pixbo Posted August 8, 2004 Share Posted August 8, 2004 Hejsan!Jag undrar om någon gjort ett eget plenumrör till Pinto-motorn.Hur långa rör har ni isåfall använt.Det är ju ganska långa rör på orginalröret.Jag vet att det behövs en viss längd,men om någon har ett väl fungerande insug,så kopierar jag gärna konceptet. :) mvh pixbo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats G Posted August 8, 2004 Share Posted August 8, 2004 Om du inte vill åka med dom insugen som finns så tag kontakt med Kjell på Elwa Motors i Stockholm han är nog den som vet mest om hur man timmar Ford-motorer... // Mats www.elwamotors.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 Har gjort ett passande mikunifuggar... Fick laserskuret en plåt passande mot motorn sen sitter där något överdimensionerat rör d48mm, ca100mm långt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 Hej! Jag är också på gång med att göra eget insug (till Weber 45:or) och har för mig att jag sett någon som säljer färdiga "plattor" både till insug och avgas till Pinto på nätet men hittar det inte längre!?! Någon som vet? Ang. längd på insug så har jag testat några formler jag hittat på nätet och landade på ca 425 mm med 40 mm innerdiameter, std ventiler optimerat för ca 6000 rpm. Längden mäts då från ventilcentrum ut till trattmynningen om jag fattat rätt. (Blir tufft att få plats - det får bli så långt som ser vettigt ut rent estetiskt) Nyttan sägs ligga inom +/- 1000 varv, dvs mellan 5000-7000 varv. Hittar inte länken just nu, så jag får återkomma med den... Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted August 9, 2004 Share Posted August 9, 2004 Tipset jag fick av killen som jag köpte fuggarna av var: Korta rör => mer effekt vid höga varv och långa rör => bra bottendrag. Men hans slutliga tips lät bäst.... kör på det som får plats resten löser sig. Kolla med Real7 för han har haft ett weber-insug till pinton som jag lånat tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted August 11, 2004 Share Posted August 11, 2004 (edited) Bifogar en länk till http://www.sorman-racing.com/ En hel del intressanta tekniska artiklar, bl.a. om beräkning av insug- och avgasrör. Finns dessutom en "räknesnurra" för den som inte vill läsa artiklarna. Kolla i vedboden! Det stämmer att korta rör ger effekt på höga varv och långa på lägre, så det får bli att åka på fullgas för jämnan för oss med ont om plats... ;) Tack för tipset om insugningsrören! Mailar på direkten! Bengt Edited August 11, 2004 by BeLo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.