Jump to content

markfri gång samt rör


SteQve

Recommended Posts

1.

hejsan...vad har ni för markfri gång på bilarna? man vill ju ha tyngdpunkten så långt ned som möjligt...jag tror jag kommer få 17cm mellan golv och vägbana...hur ligger ni till?

2. vad är era ramar i för dimension på rören/balkarna?

Link to comment
Share on other sites

Jag bygger för 11 cm markfrigång (med alternativa fästhål för 14).

Även om motorn är den klart tyngsta komponenten i bygget så väger fortfarande resten mer, vilket gjort att jag valt att sänka ramen (=resten) så mycket som möjligt. Motorn hamnar då naturligtvis högre i ramen om man som jag inte vill att den ska sticka ner alls. Med modifierat tråg kommer ca 1 cm att sticka ner.

Min ram är byggd i 25x25x1,5 och kardantunneln i 20x20x1,5. All triangulering är gjord i runda rör för att underlätta svetsning i hörnen.

För att kompensera de klenare rören har jag förbättrat trianguleringen (framförallt runt motorfästen).

Bengt

Edited by BeLo
Link to comment
Share on other sites

jag skulle kunna komma ned i ca 12cm, men då behöver jag komma på något bra sätt att skydda bränsleledningarna...de är tänkta att ligga under bilen, men de måste skyddas på något bra sätt...

:stop: Du får varken ha bromsrör eller bränsleledningar under bilen utan de ska dras genom kardantunneln..

PS. låter som du bygger en westfield för i deras monteringsanvisning står det väl att de ska dras under bilen..

M.A.P. markfrigång gäller 80mm från lägsta punkten ner till backen.. enligt SFRO

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

tjenare!

sparka inte ut mig ur forumet...men jag bygger en egen roaster. Men den kommer att likna locosten mycket. Men original på bilen jag tittar på går alla rör längs golvet, och det verkar vara okej, även om de känns väldigt oskyddade, så det var det jag ville komma ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vi rekommenderar 120 mm med 80 mm kan också godkännas. Det beror på hur bilen ser ut.

Bromsrör och bränslerör kan man dra under bilen men de ska inte vara lägsta punkt (inte det som tar i först om bilen slår igenom).

Ett tips är att lite mer markfrigång gör bilen mycket lättare och roligare att använda.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Bygg inte för lågt om du tänker köra i tätbebyggda områden.

Allt fler bensinmackar har korta och höga farthinder vid infarterna - åtminstone i Stockholm... och det är ju kul att kunna tanka ibland, jag kommer tex inte in på några av de närmaste mackarna i Midsommarkransen och Globen.

Link to comment
Share on other sites

Bygg inte för lågt om du tänker köra i tätbebyggda områden.

Allt fler bensinmackar har korta och höga farthinder vid infarterna - åtminstone i Stockholm... och det är ju kul att kunna tanka ibland, jag kommer tex inte in på några av de närmaste mackarna i Midsommarkransen och Globen.

Vad har du för markfrigång och hjulbas?

Edited by leto
Link to comment
Share on other sites

Bygg inte för lågt om du tänker köra i tätbebyggda områden.

Allt fler bensinmackar har korta och höga farthinder vid infarterna - åtminstone i Stockholm... och det är ju kul att kunna tanka ibland, jag kommer tex inte in på några av de närmaste mackarna i Midsommarkransen och Globen.

Vad har du för markfrigång och hjulbas?

Har det inte i huvudet ska mäta nästa gång jag är i garaget. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...