postmanpat Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Hej Nu är det dags för reg.besiktning. Då det saknas besiktningspersonal i Vara funderar jag att lasta bilen och göra det på annan ort. Om nu inte bilen "går" igenom, kan jag då visa upp den på konkurrerande besiktningsföretag? Hittar ingen information om detta någonstans. Jag förstår om det kommer att kosta och att de säkert vill jävlas med långa väntetider. Men är de skyldiga att ta emot mig? /bengt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
postmanpat Posted September 12, 2018 Author Share Posted September 12, 2018 Nu blir det inte aktuellt med nå´n "omregistrering" då bilen blev godkänd av kontrollorganet. Besiktningen gick enbart på SFRO protokollet. En mycket smidig besiktning. Men ... frågan hänger ändå i luften. /bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 om du inte klarar en bes så går det inte att göra den på en annan station och på det sättet kringå systemet, bes finns ju registrerad som ej godkänd och detta finns på alla besorgan i landet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 12, 2018 Share Posted September 12, 2018 Just nu, postmanpat sade: Nu blir det inte aktuellt med nå´n "omregistrering" då bilen blev godkänd av kontrollorganet. Besiktningen gick enbart på SFRO protokollet. En mycket smidig besiktning. Men ... frågan hänger ändå i luften. /bengt besiktningen SKA enbart gå på sfro protokllet så där gjordes det på rätt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 15, 2018 Share Posted September 15, 2018 On 2018-09-13 at 01:53, Jörgen sade: besiktningen SKA enbart gå på sfro protokllet så där gjordes det på rätt sätt. Det är väl upp till besiktningsmannen att avgöra? Normalt så går de på sfro bedömningen, men de kan faktislt ha invändningar mot det. Det är ju i båda fallen en personlig bedömning. I annat fall skulle väl inte bilarna behöva kollas en ytterligare gång hos ett annat besiktningsorgan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 när det gäller enskilt godkännande efter en sfro2 osv så ska dom enbart gå efter sfro protokollet ,om det står något exvis som ska kollas på enskilt godkännande bes så görs detta. Sen ska dom mäta upp fordonet och titta på lampors märkning vilket inte sfro ska göra för att sedan föra in infon till TS. Om man som jag (vi ) nu gjort med att begära bes befrielse och då gör en regbes så blir det en bedömning av respektive besiktningman, där har du rätt. Och nu sen i torsdags så är även min besiktnings befriad för alltid. 800:- på Dekra, helt ok pris, tog 10min endast. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 19, 2018 Share Posted September 19, 2018 5 timmar sedan, Jörgen sade: när det gäller enskilt godkännande efter en sfro2 osv så ska dom enbart gå efter sfro protokollet ,om det står något exvis som ska kollas på enskilt godkännande bes så görs detta. Sen ska dom mäta upp fordonet och titta på lampors märkning vilket inte sfro ska göra för att sedan föra in infon till TS. Jag skulle inte uttrycka det riktigt så, baserat på texten i föreskriften om enskilt godkännande; https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2010_4k.pdf Några utdrag; 2 § Det organ som utför provningen ska kontrollera att fordonet uppfyller kraven på beskaffenhet och utrustning. Kontrollen kan ske genom granskning av lämnad dokumentation eller genom undersökning av fordonet. Med granskning av dokumentationen menas kontroll av att den uppfyller kraven i 4 kap. och visar att fordonet uppfyller föreskrivna krav i fråga om beskaffenhet och utrustning. (TSFS 2011:44) Allmänna råd Vid provningen kan det vara befogat att göra en kontroll av att ett visst system eller komponent fungerar eller har möjlighet att fungera. 10 § För amatörbyggda fordon kan utlåtande från organisation för amatörbyggen vara underlag för kontroll av att krav i fråga om beskaffenhet och utrustning är uppfyllda samt underlag för fastställande av fordonsuppgifter, för de delar av fordonet som organisationen kontrollerat under uppbyggnadsprocessen. Jag tycker förstås att besiktningsorganen i första hand ska använda protokollet från SFRO och inte "överpröva" en massa saker i onödan, och de flesta av mina kunder upplever att det fungerar ungefär så. Men jag är också ödmjuk inför faktumet att SFRO kan missa saker, och att besiktningsorganen enligt föreskriften har rätt att göra djupare kontroller där det anses befogat. Det kan vara bra att veta när man pratar med sitt besiktningsorgan. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 Var väl mer så jag menade ,min besman gick mer eller mindre på sfro dokumentet och kollade så chassienr stämde och inget såg konstigt ut. Gick smidigt och snabbt tyckte jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjelland28 Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 Hej ! Såg bilden på din bil "nice" och längst bak så fanns det en dragkrok 😀 vad sa besiktningen om det, och vad fick du för dragvikt ? Har lite såna planer jag med. Semester med sjua och en liten teardrop så småningom kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.