postmanpat Posted May 21, 2018 Share Posted May 21, 2018 Jag får ingen återstyrning. Har Sierra spindlar med vridbar/ställbar svamp. Caster är vid mätning ca 7 grader. Styrstången kärvar inte i knutarna. Jag börjar tro att styrväxeln kärvar, den kommer från Ford Cortina och är kortad för att passa i geometrin. Jag behöver ha hjälp med kontroll av styrväxeln och framvagnen. Nå´n på forumet som kan hjälpa en vilsen bilbyggare? /bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted May 23, 2018 Share Posted May 23, 2018 Hej Bengt! Vet inte om det är relevant men våra bilar är ju ganska lika. Jag byggde ju en haynes roadster med deras design på bärarmar. Det gav ungefär 7 grader caster. Fick JÄTTE dålig återgång med min eskort styrväxel. Luigi på sfro tyckte jag skulle göra om dom endå med en caster justering. Så efter ha ställt in den med nästan 8.5 grader caster känns den riktigt bra! Blev stor skillnad! Är dina svampar monterade med hålen längst fram? /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin_ts Posted May 23, 2018 Share Posted May 23, 2018 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 24, 2018 Share Posted May 24, 2018 Tänk på att excentriska svampar egentligen inte justerar caster, utan spindelns "trail" eller försprång. Caster är vinkeln mellan ledpunkterna och den ändras inte av att man lutar spindeln bakåt med svamparna. En kortad kuggstång kan man behöva shimsa om pinjongens förspänning på för att det ska fungera bra, värt att kolla. Men sedan spelar saker som fälgarnas ET, camber och däcktyp/bredd också in i hur återstyrningen fungerar. Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.