Jump to content

Undre bärarm


Borken

Recommended Posts

Hej alla!

Jag ska börja med bärarmarna och undrar lite om hur ni har gjort, speciellt med den nedre?

Skall man platta till röret som champion beskriver, eller ska man fräsa ur så grejjorna passar?

Om man ska platta till röret antar jag att det är bäst att varmsmida, vad anser ni?

Plåten för coiloverfästet anges till 2 mm räcker det eller ska man gå upp till 3 mm? och innebär detta då att man bör gå upp till 4 mm på ledplåten??

H Borken :blink:

Link to comment
Share on other sites

Lösningen för bärarmarna hänger ju ihop med val av spindelleder. Skall du bygga enligt boken så är det lika bra att bygga enligt de ritningarna också... Tänk bara på felet i boken angående castervinkeln! :(

Link to comment
Share on other sites

Plåten för coiloverfästet anges till 2 mm räcker det eller ska man gå upp till 3 mm? och innebär detta då att man bör gå upp till 4 mm på ledplåten??

H Borken :blink:

2mm lär räcka, men som jag brukar säga, man kan aldrig vara nog säker, därför kommer jag nog köra i 3mm varianten som du nämner.. kommer ju skrämma upp motorn rejält så det känns bra om man vet att grejerna håller ;)

Lycka till!

MVH

Henke

Link to comment
Share on other sites

Oj, har missat din fråga :icon_oops:

Om du smider ihop rören försök dra ut ändarna så hålen för leden går genom det tillplattade röret också.

Annars skulle jag nog snitta rören eller ta bort övre rörhalvan, där plåten ligger och sedan smida ut rör-ändarna för att få lite mjukare övergångar. Den stora radien på plåten för stötdämparfästet är viktig för att sprida lasterna i rören, så hoppa inte över den.

Det finns en väldigt lång tråd på LocostBuilders.co.uk om ett par havererade undre bärarmar.

Vi använde en annan lösning då vi ville flytta ner fästpunkten för coilovern.

post-4-1090481456.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oj vad svar det blev direkt, jo jag bygger efter boken så jag funderar på om det inte är bäst att följa ritningarna oxo. Sen å andra sidan vill ju champion ha 1.7 mm rör i bärarmarna medans jag valde 3 mm?

Jag ska nog testa och smida, en liten osäkerhetsfaktor är det spänningar som kan uppstå i rören då, och är det bäst att smida varmt?

Castern har ju vart uppe några gånger, på orginalbärarmarna låg förskjutningen på runt 10 mm jag föreslog att öka förskjutningen till 20 mm det skulle enligt utsago ge de stipulerade 5° i caster stämde detta (fick aldrigt riktigt svar på den frågan) och är det lämpligt/praktiskt genomförbart? Jag bifogar en liten skiss med bokens och en modifierad övre länkarm, skulle alltså min moddade variant fixa casterproblemet. :)

H Borken

post-4-1090515298.jpg

Link to comment
Share on other sites

Får tyvärr inte din bild att funka :(

20mm förskjuting ger runt 5 graders castor, vilket en del anser lite klent det också. Större förskjutning än 20-25 är svårt att få till utan att flytta infästingspunkterna eller ändra konstruktionen på bärarmen. Beroende på hur bussingarna ser ut kan det finnas lite mer justermån där.

Någonstans på nätet hittade jag en lite anorlunda konstruktion på bärarm (se bild) som ger möjlighet till större förskjutningar och bättre plats för coilovers. De långa rörens centrumlinje ska gå genom centrum på spindelleden. Rörändarna som sticker ut kapas senare bort och ändarna pluggas.

Varmsmide ger normalt lägre spänningar (om du inte härdar eller så).

Använder du 20x3 rör?

post-4-1090507665.jpg

Link to comment
Share on other sites

oki bilden funkade inte för mig heller :-) förutom i netscape konstigt.

Jag testade å banka dom nu på förmiddagen och det ser rätt så ok ut.

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Den (estherns) såg inge vidare high tech ut :)

Jag gör mina efter bokens ritningar förutom rören tror jag sen kanske jag sätter en liten oval förstärkning under coiloverfästet.

jag ahr ett helvete att hitta 35*3 rör just nu(industrisemester) nån som vet var man får tag på sånt, jag behöver bara 2 m och helst i närheten av falkenberg?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...