HX40 Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 (edited) Hej! Tomas heter jag, bor i Skellefteå. Har under ett par år läst på detta fina forum och tanken har grott mer och mer på ett eget bygge. Har tidigare pysslat en del med trimmade och olitembyggda bilar men dom senaste åren fått min dos av motor på snöskotrar. Nu i höst är iaf tanken att dra igång ett bygge. Har beställt en grundsats men det är ju tyvärr rätt lång leveranstid. Gott om tid att samla delar och förbereda så mycket det går före satsen kommer. I grova drag tänker jag mig någorlunda följande: Zetec 2.0 blacktop med en liten turbokonvertering Typ 9 låda Ford 7" diff Har köpt en motor som enligt skroten gått kring 11000mil. Har bytt kamrem, rulle och spännare. Till den har jag beställt ett Raceline tråg, ARP bult till vevstakar och lite annat småkrams. Tanken är att till en början köra med den oöppnad med låg effekt för att ev bygga en "riktig" motor senare då bilen är besiktad. Växellåda hade en bekant som jag köpte och har till den monterat hydrauliskt urtrampningslager. Köpte ett svänghjul från Retro Ford som passar ihop Zetec med pintokoppling och typ9 låda. Dessutom har det trigger tänder på baksidan för att fungera ihop med Zetec orginal vevaxelgivare. Det bästa av allt är att det väger in på 3850gram enligt köksvågen 🙂 Diff hittade jag också lokalt av en bekant som jag beställt bya lager till. Det är ungefär var jag står idag, är inte så jättemycket mer jag kan göra före kitet kommer. Kan visa lite bilder på vad som skett hittils: Edited July 22, 2018 by HX40 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 22, 2016 Share Posted August 22, 2016 Kul och välkommen. Rent och fint gillas :) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted August 24, 2016 Author Share Posted August 24, 2016 (edited) Har börjat kika lite på turbo placering. Redan när jag köpte motorn bestämde jag mig för att utgå från originalgrenröret då det är tight mot motorn och relativt vettigt flödesmässigt. Fullt tillräckligt för mina blygsamma effektmål. Lite vanskligt att börja utan att ha motorn monterad i en ram, men tycker placeringen blir så nära motorn att det borde vara gott om plats för styrningen. Edited August 24, 2016 by HX40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted August 24, 2016 Author Share Posted August 24, 2016 (edited) En helt annan fråga. Hur liten generator klarar man sig med? Är 40A galet litet? Tänker att bränslepump och kylfläkt är dom stora förbrukarna? Edited August 24, 2016 by HX40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsurban Posted August 24, 2016 Share Posted August 24, 2016 Hej och välkommen ner i bilbyggarfördärvet! En generator på 40A borde räcka alla gånger. Jag antar att du inte kommer ha en extraljusramp och värstingstereo i bygget(?) Vad jag minns så satt det oftast 35-40A på de flesta svenssonbilarna fram till 90-talet så nog ska det räcka för dig med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Noshest hade problem med stor soppapump stor fläkt, kolla lite här http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12091&view=&hl=&fromsearch=1 Det sagt; Jag har köpt en liten biltema som jag kommer köra med... /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjonkalicious Posted August 25, 2016 Share Posted August 25, 2016 Hur får man igenom ett bygge utan specad effekt men med turbo hos sfro? Kräver inte det en massa bänkningar osv? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted August 25, 2016 Author Share Posted August 25, 2016 Ja det kräver effektintyg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted August 30, 2016 Author Share Posted August 30, 2016 (edited) händer inte mycket i väntan på att kitet kommer. Fick idag ett paket med arp bultar till vevstakarna samt raceline tråget jag beställde tidigare. Bara svetsa in en nippel för oljeretur till turbon sen montera. Edited August 30, 2016 by HX40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted August 31, 2016 Share Posted August 31, 2016 Snygg projekttråd :-) Min erfarenhet är att 45A är för lite med insprutning, i alla fall för att ha lite marginal. Soppapump(ar) och tändning drar mer än man kan tro. Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 1, 2016 Share Posted September 1, 2016 45 A räcker i min 7a med Trionic och 044 pump som bara den drar massor, LED lampor bak, och 45 W fram. Men en riktig elfläkt ( inte SPAL) drar ordentligt med ström. En Bosch som sitter i min 9000 drar tex 20+ A och SPAL 12" som jag har i 7an drar 5 A, men så flyttar den inte heller speciellt mycket luft i jämförelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 4, 2016 Author Share Posted October 4, 2016 Händer inte särskilt mycket. Väntar fortfarande på att få hem kitet som det nu är 8-9 veckor sen jag beställde. Dröjer väl ett tag till är jag rädd :( Har fortsatt småpyssla med motorn. Grenröret är klart. Oljetråg på plats med oljeretur från turbo. Fick även göra en ny lösning för oljestickan då den inte rymdes då turbon hamnat extremt tajt mot blocket. Har gjort ett oljeförgreningsblock med uttag för matning till turbo, oljetryckskontakt samt en pluggad utgång för framtida oljetrycksmätare. Har även gjort en fläns med nippel för vevhusventilation från blocket. Dom flesta jag sett verkar plugga uttaget i blocket och bara ventilera från ventilkåpan, men provar att ventilera både från block och topp. Har även gjort fäste för en generator, blev en 90A, klart mycket större än den 40A Denso jag tänkte använda, men nu ska det då finnas kräm för alla tänkbara förbrukare man kan tänkas använda. Fattas bara att göra en smidig sträckanordning till generatorn. Köpte från Ebay insugsfläns från ST170 så jag får en fläns i plast med spridaranslutningar samt rörstosar. Då kan jag tillverka en plenumkammare som sitter med silikonslang i varje insugsrör. Det var allt för denna gång :) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 Som ett barn på julafton stod jag och kollade ut genom köksfönstret och väntade på tomten (lastbilen) Dessvärre var det ju rätt dåligt emballerat så det var skador på karossen där det inte var wellpapp. Två sprickor på bakdelen samt skrapmärken på sidorna, Upptäckte det direkt så jag kunde göra en skadeanmälan till fraktbolaget. Har pratat med Kenneth på SSCS så jag tror han tar tag i det här. Han verkar iaf bra att ha att göra med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 Har iaf börjat lite smått och tänkte först få i motorn så jag blir av med den från golvet. Tyvärr verkar det inte riktigt passa. Sprängkåpan ryms inte i tunneln, den har en stor bumla på startmotorsidan som tar i. det är trångt även på andra sidan men det skulle bli mer plats där om inte bumlan på andra sidan tog i. lådan går inte centrera i tunneln eftersom bumlan är i vägen. Någon som monterat typ9 i westfield och haft samma problem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tpau Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Vad synd på karossen att den är trasig, hoppas det löser sig. Gällande sprängkåpa; Många andra seven byggen har det problemet. Där är den föreslagna lösningen är att såga bort en bit av bumlan och sedan mickla dit något som täcker hålet. /T Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Tråkigt med transportskadorna. Kenneth och SSCS fixar garanterat det. Vill minnas att folk har kapat bort "bumlan" på sprängkåpan och svetsat igen hålet. Ska du inte ha en i aluminium istället? Många kilo att spara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 Tror och hoppas Kenneth löser det! Jo egentligen skulle jag ha haft en i aluminium, men det är mycket andra saker som måste köpas och en alukåpa känns inte som prio 1. I vart fall få till det nu så jag kan fortsätta sen kanske en alulåpa dyker upp vid tillfälle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Jag har typ 9 i min Westfield . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Härligt med leverans men tråkigt på skadorna. Att emballera med wellpapp emot karossen är ju sådär. I mitt fall så hade ju wellpappen legat och gnuggat så det hade blivit "fina" längder med repor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 Konstigt att det funkade för dig Sorin? Samma motor/låda Använde du westfields motorfästen eller gjorde du egna? Jag har iaf gjort om sprängkåpan lite så nu borde det fungera! Får se när jag hinner lyfta tillbaka och prova! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Om dun kollar på andra bilden ser du att sprängkåpan är modifierat lite :) :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Vad kostar kitet och vad ingår? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 http://www.sscsolutions.se/westfield-produkter/special-edition-kit/grundpaket/westfield-sei/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Har kollat sidan - Man får mycket för pengarna... Är nog ett bra köp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 Det är ju mycket pengar, men som jag ser det är det ett bra alternativ om man inte riktigt har lokal, tid (småbarn), eller 100% kunskap. Sen gillar jag karossen på westfield. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 Om dun kollar på andra bilden ser du att sprängkåpan är modifierat lite :) :) Ja nu ser jag :) Får man fråga vilket svänghjul samt vilken startmotor du använder? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 (edited) Köpte de från http://www.retro-ford.co.uk/shop/retro-ford HEAVY DUTY PINTO CERAMIC PADDLE CLUTCH KIT (BC008PAD) - 239.20 SKU: HEAVY DUTY PINTO CERAMIC PADDLE CLUTCH KIT (BC008PAD1 x LIGHTWEIGHT (5KG) ZETEC RWD FLYWHEEL (Z035) - 234.90 SKU: LIGHTWEIGHT (5KG) ZETEC RWD FLYWHEEL (Z035) Köpte startmotor därifrån också men det blev fel . Fick en ny men har tyvärr ingen art.nr . Edited October 22, 2016 by sorin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 22, 2016 Author Share Posted October 22, 2016 Köpte de från http://www.retro-ford.co.uk/shop/retro-ford HEAVY DUTY PINTO CERAMIC PADDLE CLUTCH KIT (BC008PAD) - 239.20 SKU: HEAVY DUTY PINTO CERAMIC PADDLE CLUTCH KIT (BC008PAD 1 x LIGHTWEIGHT (5KG) ZETEC RWD FLYWHEEL (Z035) - 234.90 SKU: LIGHTWEIGHT (5KG) ZETEC RWD FLYWHEEL (Z035) Köpte startmotor därifrån också men det blev fel . Fick en ny men har tyvärr ingen art.nr . Jag köpte också svänghjul och koppling därifrån, LIGHTWEIGHT (3.9KG) ZETEC RWD FLYWHEEL (Z035)det kanske är samma? står ju olika vikt med samma nummer Z035 Var det denna du köpte? Som inte passade? http://www.retro-ford.co.uk/shop/content/zetec-rwd-starter-motor-z020 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sorin Posted October 22, 2016 Share Posted October 22, 2016 Exact . Den passar inte med Raceline tråget då solenoiden krockar med tråget men om du meddela Retroford att du använder Receline tråg när du beställer så kan de fixa en som passar . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted October 24, 2016 Share Posted October 24, 2016 Ja nu ser jag :) Får man fråga vilket svänghjul samt vilken startmotor du använder? Hej Tomas På min se7en så är det en startmotor från en DOHC motor som satt i Sierran med automatlåda. Det satt en sådan motor i bilen när jag köpte den, efter en massa olika uppdateringar så sitter det Zetec nu. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 24, 2016 Author Share Posted October 24, 2016 Hej Tomas På min se7en så är det en startmotor från en DOHC motor som satt i Sierran med automatlåda. Det satt en sådan motor i bilen när jag köpte den, efter en massa olika uppdateringar så sitter det Zetec nu. //Nisse Tack för info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 26, 2016 Author Share Posted October 26, 2016 Tänkte ikväll lite snabbt montera bussningarna ramen till diffen, hur tusan ska man få i dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Hej Tomas! Roligt med en till sjua på nära håll, (286meter enligt hitta.se) Nu får man ju lite press på sig att öka tempot så att jag inte behöver skämmas när din blir klar före.. //Rickard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted October 27, 2016 Author Share Posted October 27, 2016 Hej Tomas! Roligt med en till sjua på nära håll, (286meter enligt hitta.se) Nu får man ju lite press på sig att öka tempot så att jag inte behöver skämmas när din blir klar före.. //Rickard Ja jag har ju hört rykten att du bygger också. Att du bodde så nära visste jag dock inte! Min kommer inte vara klar före, två småbarn ger begränsad tid i garaget. Men nån sommar ska den väl bli klar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted October 27, 2016 Share Posted October 27, 2016 Bor längst ner på Forsbrogatan, Du har kanske sett en vit 1600 fastback när du gått till lekparken:) Då är vi i ungefär samma läge förutom att mina ungar är några år äldre. Skulle vara roligt att inspektera bygget framöver Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 28, 2016 Share Posted October 28, 2016 Ja, det är ju typ tjänstefel om ni inte besöker varandra :-) Bilarna ni snickrar på är ju lite olika men det är väl mest kul. Jag hade för mig att Westfield monterar diffen stumt men jag ser ju att det finns bussningar nu. Vad är problemet? Jag har monterat liknande med en avdragare, använd en bult/hylsa eller liknande så du trycker på bussningens ytterhylsa. Är den trång, lägg den i frysen över natten först ;-) Gustaf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 28, 2016 Share Posted October 28, 2016 Diskmedel hjälper också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted November 3, 2016 Author Share Posted November 3, 2016 (edited) Det går inte fort, men det går :) Motor och låda sitter i. Diff monterad. Det trista är att motorn lutar lite mindre än 1grad mot förarsidan. Använder Westfields motorfästen men inte deras kuddar, vet inte heller hur tjocka deras kuddar är. Då ena kudden sitter vinklat mot motorn och det andra helt rakt så får det kanske effekten att den lutar om man inte använder kuddar med samma tjocklek? Har börjat forska lite i drivknutar, köpte nån sierraknut från mekonomen för att se så det är rätt före jag köper alla 4, hålen stämmer mot medbringare och splinsen är rätt. Men det verkar som att jag saknar nån del att klämma damasken i. Sen undrar jag var den konkava brickan ska sitta? Samt vilken sida det svarvade spåret ska sitta mot? Många frågor blir det :) Edited November 3, 2016 by HX40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted November 6, 2016 Author Share Posted November 6, 2016 Väntar mest på grejer men håller på att försöka reda ut några frågetecken bland grejer jag inte riktigt vet vad det är till Tog 3 biler. är det någon som kan bringa klarhet? :) Brickorna (4) använde jag för att pressa in bussningar så dom får jag svarva nya eller fixa till :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted November 6, 2016 Share Posted November 6, 2016 Nr 5 är inte det till bromspedalen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted November 6, 2016 Author Share Posted November 6, 2016 1 hour ago, RSr said: Nr 5 är inte det till bromspedalen? Kanske, men jag har ju bromsvåg så den är ju i såfall över. Går väl använda till kopplingen, där glömde jag säga till att det skulle vara hydraulisk koppling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabaco Posted November 6, 2016 Share Posted November 6, 2016 5 timmar sedan, HX40 sade: Väntar mest på grejer men håller på att försöka reda ut några frågetecken bland grejer jag inte riktigt vet vad det är till Tog 3 biler. är det någon som kan bringa klarhet? :) Brickorna (4) använde jag för att pressa in bussningar så dom får jag svarva nya eller fixa till :D Mycket bra inlägg där. Dessa bilder kan vara till stor hjälp för nästa Westfield-byggare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted November 18, 2016 Author Share Posted November 18, 2016 (edited) Lite har det väl hänt. Kardanaxel från Northwest propshafts beställd, levererad och monterad. Bland den bästa leverantören jag har haft att göra med! Rekomenderas starkt! Billig dessutom! Hjulupphängning och bromsar monterade. Har kapat lite stag som får simulera stötdämpare så jag kan bestämma rideheight på ett ungefär, sen mäta längden vid full tänkt in och utfjädring. Fick ju prova sätta ner den på hjul med lånade fälgar med fel ET förvisso, kan tyckas som ett litet, men för mig kändes det som ett stort steg :) Sen blir det att börja klura lite på styrningen! Det var allt för denna gången Edited November 18, 2016 by HX40 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Snyggt! 20 timmar sedan, HX40 sade: Lite har det väl hänt. Kardanaxel från Northwest propshafts beställd, levererad och monterad. Bland den bästa leverantören jag har haft att göra med! Rekomenderas starkt! Billig dessutom! Ja, Northwest Propshaft är galet bra...har nog inte upplevt samma kundbemötande och leveranskvalitet någon annan stans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Ja Northwest är fantastiskt bra att handla med. Nu får du ju lugna dig i skruvandet... Du har ju snart hunnit längre än jag ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted December 6, 2016 Author Share Posted December 6, 2016 Sakta går det frammåt. Har fått dit stötdämpare, gjort klart pedalställ och bromsvåg. Tror jag är nöjd, men måste skaffa stolar för att få känna hur känslan är. Tills vidare är jag nöjd iaf. Det stora är annars att styrningen är klar. Sånär som på att bestämma vilken ratt jag ska ha. Lite prylar från Borgeson och nu sitter styrningen ihop! Känns skönt då det är en av dom "stora" grejerna jag var lite nervös inför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RSr Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 (edited) Trevligt med grejer som verkar passa! Inte som på en MK Har en 255 och en 300mm ratt du kan få testa med. Edited December 7, 2016 by RSr fel ord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted December 7, 2016 Author Share Posted December 7, 2016 58 minuter sedan, RSr sade: Trevligt med grejer som verkar passa! Inte som på en MK Har en 255 och en 300mm ratt du kan få testa med. Tja att grejerna passar är väl en sanning med modifikation, fick flytta om fästen för bromspedal och även justera fästet för gaspedal, men i stora drag passar saker hyfsat. Styrningen är ju grejer från borkeson så där har inte westfield varit så inblandade :) Jag provar gärna 300mm ratten vid tillfälle! Har för övrigt tänkt sno din lösning för kardanfångare, var smidigt och snyggt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted December 16, 2016 Author Share Posted December 16, 2016 (edited) Har börjat fippla lite med bromsarna, bromsrör och slangar fram är klart. Slangar bak är monterade men inte dragit bromsrör ännu. Behållare för koppling och bromscylindrar är på plats och slangar till dom monterade. Luftade kopplingen ikväll och känslan är att det fungerar som det ska. Ska fixa rör till bakbromsarna och börja se över handbroms. Köpte vajrar och spak från rallydesign så det borde gå få ihop något fungerande. Edited December 16, 2016 by HX40 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HX40 Posted December 27, 2016 Author Share Posted December 27, 2016 Har dragit bromsrör bak och fyllt vätska och luftat. Verkar lovande. Bra känsla i pedalen iaf. Börjat stöka med handbromsen men tycker inte riktigt utväxlingen i spaken jämfört med bromsoken bak lirar så får klura lite mer på det. Har iaf tillverkar kardanringar, ett tråkigt jobb men måste ju göras.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.