LUPUS Posted August 8, 2004 Share Posted August 8, 2004 (edited) Är det någon som har en bra bild på hur en komplett kardan till en volvo ser ut ?? behöver knåpa i hop något med glidbara splines och den från Opeln verkar inte gå att använda (sitter förtätt på stödlagret) , kanske volvon kan passa.. Tack på förhand Edited August 8, 2004 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke E Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 Inte en komplett, men det du behöver om man sätter splinesdelen på bakaxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttis Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 sista modellen av rekord har en gummiknut som är rörlig i längsled får du tag i en sån så är det rätt lätt ordnat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 Halleluja, den bilden löste mycket ångest, vilken bil var det den kom ifrån? H Borken :wohow: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 ser 240 ut i mina ögon... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted August 10, 2004 Share Posted August 10, 2004 Det fina är också att dom finns i olika längder för olika växellådor; m45 (4 växlar), m46 (4 växlar+od), m47 (5 växlar) och automat. Kardanen till 4-växlade lådan passade perfekt till mitt bygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 10, 2004 Share Posted August 10, 2004 Hmm.. skall leta låda, kardan och bakaxel till min 242a nu.. ( det var lite jobbigt att köra 70 mil t.o.r till norge me 4-växlad låda.. :mad: ) kan man avläsa vilken kardan som är rätt längd till en specifik låda ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted August 10, 2004 Share Posted August 10, 2004 Klockrent att det finns olika längder också, nu gäller det bara att kolla upp vilka längder som finns, nån som vet? H Borken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted August 10, 2004 Share Posted August 10, 2004 Kardanen till 4-växlade lådan passade perfekt till mitt bygge. Den är ungefär 865mm lång ihopsatt mellan medbringarna, max ihoptryckt. Kardanen till m47 är ungefär 11cm kortare, borde alltså bli 755mm totalt. Jag har för mig att m46-lådan är ungefär 21cm längre än m47 så den kardanen borde bli cirka 545mm totalt. Automat-kardanen är ännu kortare. Sen behövs det ju lite spel också... räcker 2cm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 11, 2004 Author Share Posted August 11, 2004 (knepigt första svaret har försvunnit ) Tack för bilden nu , blir det lättare . Ingen som har en kardan liggande till rätt pris i närheten av Grästorp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted August 11, 2004 Share Posted August 11, 2004 Jag har en kardan från en 240, som jag skulle ha fått kortad och balanserad i norrköping. Nu skulle han som gör det i norrköping ordna med sin båt och väntetiden blev då en vecka, stressad som man är ringer jag till Svea motor och beställer en ny, tar två dagar. Hur som helst så finns delarna för avhämtning i stockholm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 Tobias. Räcker det inte med den rörlighet man får av två hardyskivor? undrar ~urstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 14, 2004 Author Share Posted August 14, 2004 Tobias. Räcker det inte med den rörlighet man får av två hardyskivor?undrar ~urstad hej , jo kanske ... dumt svar va ! i längs led ( ej radiellt) borde det räcka med bara hardy skivorna och de styr "pluppar" som sitter där om Du har motorn i hyfsat stumma gummin och bak klumpen i ännu styvare bussningar. Men nu är det så att tack vara "styr plupparna " i varje ände blir det förbenat svårt att få dit grejorna utan att varje gång i stort sett ta ur motorn :( så när jag ändå måste svarva/skarva kardan tänkte jag sätta dit en splines ändå. för att göra livet lite lättare + vara säker på att "pluppen " inte kanar ut vid extrema bromsningar ....( alltså över 3 G :whistling: ) så med andra ord det borde funka men jag kör med hängsle och livrem för att vara säker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 ah tänkte inte på det.... kan ju vara trevligt att få isär grejerna relativt enkelt =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.