Jump to content

Bild på 140 eller 240 kardan sökes


LUPUS

Recommended Posts

Är det någon som har en bra bild på hur en komplett kardan till en volvo ser ut ??

behöver knåpa i hop något med glidbara splines och den från Opeln verkar inte gå att använda (sitter förtätt på stödlagret) , kanske volvon kan passa..

Tack på förhand

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Det fina är också att dom finns i olika längder för olika växellådor; m45 (4 växlar), m46 (4 växlar+od), m47 (5 växlar) och automat.

Kardanen till 4-växlade lådan passade perfekt till mitt bygge.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. skall leta låda, kardan och bakaxel till min 242a nu.. ( det var lite jobbigt att köra 70 mil t.o.r till norge me 4-växlad låda.. :mad: )

kan man avläsa vilken kardan som är rätt längd till en specifik låda ???

Link to comment
Share on other sites

Kardanen till 4-växlade lådan passade perfekt till mitt bygge.

Den är ungefär 865mm lång ihopsatt mellan medbringarna, max ihoptryckt.

Kardanen till m47 är ungefär 11cm kortare, borde alltså bli 755mm totalt.

Jag har för mig att m46-lådan är ungefär 21cm längre än m47 så den kardanen borde bli cirka 545mm totalt.

Automat-kardanen är ännu kortare.

Sen behövs det ju lite spel också... räcker 2cm?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kardan från en 240, som jag skulle ha fått kortad och balanserad i norrköping. Nu skulle han som gör det i norrköping ordna med sin båt och väntetiden blev då en vecka, stressad som man är ringer jag till Svea motor och beställer en ny, tar två dagar.

Hur som helst så finns delarna för avhämtning i stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Tobias. Räcker det inte med den rörlighet man får av två hardyskivor?

undrar

~urstad

hej ,

jo kanske ... dumt svar va !

i längs led ( ej radiellt) borde det räcka med bara hardy skivorna och de styr "pluppar" som sitter där om Du har motorn i hyfsat stumma gummin och bak klumpen i ännu styvare bussningar.

Men nu är det så att tack vara "styr plupparna " i varje ände blir det förbenat svårt att få dit grejorna utan att varje gång i stort sett ta ur motorn :( så när jag ändå måste svarva/skarva kardan tänkte jag sätta dit en splines ändå. för att göra livet lite lättare + vara säker på att "pluppen " inte kanar ut vid extrema bromsningar ....( alltså över 3 G :whistling: )

så med andra ord det borde funka men jag kör med hängsle och livrem för att vara säker

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...