Giddes mek & flep Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 För någon månad sedan så fick jag en bil. En Ford Galaxy -96. Såhär såg den ut när jag fick hem den. Såhär ser den ut idag. Kanske inte det mest ultimata men man tager vad man haver. Det ska alltså bli en crosskart/rörbil/buggy, med motor med framhjulsdrift från en Ford Galaxy monterat bak och en ny framvagn ska dit. Tanken är att allting ska göras så enkelt och billigt som möjligt. Den kommer inte registreras. Motor, drivlina, framvagn och elsystem kommer sitta där det sitter och resten av bilen kommer kapas bort istället. Framvagnen kommer tas från en Renault Kangoo (macphersson) då jag har en hemma = gratis. Det enda dåliga är att bromsskivorna är är flyttade till gårdsbilen. Men det får räcka med enbart bakbroms. Jag ska ändå inte köra på väg. Jag tror jag ska bygga det mesta i 50x50 fyrkantsrör(från div gamla harvar) och 1" rör(från gammal svininredning, finns både rostiga och galvade) Där den ska kapas. Problem och lösningar: Växelmekanismen. Det är två vajrar som går upp till växelspaken. tanken är att bara böja dem framåt och förlänga. växlarna kommer sitta spegelvänt men det kan jag nog leva med. Såhär kommer det bli: r 4 2 |-|-| 5 3 1 Koppling och bromsning kommer ske via stag bak till pedalerna där dem sitter nu. Så slipper jag flytta huvudcylindern och dra om bromssystem och koppling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Underbart! Vill se mer :) :welcome: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
daromer Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Älskar sådanna hära byggen.. För att ta ett exempel ja följe. En galning som tog en peugeot 205gti. satte en 405 mi16 motor fram. Satte en till där bak!! Då hade han 4wd. Om inte 2*150hk räckte så slängda han på turbo på motorerna.. Och dessa motorer får man lätt 250hk ur utan att göra alt för mycke :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giddes mek & flep Posted April 23, 2014 Author Share Posted April 23, 2014 Älskar sådanna hära byggen.. För att ta ett exempel ja följe. En galning som tog en peugeot 205gti. satte en 405 mi16 motor fram. Satte en till där bak!! Då hade han 4wd. Om inte 2*150hk räckte så slängda han på turbo på motorerna.. Och dessa motorer får man lätt 250hk ur utan att göra alt för mycke :)/> oj, där ser man på. Det här bygget kommer antagligen bli en aning tråkigare då motorn bara är en 2 liters sugis på 115 hästar, men det är nog mycket annat som kommer göra körningen spännande så det är nog inga problem. Det var meningen från första början att jag skulle få en Volvo V40 T4 men så blev det tyvärr inte. :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giddes mek & flep Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Bakdelen blir en fin tuk tuk! Bara att svetsa ihop med valfri moped :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giddes mek & flep Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 (edited) Bakdelen blir en fin tuk tuk! Bara att svetsa ihop med valfri moped :-) haha, ja det kan ju bli något intressant... :lol:/> Edited April 29, 2014 by Giddes mek & flep Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giddes mek & flep Posted May 5, 2014 Author Share Posted May 5, 2014 (edited) Nu har det hänt grejer! Kangoon har haft närkontakt med skärbrännaren. Det är en stor fördel när man kan flytta runt på saker... Flyttat in i verkstan. (förut har jag varit i en dragig föredetta svinlada) Jag har även hunnit få dit lite rör. Tumstockarna=där det ska dit rör Ser det vettigt ut? Utöver det så ska det till ett kors i botten, ifram och en liten båge kan väl kännas bra. Skickat från min C6603 via Tapatalk Edited May 5, 2014 by Giddes mek & flep Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Det blir en rejäl Crosskart! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
steel Posted May 5, 2014 Share Posted May 5, 2014 Ta det för all del lugnt när du är klar. Det där bygget påminner mig om när jag och min bror tokchoppade en 142:a och svetsade båge av galvade vattenrör. Det slutade med 5 volter ut på ett kalhygge, vi snuddade en stor tall och totalkvaddade. Är ibland bara tur att man överlever vissa toktag...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giddes mek & flep Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 Ta det för all del lugnt när du är klar. Det där bygget påminner mig om när jag och min bror tokchoppade en 142:a och svetsade båge av galvade vattenrör. Det slutade med 5 volter ut på ett kalhygge, vi snuddade en stor tall och totalkvaddade. Är ibland bara tur att man överlever vissa toktag...... jo, man får ju börja lugnt och inse sina begränsningar, helst innan man hamnar ute på ett kalhygge. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giddes mek & flep Posted May 11, 2014 Author Share Posted May 11, 2014 Denna helgen har jag fått bort drivaxlarna från naven, helsvetsat och rullat ut den för att städa lite :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giddes mek & flep Posted May 12, 2014 Author Share Posted May 12, 2014 Åkte hem efter skolan idag för att svetsa lite. (bor på skolan vanligtvis) En rejäl 50x50 och ett kors i 30x30 kom på plats. Skickat från min C6603 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.