Siduna Posted November 24, 2016 Posted November 24, 2016 Då jag tänkt gjuta en egen täckt kaross är det ju ingen självklarhet att få tag på en laminerad glasruta som vindruta. Jag har förstått att polykarbonat är godkänt i vindrutor, har tänkt mig Lexan Margard FMR5XT (hård/reptålig yta och formbar). Innan jag rycker tag i det delprojektet vore det intressant att veta om det stämmer att detta skulle vara godkänt? Om det är det, vilken tjocklek kan man anta krävs/förväntas? Någon som har erfarenhet av att forma vindruta och kan dela med sig av sina lärdomar? Quote
TonysGarage Posted November 24, 2016 Posted November 24, 2016 Om du inte orkar sträckläsa vilket tar en stund men är väl värt så finns det mycket mot slutet i denna tråden! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=21458&sid=3926982b6cd598db9d2deb149a14fd86 Quote
Siduna Posted November 25, 2016 Author Posted November 25, 2016 23 timmar sedan, TonysGarage sade: Om du inte orkar sträckläsa vilket tar en stund men är väl värt så finns det mycket mot slutet i denna tråden! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=21458&sid=3926982b6cd598db9d2deb149a14fd86 Tack för tipset. Hittade sidan (69), men fattar inte hur han gjorde. Reggade mig på forumet och frågade, bara att vänta och se om jag får nått svar. 1 Quote
therealpinto Posted November 28, 2016 Posted November 28, 2016 Polykarbonat accepteras i vindrutor men glas är en stark rekommendation. Det finns inga formella krav på materialtjocklek men ska man få en vindruta att bli stabil skulle jag säga att man bör upp på minst 5-6 mm i alla fall. Det beror dock på formen också. Tänk på att polykarbonat (även "reptålig") repas ganska lätt och har begränsad motståndskraft mot en hel del kemikalier. Gustaf Quote
Siduna Posted November 29, 2016 Author Posted November 29, 2016 Tack för svar, rekommendationerna beaktas Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Siduna Posted June 17, 2021 Author Posted June 17, 2021 Gammal tråd (och återuppväckt bygge)Med limmad vindruta gör då en list någon nytta eller är det tillräckligt att ”täta” med silikon istället för att använda en list?Det har visat sig vara lite svårt att få tag på en list till vindrutan jag har bestämt mig för…Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Christer J Posted June 17, 2021 Posted June 17, 2021 (edited) 2 timmar sedan, Siduna sade: Gammal tråd (och återuppväckt bygge) Med limmad vindruta gör då en list någon nytta eller är det tillräckligt att ”täta” med silikon istället för att använda en list? Det har visat sig vara lite svårt att få tag på en list till vindrutan jag har bestämt mig för… Skickat från min iPhone med Tapatalk Jag har använt svart silikon för att limma en ruta på en a traktor. Jag maskerade några millimeter in på rutan och ut på karossen, och skrapade av överskottet med en lite böjd gummispackel. Det blev nästan som en list. Edited June 17, 2021 by Christer J 1 Quote
Siduna Posted June 17, 2021 Author Posted June 17, 2021 Jag har haft silikonlimmad ruta på en a traktor. Jag maskerade några millimeter in på rutan och ut på karossen, och skrapade av överskottet med en lite böjd gummispackel. Det blev nästan som en list. Var rutan limmad innan dess och höll det rätt mot regn?Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Christer J Posted June 17, 2021 Posted June 17, 2021 Den satt fint i alla hastigheter och var tät i alla årstider. 1 Quote
ulwe Posted June 20, 2021 Posted June 20, 2021 Men vänta, silikon på en bil, det blir ju utvisning från lackboxen direkt och total ovänskap med lackeraren!!! Quote
Siduna Posted June 20, 2021 Author Posted June 20, 2021 Men vänta, silikon på en bil, det blir ju utvisning från lackboxen direkt och total ovänskap med lackeraren!!!Blir transparent gelcoat i formen innan kolfiber och epoxi…. skippar lackjobb på karossen. Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
Christer J Posted June 20, 2021 Posted June 20, 2021 11 minuter sedan, ulwe sade: Men vänta, silikon på en bil, det blir ju utvisning från lackboxen direkt och total ovänskap med lackeraren!!! Finns alternativ Quote
Siduna Posted June 20, 2021 Author Posted June 20, 2021 Finns alternativ Alternativ? Till silikon?Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote
Andreas Engström Posted September 20, 2021 Posted September 20, 2021 Hoppar in i denna tråden, då jag vet att skogsmaskinförarna använder polykarbonat som är belagd med en yta som skall ha en reptålighet från ex vis torkare som är likställd glas. Ett handelsnamn på den är SAPHIR. Tänkte köra den i 4mm på lotusen. Är ju ungefär halva tjockleken som std glas och densiteten är 1.2g cm3 att jämföras med glas som har 2.5g cm3. Dvs en fjärdedel av ursprungsvikten. Ska i med hel bur på 38kg, och std huvudbåge är på strax över 8kg. Så det är till att jaga vikt där uppe! Vad säger Gustaf? 🙂 Quote
Siduna Posted September 20, 2021 Author Posted September 20, 2021 Jag gav upp plastrutegrejen och skaffade en ruta från en mindre bil (Hyundai i10).Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
ulwe Posted September 22, 2021 Posted September 22, 2021 Siduna, skar du ner den eller använde du hela rutan? Quote
Siduna Posted October 21, 2021 Author Posted October 21, 2021 Siduna, skar du ner den eller använde du hela rutan?Tanken är att använda den med de mått den har, det verkar bli att passa mig rätt bra.Skickat från min iPhone med Tapatalk 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.