Jump to content

Ljuddämpare


Sevenup

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som har tips om en lämplig ljuddämpare(ljudprovet är avklarat). Motorn är en Ford 1600 standard crossflowmotor. Jag har provat med två Simons Universal en medium och en micro dämpare plus en decibelinsats, det låter för mycket, man framförallt så låter det inte bra. Jag vill ha en bra dämpning på tomgång och jämn fart, när man sen gasar så ska sången i motorn komma fram.

M.V.H.

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

Var har du för storlek på systemet?

2" eller 2.5"

Jag hade samma konfig som du har i 2", fast jag tog en 2.5" decibelinsats och svarvade ner dom två "brickorna" så att dom passade i 2" microdämparen.

I mini dämparen sitter 2" decibelinsatsen.´

Funkade utmärkt. 79.2 db. ( på 3:ans växel om du kör med 5 petad låda ) Annars funkar det inte ;)

Edited by Zaphod
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Innan ljudprovet exprimenterade jag lite med avgassystemet. Jag hade en 2" microdämpare en mididämpare med decibelinsats(enl. bilden) 6st stålullsbollar.

Ljudnivån blev 86db. Det är stor skillnad till dina 79,2 db. Hade jag monterat db-insatsen från fel håll? Jag monterade den i den bakre dämparen bakifrån med den smala delen framåt mot motorn. Är det rätt?

Du har svarvat ner de två brickorna på din 2,5" insats, är den annorlunda än 2" insatsen? Min insats har inga brickor den se ut som på bilden.

Per-Erik

post-10-1093859661.jpg

Link to comment
Share on other sites

:D

Det är min bil som är på bilden.

Ja 2.5" instatsen är annorlunda än 2"

Den har ett rakt rör som det sitter 2 brickor på lite offset. En vid ena kanten och den andra ungefär i mitten. Framför den mittersta brickan är röret upptaget med 6 avlånga hål.

I dessa hål vävde jag ett nät av ståltråd som stålull fick vila mot. Inte alls tjockt utan ett lager på ca 1cm.

Den långa pipan skall sticka in i dämparen mot avgasriktningen.

Jag har microdämparen först och mini på slutet

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått för mig att man vill ha volym i avgassystemet, snarare än restriktioner, men jag är ju lite konstigt också.

Jag har två st. 2"id x 115mm od x 250+400mm. Alltså totallängd 650mm och ytterdia 115mm. Rostfritt från Rakarör. Låter jättemysigt. Har fått massor av kommentarer att det låter väldigt bra. Dock hör inte jag det eftersom i min hjälm kommer enbart bastonerna fram, men när man kör utan hjälm låter det väldigt bra tycker jag. Inget fruttande och inte smatter heller.

Ser ut så här med värmesköld:

2dsc_0028.jpg

Jag är uppmätt till 92dB vid fullgas fjärde växeln i förbipasserande på Mantorps depåraka.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått för mig att man vill ha volym i avgassystemet, snarare än restriktioner, men jag är ju lite konstigt också.

Naturligtvis har du rätt i det. Men till ljudprovet ;) är det en anna femma. Eller hur?

Kan du slänga in en bild på decibellinsatsen??

Tyvärr, tog inte någon bild på den innan jag monterade

Hittade dock en kass bild på www.ray.se. Tänk dig att det sitter ringar (Brickor) på röret istället.

Mekonomen borde ha den på hyllan, om inte kanske en bättre bild i sina datorer eller kataloger.

post-10-1093869408.gif

Edited by Zaphod
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är det någon som har tips om en lämplig ljuddämpare(ljudprovet är avklarat). Motorn är en Ford 1600 standard crossflowmotor. Jag har provat med två Simons Universal en medium och en micro dämpare plus en decibelinsats, det låter för mycket, man framförallt så låter det inte bra. Jag vill ha en bra dämpning på tomgång och jämn fart, när man sen gasar så ska sången i motorn komma fram.

M.V.H.

Per-Erik

Kolla in den här Kolfiber/Alu dämparen:

L 420mm Diam 100mm 2" anslutning och väger bara 2 kg. :thumbup:

Pris? 1500:- pok.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått för mig att man vill ha volym i avgassystemet, snarare än restriktioner, men jag är ju lite konstigt också.

Naturligtvis har du rätt i det. Men till ljudprovet ;) är det en anna femma. Eller hur?

Jo. Min poäng var dock (som jag kanske glömde förtydliga) att man kan med mkt volym i systemet reducera ljudet utan att göra systemet mer restriktivt. Jag går iofs efter förutsättningen att man helst vill ha en ganska tyst bil utan effektförlust och utan att ha en Volvo-burk hängade på trekvart längs bilens sida.

Jörgen: har du några praktiska erfarenheter av volym och "ljudkvalitet"? Några mätningar kanske? Över 95dB i förbipasseringsprov fullgas med ca 10m avstånd är helt ointressant egentligen (åtminstone för mig). Jag spar gärna några kilon om det

1) dämpar ljudet effektivt och så man slipper bastonerna i hjälmen

2) inte är restriktivt för ca 170hk

3) <95dB på bana

Link to comment
Share on other sites

Var inne på mekonomen i lördags och kollade. Prisskillnaden var väldigt stor mellan de båda 2" kostade 26 eller 29:- och 2.5" kostade 86:- eller något sånt...

Stämmer. Men då är 2.5" lite mer avancerad om man jämför med 2". :D

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått för mig att man vill ha volym i avgassystemet, snarare än restriktioner, men jag är ju lite konstigt också.

Naturligtvis har du rätt i det. Men till ljudprovet ;) är det en anna femma. Eller hur?

Jo. Min poäng var dock (som jag kanske glömde förtydliga) att man kan med mkt volym i systemet reducera ljudet utan att göra systemet mer restriktivt. Jag går iofs efter förutsättningen att man helst vill ha en ganska tyst bil utan effektförlust och utan att ha en Volvo-burk hängade på trekvart längs bilens sida.

Jörgen: har du några praktiska erfarenheter av volym och "ljudkvalitet"? Några mätningar kanske? Över 95dB i förbipasseringsprov fullgas med ca 10m avstånd är helt ointressant egentligen (åtminstone för mig). Jag spar gärna några kilon om det

1) dämpar ljudet effektivt och så man slipper bastonerna i hjälmen

2) inte är restriktivt för ca 170hk

3) <95dB på bana

Jag har sålt ett par stycken till sevenägare med bilmotorer men har inte pratat med nån om hur det låter, har dock hört dom på Stora mc som klarat besiktningen och dom låter grymt bra när man kommer upp lite i varv.

Tror inte dom klarar 95 dBa :( men under !00dBa ska dom klara ;)

Har 5 st kvar och hade tänkt spara 2 till min egen seven, får se hur jag gör.

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Om man kikar på bilderna från locostserien på rejsa så ser man åtminstone en bil som tävlar med MC-dämpare. Rune borde veta om den sitter på en bil eller MC-motor. Om den sitter på en bil så kan det ju inte vara helt kasst vare sig ur ljud eller prestandasynpunkt....

Link to comment
Share on other sites

Om man kikar på bilderna från locostserien på rejsa så ser man åtminstone en bil som tävlar med MC-dämpare. Rune borde veta om den sitter på en bil eller MC-motor. Om den sitter på en bil så kan det ju inte vara helt kasst vare sig ur ljud eller prestandasynpunkt....

Menar du den svarta som det står Faraas på så är det Runes bil med R1-motor.

Link to comment
Share on other sites

OBS!! Angående den kolfiberdämpare som jag säljer här på forumet så kan jag beklaga att den ENDAST kan användas till MC motorer och inte till bilmotorer på ca: 2L volym.

Har fått reklamera en dämpare som smälte av värmen, klarar tydligen inte av dom stora volymerna som blir med en bilmotor :( .

Mvh Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Alla Seven på plats på Knutstorp i helgen hade MC-motorer (iafl alla bilar jag såg i depån när jag strosade runt).

Jag kollade inte så noga, men jag tror han som kom sist hade nån Ford 16V iaf. Det var den som hade lite annorlunda bur med främåtlutande "a-stolpar". :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...