Jump to content

Någon haj på Volvo?!?


Lenny

Recommended Posts

Har lite funderingar över donatorn. Har en kompis som ska sälja sin 740 GLT -90, kan man verkligen använda sig av kardan och bakaxel från den, blir den inte för "bred", eller är den likadan som 240?? För det verkar ju som att man kan använda lite fler detaljer från 240 till bygget, eller är detta en skröna. Man kanske kan ta minst lika mycket från 740:n??

Om man nu vill använda 240; när blev det insp. + kat. + lambda? -88 eller?? För att slippa miljöavgiften!!!! ;)

Link to comment
Share on other sites

740 fungerar utmärkt som donator. 740 bakaxel är lite bredare än 240, men det beror ju helt på vilken typ av bil man vill bygga.

M47 lådorna från 740 har hardyskiva och då förutsätter det att du sätter splinesdelen på kardan i mitten, väljer du en M47:a från en 240 kan du sätta splinesdelen direkt på bakaxeln.

Funkar din polares 740 och priset är det rätt skulle jag slå till direkt.

Link to comment
Share on other sites

Bilen funkar mycket bra :twisted: , förutom att OD på vxl-lådan (4+od) inte vill vara med, men det kanske kan ordnas en 5 vxl från 240 då istället, för det lät lite bättre med kardanlösningen...

Hur mycket bredare är 740:ns bakaxel, kontra 240:ns??

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte helt missminner mig så är den 4 cm kortare på varje sida, totalt 8 cm.

OD på växlelådan blir nog lite för klumpigt. Jag skulle satsa på en M47 från 240.

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte helt missminner mig så är den 4 cm kortare på varje sida, totalt 8 cm.

OD på växlelådan blir nog lite för klumpigt. Jag skulle satsa på en M47 från 240.

Vi har satsat på en M47 och hoppas det ska bli bra :)

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Jag har en M47 också och de lådorna finns som sagt med medbringare till hardyskiva.

det går dock lätt att byta till en vanlig medbringare på de lådorna.

Tänk i så fall bara på att volvo har två olika medbringare på sina kardaner förutom

de med hardyskiva. En mindre och en större modell. så totalt tre olika finns.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en M47 också och de lådorna finns som sagt med medbringare till hardyskiva.

det går dock lätt att byta till en vanlig medbringare på de lådorna.

Tänk i så fall bara på att volvo har två olika medbringare på sina kardaner förutom

de med hardyskiva. En mindre och en större modell. så totalt tre olika finns.

Det fick vi lära oss den hårda vägen :icon_angry: :icon_angry:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...