Jump to content

styrsystem T5 / T7 på saab


iceman

Recommended Posts

Hej !

har planer på att börja bygga mig en Locost seven.

Var från början inställd på att bygga en 4-hjulsdriven med AUDI-motor, drivlina. Men motorn skulle hamna alldeles för långt fram

då Audi har lådan bakom motorn.

så istället har jag kollat på "Lupus superSonett".

det jag funderar på är hur jag vet vilket styrsystem som sitter på vilka motorer.

Jag har hittat en 2.0 Turbo från en 9000 -86:a för ca:3000:- SEK komplett med elektronik, men går det att köra den

utan alla sensorer som fanns på originalbilen ??

Link to comment
Share on other sites

Hej !

har planer på att börja bygga mig en Locost seven.

Var från början inställd på att bygga en 4-hjulsdriven med AUDI-motor, drivlina. Men motorn skulle hamna alldeles för långt fram

då Audi har lådan bakom motorn.

så istället har jag kollat på "Lupus  superSonett".

det jag funderar på är hur jag vet vilket styrsystem som sitter på vilka motorer.

Jag har hittat en 2.0 Turbo från en 9000 -86:a för ca:3000:- SEK komplett med elektronik, men går det att köra den

utan alla sensorer som fanns på originalbilen ??

## Mej veteligen sitter det ett bosch system på den och det har jag ingen aning om.

sedan är ett av tricken att ta en motor från en saab nyare än 94 då bultmönstret byttes till GM / opels.

Om du behåller 86 motorn måste du göra en adapter platta till någon annan låda

Denna motorn kallas för kort motor och på dessa satt det saasb styrsystem som kallas för T5 fram till dess att 9-5 kom som hade T7 ( även 9-3 bytte på slutet till T7)

Det där m,ed att köra den utan sensorer på bilen fattar jag nog inte ?? brukar vara svårt att få igång någon motor utan sensorer

;)

edit: fixade quoten lite... /acke

Link to comment
Share on other sites

Oki

Tacka för förklaringen/arna.

Då skall jag ut och leta efter en 94:a och nyare

Med sensorer så menade jag dom till ex:ABS, AntiSpin, mm. Sånt som jag INTE kommer att ha på

mitt bygge.

Antispin (TCS på Saabspråk) skall du undvika eftersom de har elektriskt gasspjäll och har en dålig vana att kunna strula äldre bilar. :( ABS-boxen är i sig inget problem att plocka bort men styrsystemet vill ha en simulerad 4-kantspuls som liknar en från ABS för att ge fullt laddtryck.

Link to comment
Share on other sites

Oki

Tacka för förklaringen/arna.

Då skall jag ut och leta efter en 94:a och nyare

Med sensorer så menade jag dom till ex:ABS, AntiSpin, mm. Sånt som jag INTE kommer att ha på

mitt bygge.

Antispin (TCS på Saabspråk) skall du undvika eftersom de har elektriskt gasspjäll och har en dålig vana att kunna strula äldre bilar. :( ABS-boxen är i sig inget problem att plocka bort men styrsystemet vill ha en simulerad 4-kantspuls som liknar en från ABS för att ge fullt laddtryck.

Fyrkantspulsen från ABS borde vara enkel att fixa, bara ta från hastighetsgivaren, eller tändlägesgivaren. eller i värsta fall sätta en krans på kardan med en ABS-givare på.

man vill ju ändå inte ha fullt laddtryck när man står still :-)

Fast jag skulle nog föredra helt programerbar motorstyrning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänk lite på effekten med om du ska ha en turbomotor.

B204 ltt är den tröttaste saab turbo kortmotorn och har 150hk, bilen måste då väga drygt 700kg. Nästa steg är 175hk (som det även är i den där gamla B202an du kunde få köpa) tror jag och då måste bilen väga mer...

Edited by JohanB
Link to comment
Share on other sites

Tänk lite på effekten med om du ska ha en turbomotor.

B204 ltt är den tröttaste saab turbo kortmotorn och har 150hk, bilen måste då väga drygt 700kg. Nästa steg är 175hk (som det även är i den där gamla B202an du kunde få köpa) tror jag och då måste bilen väga mer...

Det är ju det som är så bra, att det INTE är mer än 150 hkr. (735 kg)

Lite ny mjukvara i den maskinen och man är uppe i runt 200 hkr.

Betydligt lättare än att byta motor.

Link to comment
Share on other sites

Tänk lite på effekten med om du ska ha en turbomotor.

B204 ltt är den tröttaste saab turbo kortmotorn och har 150hk, bilen måste då väga drygt 700kg. Nästa steg är 175hk (som det även är i den där gamla B202an du kunde få köpa) tror jag och då måste bilen väga mer...

Det är ju det som är så bra, att det INTE är mer än 150 hkr. (735 kg)

Lite ny mjukvara i den maskinen och man är uppe i runt 200 hkr.

Betydligt lättare än att byta motor.

Japp, jag bara tänkte säga det så du var medveten om det :)

Jag ska ju ha den motorn i min bil med... Det kommer krylla av saab "ltt" super sevens om några år! :D

Link to comment
Share on other sites

Oki

Tacka för förklaringen/arna.

Då skall jag ut och leta efter en 94:a och nyare

Med sensorer så menade jag dom till ex:ABS, AntiSpin, mm. Sånt som jag INTE kommer att ha på

mitt bygge.

Antispin (TCS på Saabspråk) skall du undvika eftersom de har elektriskt gasspjäll och har en dålig vana att kunna strula äldre bilar. :( ABS-boxen är i sig inget problem att plocka bort men styrsystemet vill ha en simulerad 4-kantspuls som liknar en från ABS för att ge fullt laddtryck.

Fyrkantspulsen från ABS borde vara enkel att fixa, bara ta från hastighetsgivaren, eller tändlägesgivaren. eller i värsta fall sätta en krans på kardan med en ABS-givare på.

man vill ju ändå inte ha fullt laddtryck när man står still :-)

Fast jag skulle nog föredra helt programerbar motorstyrning.

abs signalen skall gå att pilla till med att antingen använda varvtals utgången från T5 på ingången tillbaka påingången = alltid rullande bil :blink: eller oxå använda en givare som ger en fyrkant direkt.

Har en sådan liggande på kontoret här men har inte prövat den än

http://www.efector.com/ifms/web/dsfs!IF5345.html

Detta blir ju extra intressant då många av oss antagligen inet har någon speed sensor ändå. Lyckas man sätta den på rätts sätt på tex kardanen skall allt vara :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...