Totto Posted September 4, 2016 Share Posted September 4, 2016 Har kört några trackdays med min Tiger med GSX 1000 R motor i sommar vilket varit kul. Tyvärr har dock några arrangörer sagt till mig att den bullrar för mycket (vacker sång tycker jag) vilket inneburit att jag ofta får hålla mig under 10 500-11 000 rpm för att få fortsätta åka. Till saken: När jag var på vår årliga banåkardag i augusti så såg jag en bil med en snyggt monterad, något vinklad dämpare i kolfiber. Skulle vilja ha lite tips om vems bil den sitter på så kanske jag kan få reda på om den finns färdig att köpa eller tips på hur den är gjord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Var det denna dämparen?: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted September 5, 2016 Author Share Posted September 5, 2016 Var det denna dämparen?: avgas.jpg Tack för svaret! Nej är tyvärr inte den jag var ute efter. Den dämparen jag såg är 2-3 decimeter längre och har en vinkel som skulle kunna "runda" mitt främre fäste till buren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pac Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Satt den på en svart MNR med R1-motor så var det Fege's hembyggda kolfiberdämpare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Är det Fege tror jag det är från.....möjlighet till pussel å knåp :) http://www.pjengineering.co.uk/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Det stämmer Jocke! Om det var min dämpare du menade så är kolfiberrös, gavlar och perforerat rör från PJ Engineering och övriga rör från Raka rör. Det största problemet är att PJ Engineering enbart har kolfoberrör i 50 cm länder så jag fick skarva ihop två för att få till en 90 cm lång dämpare. Lite pilligt men det går att lösa. I övrigt är det två gavlar med ett perforerat rör emellan och den bakre krörken/utloppet träs över det perforerade röret inne i damparen. Detta för att kunna dela dämparen när jag vill packa om den (skarvningen av kolfiberröret gjorde att innerdiametern blev lite för tight för att kunna träs över gavlarna). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 Det stämmer Jocke! Om det var min dämpare du menade så är kolfiberrös, gavlar och perforerat rör från PJ Engineering och övriga rör från Raka rör. Det största problemet är att PJ Engineering enbart har kolfoberrör i 50 cm länder så jag fick skarva ihop två för att få till en 90 cm lång dämpare. Lite pilligt men det går att lösa. I övrigt är det två gavlar med ett perforerat rör emellan och den bakre krörken/utloppet träs över det perforerade röret inne i damparen. Detta för att kunna dela dämparen när jag vill packa om den (skarvningen av kolfiberröret gjorde att innerdiametern blev lite för tight för att kunna träs över gavlarna). Klart det sitter en riktigt schysst dämpare på din bil. Jag går alltid ett varv extra runt bilen när jag ser den för att kolla på alla snygga jobb. Blir lite avis varje gång jag ser den eftersom bilen är helt i min smak. Men... det var inte denna dämparen jag såg utan en liknande där dämparen är lite "knäckt". Kanske även detta en custombyggd dämpare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Tack för de orden! Missade själv den dämpare du pratar om men jag antar att den är uppbyggd på liknande sätt som min. det blir väl lite bökigare att få till knäcken när man skall kapa kolfiberrören. Kan bli knepigt att få det perforerade röret inklusive packningsmaterial igenom kolfiberröret men uppenbarligen går det att lösa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 Tack för de orden! Missade själv den dämpare du pratar om men jag antar att den är uppbyggd på liknande sätt som min. det blir väl lite bökigare att få till knäcken när man skall kapa kolfiberrören. Kan bli knepigt att få det perforerade röret inklusive packningsmaterial igenom kolfiberröret men uppenbarligen går det att lösa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 Det får nog bli en liknande upplägg för mig tror jag. Är du i närheten av bullerkravet 95 db tror du?(Mitt grundproblem är att jag inte alls klarar det idag och kan inte köra på vilka banor jag vill) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fege Posted October 12, 2016 Share Posted October 12, 2016 Senast på Kullen mätte vi samtliga bilar och den som låg högst låg på 93 db (inte min). Kommer inte ihåg hur mycket min lät med det var god marginal till gränsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.