Jump to content

Bygga?


Janne

Recommended Posts

Hallå är ny här och har lite funderingar.

Har lite planer på att bygga en locost och just försöka få den low-cost... Följande funderingar kommer direkt upp:

Vilken donator är lämpligast? Finns det någon bil man kan ta alla delar ifrån (drivlina, spindlar, kuggstång, bakaxel mm)?

Vilken ram ska man bygga?

Var köper man rör?

Hur stora chanser är det att jag reder ut ett bygge, är väl rättså händig, inte jättekunnig om bilar, men envis :thumbup:

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Fråga 1

Det finns många bilar som är användbara men den som är enklast att utgå ifrån är en Ford Escort MK2 för den är enkel och där har du Motor, växellåda, bakaxel, kuggstång etc..

Det är också den bilen man utgått ifrån då man skrivit "build your own sportscar for....." normalt nämnd som "boken".

Till främre hjulupphängning änvänds oftast Ford taunus delar

Fråga 2

Bokramen är väl enklast där finns det ritningar och enkel bygganvisning (obs där finn nåt fel i boken men det hittar du omnämnt i annan tråd här på forumet)

Fråga 3

Rör köper man enklast på en rörfirma typ Stena metall eller liknande. Där är det dock inte billigast då du behöver för lite för att få någon rabatt.. Kolla istället med den lokale mekaniska verkstaden eller om du känner någon som har kontakten och kan få rabatt..

Högsta rabatt jag hört är 70% och det blir några kronor..

Link to comment
Share on other sites

:welcome:

Vilken donator är lämpligast? Finns det någon bil man kan ta alla delar ifrån (drivlina, spindlar, kuggstång, bakaxel mm)?

Ja men... då är det oftast fråga om äldre sportbliar, inte så "locost". Mest heltäckande är nog ford taunus eller möjligen volvo 140. Gamla grejor som inte är jätte lätta att hitta. Opel Ascona/Manta stupar tyvärr på att kardanen blir för kort och att ingen orkat leta reda på spindellder som passar. Mest använda har i Sverige är nog ford sierra, volvo 740 och volvo 240 men då får du ta andra spindlar, så även om du använder ford escort mkII. För samtliga ovanstående gäller att motorerna egentligen är för tunga för biltypen men de duger. Lada används också men den vet jag inte mycket om.

Vilken ram ska man bygga?

En som passar det du vill stoppa i och som ger den typ av bil du vill ha ;) Börja inte på ramen för än du har alla delarna.

Var köper man rör?

En lokal, vänligt sinnad, mekverkstad eller smidesfirma brukar vara bäst. Fråga alla du känner (och några till)

Hur stora chanser är det att jag reder ut ett bygge, är väl rättså händig, inte jättekunnig om bilar, men envis

Bedömer det till ca 98-99% :thumbup: Om du på minsta sätt tvivlar på din förmåga att ro iland ett bygge, läs boken. Bra "nätverk" och vettig lokal underlättar men är inget krav.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svaren.

Det låter lite som det måste bli ett hopplock, finns det ingen bil där allt är lämpligt?

För övrigt är boken är beställd och skall läsas noggrannt. Det vore kul att göra ett garagebesök hos någon som bygger eller har byggt för lite inspiration. Finns det någon i närheten av Linköping som vill visa upp sitt bygge?

Lite andra funderingar:

Volvo är ju en intressant donator med tanke på pris och tillgång. Ford vet jag inget om, vilka modeller & årgångar är aktuella?

Vad (ungefär) går en röruppsättning på om man köper på en firma?

/Janne

(mer frågor kommer garanterat :wohow: )

Link to comment
Share on other sites

Det fungerar oxo med volvo240, Ford sierra,opel ascona/manta (a+b är bakhjulsdrivna), opel omega, mm mm.

Men ingen av de bilarna har 'alla' grejer helt rätt, de flesta har nåt fel, som för tung motor eller nåt sånt, den jag tror skulle vara vettigast av dem är not Opel omega, den har lätt motor, som dessutom går att senare byta mot 16ventilarn från Kadett/astra/vectra/calibra.

Men sen beror det ju lite på om man tänte ha delad eller stel axel.

Jag skulle nog i dagsläget skaffa flera billiga bilar att börja med att skrota. Ford siera exempelvis finns ju gratis om de är skruttiga. Omega börjar närma sig gratis de med, skrota undan två till tre olika och spara delar i mängder.

rattaxeln exempelvis kan du ju behöva två av för att skarva.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

En del skrotar säljer även rör, vi köpte våra rör för 5,50 kr/kg på Ströms Skrot i Stockholm, det var visserligen förra året, nu ligger deras kilopris på 8 kr (förra veckan)...

Ska du bygga snabbt och relativt enkelt så lär ju Ford vara lämpligast, då kan du köra direkt från boken (men glöm inte att hoppa över felen ;) ). Volvo är ju helt klart den "svenskedonatorn" själv kör jag med Volvo 240 som donator, utom motor/låda, som kommer från Saab 9000 cse och Opel Omega.

Är du envis så går det ;) Låt ingen racka ner på dig, folk kommer ha en tendens att tveka på din förmåga, jag ska bland annat steka en Corvette och en motorcykel när min är klar :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hop-plock blir det verkligen, oavsett hur man gör...

Min bil som är ett köpt kit har ändå massor av bil-slakter på nacken..

Opel vectra 2000 -90, motor med styrsystem (c20xe, 2l 16v)

Ford sierra -87 kanske?, Växellåda (typ 9), kardanaxel och handbromsspak.

Ford scorpio -90 kanske?, Diffklump, delar till drivknutarna, bromsok bak och lite småtjafs.

Ford taunus -72 kanske? Spindlarna fram och bromsoken fram.

Opeln betalade jag för, Fordarna fick jag allihopa mot mindre gentjänster.

Främre delen av kardanaxeln kommer från en ännu äldre taunus på skroten.

Kuggstången kommer från nån tidig escort tror jag? (beställde den från westfield med kort utväxling)

Bromsskivorna bak är från nån nyare Escort diesel (nya från mekonomen)

Kylare ser ut att bli Ascona B med omlödda anslutningar.

Sen är det väl lite Transit inblandat i framvagnen oxå? (alla leder är nya från westfield)

Alla begagnade delar är tagna isär i molekyler, rengjorda och renoverade... (utom växellådan än så länge)

Och resterande delar som bilen byggs av är nya.

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen

enklast är nog att leta upp en Ford taunus -71 till -82, då får du allt du behöver utom kuggstången. (Fast det går att modifiera en taunus kuggstång så att även den blir användbar)Dock måste man skaffa en rattstång med teleskopdel.

Escorten har en lite smalare bakaxel, andvänder man den, får man skaffa dyra fälgar med stort offset, med taunus får du rätt bredd till bokchassiet. väljer man McSorley chassie 442, blir kravet på bredare bakaxel änn större.

Mvh Henke

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen

enklast är nog att leta upp en Ford taunus -71 till -82, då får du allt du behöver utom kuggstången. (Fast det går att modifiera en taunus kuggstång så att även den blir användbar)Dock måste man skaffa en rattstång med teleskopdel.

Mvh Henke

Hint hint... finns en under säljes... :whistling:

Fåård Taunus -78 säljes...

Link to comment
Share on other sites

Nu har boken kommit :thumbup:

Planeringen har dock blivit lite förskjuten på grund av ett annat projekt :whistling:

Köpte en Fiat X1/9 som jag hoppas få körklar under vintern. Så nu blir det att börja samla delar och förhoppningsvis börja bygg någon gång under nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Detta säger jag med stor försiktighet eftersom jag inte riktigt vet vad jag pratar om...

Men en bil som jag har fått uppfattningen att man skulle kunna ta en hel del delar ifrån är nissan 180zx. Rätta mig gärna om jag fel.

Jepp det stämmer, det finns ett par "där ute" som byggt med Nissan 180ZX, dock vet jag inte hur mycket de tagit, men jag skulle nog tro att det mesta funkar, ungefär till samma grad som Volvo 240.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på med ett bygge baserat på zx180, det blev inte så mycket från den bilen när det kom till kritan...

- motor och låda; utmärkt.

- framvagn med fjäderben; går säkert att göra som med sierra,

men jag valde granada istället ( smäckrare )

- bakaxel; ej diffad, jag valde sierra 4x4.

- styrväxel; sitter bakom framvagn, ( funkar inte med granada )

- bromsar; stora, men också väldigt TUNGA, jag kör med ford.

- pedalställ; funkar utmärkt

- rattstång; funkar också, ställbar i höjdled.

sen ska jag naturligtvis använda diverse kabelhärvor, tankarmatur, instrument och diverse småplock.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Lyfter denna tråden utan att ha gjort några framsteg, men en hel del tankeverksamhet har det blivit. Locost planerna har gått via volvo baserat till nåt "mittmotorprojet" tillbaka till ford-locost och nu har jag kommit in på lite funderingar kring mc-motor.

MC alternativet framstår ju som otroiligt mycket roligare när (om :whistling: ) det väl är klart än både volvo-traktor och ford.

Frågor som dyker upp är:

  • Hur mycket dyrare det blir?
  • Hur löser man drivlinan, finns det adaptrar att köpa eller kan man bygga själv?
  • Vilka motorer är lämpliga?
  • Pris på dessa?

Ni som bygger med mc-motor får gärna komma med tips och ideér

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Delar för att "konvertera" finns att köpa.. kolla Gripenlads hemsida där finns bild har jag för mi.. även BoA bygger med MC...

Yamaha R1 är billig och finns massor av.. pris: ca: 15.000 tror jag att jag har läst...

sök lite eller kolla just Gripenlads byggtråd.. han bygger med R1 motor... :wub:

Link to comment
Share on other sites

För ett tag sen var jag spekulant på en komplett R1 motor som var startklar. Det ingick motor, grenrör, insprutning, instrument och elektronik... plus lite till.

Fleninge MC-skrot skulle ha 18000kr för den.. men det var säkert prutbart..

Link to comment
Share on other sites

Frågor som dyker upp är:
  • Hur mycket dyrare det blir?
  • Hur löser man drivlinan, finns det adaptrar att köpa eller kan man bygga själv?
  • Vilka motorer är lämpliga?
  • Pris på dessa?

Jag byggar med R1 motor, Gripenland har Hayabusa.........

Hur mycket dyrare beror helt på motorns pris. ochg sen ca 2000 till andra prylar..... (avgas, kardan osv) du behöver fortfarende en donator bil till alt annat.

Dett finns adaptrar att köpa mellan kardan och motor ex : http://www.mnrltd.co.uk/Engines.html

Lämpliga motorer :

Hayabusa (175HK ca 20 - 25000kr)

R1 (150HK ca 10 - 15000kr)

Fireblade och ZX9R (120 - 150HK 5 - 15000kr beroende på årsmodell)

GSXR1000R (165hk 15-20000kr)

Om du kan hitta en R1 med defekt v.låda brukar de vära billiga och dett är lätt att fixa............

Link to comment
Share on other sites

Väldigt bra prisar på dem..

KÖP KÖP KÖP........

mmm visst är det....

Är tyvärr inte läge att köpa nu om man frågar spargrisen :(

Men förr eller senare kommer det att ske :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nu är det snabba vändningar!

Jag kan komma över en billig (gratis) donator, med boxer motor finns det nån som använt boxer i en seven?

Får det plats?

Bilen har förövrigt ikopplingsbar fyrhjulsdrift, tanken är då att bygga bakhjulsdrivet genom att bara strunta i drivaxlar fram. Funkar det?

Hur löser man katalysator? En på varje sida? att bygga ihop avgassystemet 4-1 borde bli förödande för markfri gången.

Kom gärna med synpunkter och ideér. Den enda fördelen med att inte ha börjat bygga är ju att man kan lufta alla dumma ideér här. :thumbup:

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att mäta hur bred motorn är, fördelen med boxer torde vara att man slipper ha fula hål i huven, eller bygga en hög bil, mackdelen att den eventuellt blir bredare än karossen.

Mät, testa och bygg, vi vill se!

(subaru?)

Link to comment
Share on other sites

Märke på lådan vet jag inte, Det är hur som helst en "traditionell" låda monterad på motorn. Fyrhjulsdriften är ikopplingsbar, den driver normalt på fram. Ingen mellandiff. Det är väl vad jag vet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...