Jump to content

motorångest!


stigge

Recommended Posts

Hej!

Jag är alldeles färsk här och vet inte om jag postar det här i rätt avdelning. Men så här ligger det till:

Mitt bygge baseras på en ram som jag beställt från Umeå (får den förhoppningsvis om någon vecka) och sedan blir det en bakaxel från Volvo.

Så långt är allt lugnt. Men vilken motor ska jag satsa på? Jag har fått tag på en Zetecsnurra från 1993 som gått knappt tusen mil och den blir min till vettiga pengar. Tyvärr saknas styrbox och sånt men det kan väl passa bra med en eftermarknadsbox? Enklast är förstås ett par Weberförgasare (och ljudupplevelsen blir ju så mycket bättre) fast då åker jag på den eländiga miljöavgiften...

Motorn är märkt 1,8 och mer har jag inte kollat upp. Någon som kan ha en uppfattning om hästkraftantalet?

Alternativet är en Volvomotor från en sen 740. Enkelt men knappast sexigt. En 16-ventilare kanske?

Som jag ser på saken:

Ford:

Plus+++++

-Trevlig motor

- Finns mycket godis att köpa från England

Minus- - - - -

- Kan bli småjobbigt att tillverka ny oljesump (7000 för ett nygjutet tråg känns onödigt)

- Det är trots allt en Ford. Risk för trassel, eller har jag fördomar?

Volvo:

Plus+++++

- Billig i inköp

- Enkel konstruktion

Minus- - - - -

- Känns inte direkt som någon utmaning

- Jaaa, eeehhh, finns det fler mindre bra egenskaper?

Jag vill ha en bil med skojig motor, rapp gasrespons och härligt ljud både från insug och utblås utan att bli ruinerad. Samtidigt vill jag ha en motor som är lätt att vidareutveckla. Därför tänkte jag satsa på insprutningsdetaljer som kan användas även om det vankas turboinstallation i framtiden.

Och då är vi inne på nästa ångest. Omex, Haltech, Megasquirt eller något annat märke på styrboxen?

Nä nu spårar det ur. Locost är önskvärt...

Rörigt blev det också men jag är en aning sömnig och samtidigt ganska förvirrad efter en kväll bland böcker och kataloger från England.

Någon som har tid över för ett eller annat gott råd?

Link to comment
Share on other sites

FIAT !!!! :thumbup:

Finnes tjusiga saker på 1,6 1,8 och 2,0 liter som ser trevliga ut och har rätt ljud. pacman har byggt med Fiat 1800 TC och jag bygger med 2000 TC (Abarth 130 TC). Min spis har original dubbla Solex 40 och ser härlig ut

Guy Croft http://www.guy-croft.com/ är en engelsman som får bra snurr på desa maskiner och han har gjort en eminent bok.

/micke

post-2-1093553902.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du zetec-motorn är inte Volvo något alternativ. har du inte någon Volvomotor liggande i ett hörn är inte Volvo något alternativ :whistling:

Då finns det massa motorer som väger strax kring hundra kilo. ztecmotorn skall väga under 100 kilo :wohow:

Andra alternativ än de ovan nämda kan vara Citroen BX19 16Valves / Peugot 405 MI16 en jättefin motor i aluminium.

En BX får du komplett bil för några tusenlappar 148 hk med katalysator.

Med lite högre komp och 'bättre flödande' avgassystem ger den 160 hkr. (okattade motorer, men de finns inte i sverige.)

Sprut till din Zetec kan vara megasquirt, det fungerar bra om di vill mickla lite, och ger egentligen enorma möjligheter,

Har du köpt ramen från Thomas? isåfall är den nästan lika som min. Min är den första besiktigade DD7 an i Umeå.

Link to comment
Share on other sites

Hej

En Zetec 1.8 från -93 är oftast på 105 hk (den finns en 130hk variant med andra kammar, större spjällhus och oljesprut på kolvarnas undersida).

Oljetråg kan man svetsa själv, det sägs (och ingen har sagt emot...) att plåttråget från CVH-motorn (tidigare Escort) passar. Megasquirt blir fint...

Jag har besiktat ett antal Locosts med Volvomotor, och några med Zetec. Volvomotorn (i de här fallen standard B21) känns malplacerad i en sådan bil, men Zetec känns helt okej i standardskick. Den har liksom mer rätt karaktär... En trimmad Volvomotor kan förstås också ge samma känsla.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för synpunkterna och tipsen.

105 hästar, det känns en aning klent - bilen jag provkörde i Umeå hade Volvomotor med liknande effekt, och visst var det bra knuff i den kärran men jag vill nog ha lite mer.

I och för sig blir vikten antagligen lägre med Zetec.

Måste åka och skriva av siffrorna på fordmotorn och stämma av mot någon trovärdig källa.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är faktiskt lätt gjort att ta ut mer effekt även ur en 105 hk Zetec. Nytt insug (skulle du väl ändå ha kanske), nya kammar och bättre grenrör (samt anpassad motorstyrning) så plockar man hyfsat enkelt 130-150 hk istället.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Någonstans här:

http://www.racersport1800.com/

kan man läsa om vad som skiljer 105 & 140 hk motorerna. Lätt att åtgärda en 105 hk.

Annars skulle jag vilja avråda från att besiktiga med kat. Jag betalar hellre 7000 för att kunna modda lite friare i framtiden än målar in mig i ett hörn med kat.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat alternativ är ju Opel Kadett GSI motorn, 16V och 2L slagvolym. Stryktålig som attans och enkel att få sprutet att lira "separat" från resten av elsystemet. Tråg svetsar man själv från plåttråg som finns på Vectrorna (tror 8V motorn men är inte tillräckligt insatt), alt köpa för ca £200 från England (Westfield eller SBD). Jag har ett plåttråg på min som jag troligtvis ska bygga om i vinter med bättre skvalpskott och sånt. Är inte så svårt att göra ett nytt insug om original inte passar (passar iofs på min Westfield).

Men eftersom du har en 1.8Zetec verkar ju det vara det enklaste och bästa valet. Räkna ut bilens vikt/effektförhållande inser du ganska snart att 140hk i en lätt bil, säg 520kg + dig, är jämförbart med t.ex. 911 GT3 eller nåt sånt.

Link to comment
Share on other sites

Andra alternativ än de ovan nämda kan vara Citroen BX19 16Valves / Peugot 405 MI16  en jättefin motor i aluminium.

En BX får du komplett bil för några tusenlappar 148 hk med katalysator.

Med lite högre komp och 'bättre flödande' avgassystem ger den 160 hkr. (okattade motorer, men de finns inte i sverige.).

Om man skulle försöka sig på en PAG-motor, vilken växellåda skulle man satsa på i så fall? Vidare är ju iaf Peugeot-motorn ganska vinklad i standardutförande, så får man plats med den i en smal Locost? Newbie-frågor.. :o

Link to comment
Share on other sites

Andra alternativ än de ovan nämda kan vara Citroen BX19 16Valves / Peugot 405 MI16  en jättefin motor i aluminium.

En BX får du komplett bil för några tusenlappar 148 hk med katalysator.

Med lite högre komp och 'bättre flödande' avgassystem ger den 160 hkr. (okattade motorer, men de finns inte i sverige.).

Om man skulle försöka sig på en PAG-motor, vilken växellåda skulle man satsa på i så fall? Vidare är ju iaf Peugeot-motorn ganska vinklad i standardutförande, så får man plats med den i en smal Locost? Newbie-frågor.. :o

I BX sitter motorn vertikalt, det är samma motor som i peggan. så den delen skall inte vara några problem, sen är ju bara skilnaden i lutning utformning av tråget, och det skall ju ändå göras om.

Jag skulle använda en Ford typ 9 låda, liten, lätt, stark.

I min ram sitter en ganska vinklad B23, och den tar mer plats.

Link to comment
Share on other sites

Passar Peugeots sprängkåpa till Ford-lådan, eller finns det andra att köpa någonstans?

Jag läste på http://www.locostbuilders.co.uk om någon kåpa som passade den motorn - kommer tyvärr inte ihåg vilken!

EDIT

Hittade det! :D

"A Rover (v8) manual 'box with the bell housing from an LDV pilot van is what you're after "

Frågan är bara hur man hittar dessa i Sverige eller ens hur man hittar dem enkelt i England! :icon_blink:

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag i alla fall inhandlat Zetec-motorn, en 240-bakaxel och en fempetad låda från Sierra. Allt för ett par tre tusenlappar. Ett bra pris för en motor som inte ens hunnit vara på tusenmilaservice!

Motorn ska för övrigt vara den starkare versionen och den har suttit i en Escort -93.

Link to comment
Share on other sites

Det blir säkert jättebra, jag tycker Zteck v erkar vara en trevlig motor, och Fords typ 9 låda är ju både lätt och stark.

Det finns att beställa adaptrar för vilken motor som helst tilöl typ9 lådan, kostar inte allt för mycket heller, annars är det inte helt avancerat att snickra en egen adapter.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle använda en Ford typ 9 låda, liten, lätt, stark.

I vilken bil sitter typ 9 lådan?

Nestan alla :-) I siera och scorpio med fem vbäxlar, utom de nyare.

Du ser skilnad mellan typ nio och den nyare genom att typ9 är i stål och nyare i alu.

Link to comment
Share on other sites

Nestan alla :-)  I siera och scorpio med fem vbäxlar, utom de nyare.

Du ser skilnad mellan typ nio och den nyare genom att typ9 är i stål och nyare i alu.

Okay, då e de den lådan som har backen 'sidan om' 1:an och inte 'under' 5:an. Eller??

Link to comment
Share on other sites

Ang Zetec oljetråg

Therealpinto skrev

Oljetråg kan man svetsa själv, det sägs (och ingen har sagt emot...) att plåttråget från CVH-motorn (tidigare Escort) passar.

Är det nån som har koll på detta? Om det funkar så slipper man ju koppla in nån "dyr" alusvetsare.

Eller är det nån som har en bra bild på ett CVH tråg, så kan jag jämföra med mitt Zetec tråg.

Link to comment
Share on other sites

Oljetråg kan man svetsa själv, det sägs (och ingen har sagt emot...) att plåttråget från CVH-motorn (tidigare Escort) passar.

QUOTE

Är det nån som har koll på detta? Om det funkar så slipper man ju koppla in nån "dyr" alusvetsare.

Eller är det nån som har en bra bild på ett CVH tråg, så kan jag jämföra med mitt Zetec tråg.

Om CVH tråget funkar så är ju det enklast,

om inte så har Mondeo "Phase 3 ?" tydligen tvådelat tråg, överdel alu, underdel stålplåt, se länk: http://cyclops.dmu.ac.uk/tiger/paul/mods-engine.html

Link to comment
Share on other sites

Nestan alla :-)  I siera och scorpio med fem vbäxlar, utom de nyare.

Du ser skilnad mellan typ nio och den nyare genom att typ9 är i stål och nyare i alu.

Okay, då e de den lådan som har backen 'sidan om' 1:an och inte 'under' 5:an. Eller??

Jupp.

Här är en Typ9 låda fäst mot en alu-sprängkåpa och sen en Opel motor. Men du ser iafl hur Typ9-an ser ut:

bild%20010.jpg

Edited by Kallerman
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Nestan alla :-)  I siera och scorpio med fem vbäxlar, utom de nyare.

Du ser skilnad mellan typ nio och den nyare genom att typ9 är i stål och nyare i alu.

Okay, då e de den lådan som har backen 'sidan om' 1:an och inte 'under' 5:an. Eller??

Jupp.

Här är en Typ9 låda fäst mot en alu-sprängkåpa och sen en Opel motor. Men du ser iafl hur Typ9-an ser ut:

Väcker liv i denna tråd igen.

Sitter typ9 lådan i Granadan oxo?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Ett annat alternativ är ju Opel Kadett GSI motorn, 16V och 2L slagvolym. Stryktålig som attans och enkel att få sprutet att lira "separat" från resten av elsystemet. Tråg svetsar man själv från plåttråg som finns på Vectrorna (tror 8V motorn men är inte tillräckligt insatt), alt köpa för ca £200 från England (Westfield eller SBD). Jag har ett plåttråg på min som jag troligtvis ska bygga om i vinter med bättre skvalpskott och sånt. Är inte så svårt att göra ett nytt insug om original inte passar (passar iofs på min Westfield).

Men eftersom du har en 1.8Zetec verkar ju det vara det enklaste och bästa valet. Räkna ut bilens vikt/effektförhållande inser du ganska snart att 140hk i en lätt bil, säg 520kg + dig, är jämförbart med t.ex. 911 GT3 eller nåt sånt.

till C20XE (kadett 16v) passar trågen från C20NE (8V, men samma block) som sitter i omega. då slipper man bygga om tråget, (om man nu inte måste det endå, då bilen blir väl låg annars)

Link to comment
Share on other sites

till C20XE (kadett 16v) passar trågen från C20NE  (8V, men samma block) som sitter i omega.  då slipper man bygga om tråget, (om man nu inte måste det endå, då bilen blir väl låg annars)

Men då passar väl omega låda+sprängkåpa på kadett blocket också??

Men isåfall är de nåt "fel" att använda omegalådan?

Link to comment
Share on other sites

Jag använder Omegas låda , jag fick göra en "hylsa" till urtrampningslagret för att det skulle nå fram till tryckplattan,, enkelt att göra, sedan använder jag SAAB urtrampningslager som pressas på hylsan.. (SBD) i england har färdiga att köpa. Omegan har ett tjockare svänghjul än kadetten som har ett tunt lätt och det ville jag behålla

Link to comment
Share on other sites

till C20XE (kadett 16v) passar trågen från C20NE  (8V, men samma block) som sitter i omega.  då slipper man bygga om tråget, (om man nu inte måste det endå, då bilen blir väl låg annars)

Men då passar väl omega låda+sprängkåpa på kadett blocket också??

Men isåfall är de nåt "fel" att använda omegalådan?

Det är riktigt att omegalådan passar, såvida den inte suttit i nån bil med 2.4 liters fyra eller rak sexa.

Men omegalådan är större och tyngre än Ford typ 9, och de lådor som håller för lite mer effekt är från dieslarna eller V6 orna, och de är inte lika vanliga.

Annars tror jag det skulle fungera fint med en standard 2.0 låda med, till en 16V, borde hålla riktigt bra, men blir som sagt lite tyngre och större än ford typ9.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft min opellåda nerplockad och den är kraftig i drev o axlar, och är den tyngre än typ9 som har gjutjärnshus mot opels alumin så borde vikten ligga i drev o axlar dvs kraftiga bitar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...