Bengt Norell Posted September 23, 2003 Share Posted September 23, 2003 Snälla hjälp mej. Jag sitter och pular med framvagnen och kan inte få styrväxeln att passa in i sammanhanget. Har ni fått leden på stryrstaget att gå i linje med länkarmarnas infästningar i ramen. Min styrväxel är 600 mm c/c vid lederna och det är alldeles för brett. Har jag fått tag på fel styrväxel? Ha de Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leto Posted September 24, 2003 Share Posted September 24, 2003 Troligen inte. Escort växeln är för bred för en bok-ram och kommer att ge lite "bumpsteer". Problemen minimeras genom att sätta växeln så lämkarmar kommer horisontellt. Styrväxeln från tex Sierra är enklare att korta än Escort-växeln. En svarv behövs för det arbetet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted September 24, 2003 Author Share Posted September 24, 2003 Tack för svaret. En Sierra styrväxel har jag och en svarv står på önskelistan till Jultomten, så det kan vara ett alternativ. Jag har för mej att jag läst nånstans att Micra´ns växel är smalare, har någon testat den? Mvh Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted September 24, 2003 Share Posted September 24, 2003 Jag kollade på en Micra (mk1) för ett tag sen, men styrväxeln sitter bakom hjulen på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 24, 2003 Share Posted September 24, 2003 Jag kollade på en Micra (mk1) för ett tag sen, men styrväxeln sitter bakom hjulen på den. Är det inte bra att korsa armarna och köra ändå ?? (med micra växeln alltså) :D :D :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted September 24, 2003 Author Share Posted September 24, 2003 Det där med korsade armar tycker jag verkar intressant. Tack för hjälpen så här långt pojkar ! Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted September 25, 2003 Share Posted September 25, 2003 Är det inte bra att korsa armarna och köra ändå ?? (med micra växeln alltså) :D :D :D Bara det inte blir nån bumpsteer så är väl allt ok. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted November 17, 2003 Share Posted November 17, 2003 hittade en fråga i gamla forumet som jag skulle vilja ha svar på "Kära bröder/ systrar? Jag håller som bäst på att samla delar till bygget. Jag har fått tag på en styrväxel till Escort 80-talare men i böckerna står att man skall ha en växel från Escort Mk2(75-80 enl. Fordverkstaden) Jag har varit på skroten och jämfört men vad jag kunde se var längden mellan lederna på de båda i princip lika, styrstagen skiljde men det ser jag inte som nåt problem. Kan jag använda min växel utan problem eller har jag missat nåt? Mvh Bengt" En Mk3 står och är i vägen i garaget :rolleyes: Även andra tips mottages tacksamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Norell Posted November 17, 2003 Author Share Posted November 17, 2003 Styrväxeln till den framhjulsdrivna Escorten sitter bakom hjulet, den styr alltså åt fel håll i en Locost. Lösningen med korsade armar finns fortfarande. Själv håller jag på som bäst att korta en Sierra växel, det har inte varit några som helst problem så här långt, bara lite trassel att reda ut vilken gänga det är på styrarmen. Växeln kommer att bli exakt rätt längd. Tillgång till svarv är dock en förutsättning. Allt gott Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.