mer förvirring än klarhet.... Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens pettersson_gt40 Posted September 1, 2011 Author Share Posted September 1, 2011 Ok,tackar för info.Jag går och funderar på ett eget bygge med Audi R8 hjulupphängning och jag tänkte hur pass bra det passar med att bibehålla alla orginalmått som på en R8. /Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted September 1, 2011 Share Posted September 1, 2011 Jag vet inte vad R8an har för spårvidd men moderna bilar har generellt väldigt lite inpressning i fälgen. Mao så om man använder en modern hjuluphängning men vill ha 60-talslook så får man tänka lite på vad det för med sig. Spåvidden lär bli bredare med 60-tsls fälgar alltså! Låter som ett spännande projekt:-) Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 2, 2011 Share Posted September 2, 2011 Henrik wrote: Jag vet inte vad R8an har för spårvidd men moderna bilar har generellt väldigt lite inpressning i fälgen. Mao så om man använder en modern hjuluphängning men vill ha 60-talslook så får man tänka lite på vad det för med sig. Spåvidden lär bli bredare med 60-tsls fälgar alltså! Låter som ett spännande projekt:-) Mvh Henrik Låter verkligen som ett spännande projekt! Angående inpressning o.s.v Vad har replicafälgarna för ET eller inpressning? går det överhuvud taget att köpa replica fälgar med ET ca 40mm? låter som att replicafälgar på en modern hjulupphängning kan skapa en halvtaskig styr radie? Detta kan nog vara bra att reda ut innan man väljer spindlar m.m. Jag är i samma sits... och svänger fram och tillbaka 😕 Mvh Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Starhonk Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Mackan wrote: Henrik wrote: Jag vet inte vad R8an har för spårvidd men moderna bilar har generellt väldigt lite inpressning i fälgen. Mao så om man använder en modern hjuluphängning men vill ha 60-talslook så får man tänka lite på vad det för med sig. Spåvidden lär bli bredare med 60-tsls fälgar alltså! Låter som ett spännande projekt:-) Mvh Henrik Låter verkligen som ett spännande projekt! Angående inpressning o.s.v Vad har replicafälgarna för ET eller inpressning? går det överhuvud taget att köpa replica fälgar med ET ca 40mm? låter som att replicafälgar på en modern hjulupphängning kan skapa en halvtaskig styr radie? Detta kan nog vara bra att reda ut innan man väljer spindlar m.m. Jag är i samma sits... och svänger fram och tillbaka 😕 Mvh Markus Hej Markus, Här har du alla fakta om alla hjul som är med pindrive. De har även andra fälgar om du går till förstasidan. Använder du adapter så måste du med det i beräkningen också om hur mycket den bygger. Mvh Henrik http://www.vintagewheelsus.com/products-pinDrive.php Mvh Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens pettersson_gt40 Posted September 3, 2011 Author Share Posted September 3, 2011 Hej,angående ET på fälgarna så tänkte jag (om det går)köra fullt ut med R8:ans grejer och ev hjul(samma ET och bredd fast mindre dia.) så man bibehåller all geometri. Som sagt det här är bara vad jag går och tänker på att vilja göra,och jag har tittat lite på Bailey Edwards kit från syd afrika,fast det blir väl bara chassi och kaross. /Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GT40 Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Henrik wrote: Mackan wrote: Henrik wrote: Jag vet inte vad R8an har för spårvidd men moderna bilar har generellt väldigt lite inpressning i fälgen. Mao så om man använder en modern hjuluphängning men vill ha 60-talslook så får man tänka lite på vad det för med sig. Spåvidden lär bli bredare med 60-tsls fälgar alltså! Låter som ett spännande projekt:-) Mvh Henrik Låter verkligen som ett spännande projekt! Angående inpressning o.s.v Vad har replicafälgarna för ET eller inpressning? går det överhuvud taget att köpa replica fälgar med ET ca 40mm? låter som att replicafälgar på en modern hjulupphängning kan skapa en halvtaskig styr radie? Detta kan nog vara bra att reda ut innan man väljer spindlar m.m. Jag är i samma sits... och svänger fram och tillbaka 😕 Mvh Markus Hej Markus, Här har du alla fakta om alla hjul som är med pindrive. De har även andra fälgar om du går till förstasidan. Använder du adapter så måste du med det i beräkningen också om hur mycket den bygger. Mvh Henrik http://www.vintagewheelsus.com/products-pinDrive.php Mvh Henrik Tack för länken Henrik. Jag har kollat runt lite där tidigare och noterat att de uppger "various backspace options" Vad använder byggare här på forumet för ET eller backspace? Mvh Markus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.