Totte_Skara Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 (edited) Ja, efter en del påtryckningar så får jag väll starta en tråd om mitt bygge, som verkligen ännu bara är i sin linda. Först vill jag kanske påpeka att Baging har stort ansvar för att jag snurra in på Seven LoCost vägen, och därmed kan ju inget vara mitt fel från och med nu? :hypocrite:/>/> Jag har ju sysslat med dragracing i olika stadier i 25år eller mera nu, och jag skulle ta lite praktiskt uppehåll från körandet och inte bygga nått nytt nu när Fiaten vart såld. Då kände jag ju att jag var tvungen att fylla det stora tomma garaget med något kuligt att pyssla med, omgående. Oftast blir det nått stort och amerikanskt, halvfärdigt och skabbigt som kan förbättras, men nu fick jag för mig att ta tillfället i akt att gör nått som svänger bättre än dom Corvetter som passerat och samtidigt få insikt och kunskap om div vinklar i framvagn och bakvagn. Så planen är lite i stil med att planera och tillverka så mycket jag själv kan, från scratch eller från donatorn som jag bara kan, utan att gå så långt som till idioti, och hålla kostnaderna nere till lågt, mest för att göra en sport av det. Jag har ju byggt upp en 5-6 dragracingbilar/chassi och jag vet ju att jag spårar ur rätt snart ändå. Donatorn står på gården sedan 4 dagar, och är en av världens fulast uppdateringar. Ford Scorpio -97 2,3 16v 5vxl. HGW är det, som ju ser lite bättre ut. 3500:- riksdaler inkl spillter nytt Tudor batteri känndes helt rätt. 14000mil och drivlina borde vara OK. Kanske lite mkt effekt, men det löser sig nog det med, då jag inte kommer lägga extra krut eller cash på lättvikt. (hur lång tid tar det innan det ändras?) Nu råkade jag sälja lite delar på Blocket så snart är väll Forden gratis. Så fort jag får tid över skall jag till lokala Stena Stål handlaren och hämta hem piporna som ligger och väntar tillsammans med lite svart och alu.plåt. Sen blir det ltie smyg start, men inget snabbt bygge då jag tyvärr har sjukdomen "Eget Åkeri" och är knappt hemma i vaket tillstånd på veckorna och måste prioritera min dotter på 7 år ett tag till. Så våren 2015 skall den vara 100% klar är planen. (hur lång tid tar det innan det ändras?) Jag har ännu inte bestämt vilken storlek på chassit jag skall välja, men då vikten är sktisamma, kanske det blir 442 då jag själv är ca 190cm.. inte så bred som mina vänner, men bredare över axlarna än Baging ;)/>/> Fast han går ju på gymmet regelbundet numera. (hur lång tid tar det innan det ändras?) Troligtvis kommer jag mest blogga på badluckboys.smokingtire.se där jag publicerat alla mina tidigare snedsteg med senaste dragracing upptåget, men från och med nu då, lite mera svängbil. //Ulf "Totte" Lindqvist.... Edited September 26, 2013 by Totte_Skara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Välkommen in på forumet Totte_Skara. Bilbygge tar den tid det tar vilket du förmodligen redan vet med dragracingbyggen du gjort förut och om det blir lite omplaneringar är inte det hela världen. Lycka till i projektet och jag ser fram emot att få bilder på inte bara Sevenbygget utan även dina dragracingbilar / chassin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted September 26, 2013 Author Share Posted September 26, 2013 (edited) Tackar !! Jo jag tillhör väll skaran "nötter" som gärna bosätter sig i garaget och jobbar på till man kör stop pga. materialbrist snarare än trytande ork =) Men nu har jag iaf satt målet långt borta för att få tid över till ett sk. socialt liv. "Fiaten" byggdes på ca 8månader, och 2 av dom väntade jag på delar som försvann då en container från USA tog en kraftig omväg via Europa. Nu slog det mig att en del av upprinnelsen till 7a bygget är i en Cheva Stepside Pickup jag köpte för nästan exakt 1 år sedan. Den hade en Corvette C4 motor & låda, vilket var orsaken till köpet, ihop med stepside modellen då, övriga flak-typer är bara fula/praktiska. Iaf var den utrustad med Air-ride... vilket på fund. :banghead:/>/> Så planen blev att montera orginal fjädring och byta ut allt till nytt = bra väghållning. Detta kompletterades med bättre och grövre krängningshämnare. Sen blev det bättre gasdämpare m.m. och den gick ju svänga/sladda med rätt bra för att vara en cheva pickis. Edited September 26, 2013 by Totte_Skara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 26, 2013 Share Posted September 26, 2013 Jag är också 190cm, och det enda som är trångt för mig i ett chassi av Lotus/Caterham-storlek är fotutrymmet. Dvs pedalerna sitter tätt ihop och man måste ha så små skor som möjligt, men det går. Bokramen är ett par cm bredare, så jag tror inte du behöver större egentligen. Bygger du ramen själv kan du ju även lägga drivlinan lite åt ena sidan à la Malloc för bättre viktfördelning och lite mer plats på förarsidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Välkommen hit. Håller med om att bredden också är viktig. Jag är 188 cm lång och 85 kg tung. Har riktigt gott om plats i mitt McSorley 400-chassi, alltså 4" breddat bokchassi. Går bra att köra både med skyddsskor och trätofflor :). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted September 27, 2013 Share Posted September 27, 2013 Tänk på utsendet en bredare bil är i mitt tycke innte så snygg. Och med dina mått så är det absolut inga problem. Michael W 182cm 120kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 (edited) Tack för inputen. Men eftersom jag i detta bygge inte kommer jaga prestanda i första hand, iaf inte innan det startat riktigt, så kännes sett 442 chassi trevligast just nu. Därför att man helt enkelt får lite mera bredd, längd och höjd. Att bara bredda det 4" kan jag ju hålla med om att det skulle nog se roligt ut, men länger man och höjer livet lite så blir nog proportionerna rätt OK. Givetvis kommer den se stor ut som en Cadillac i förhållande till ett Book-chassi, men det ger ju mig bara en ursäkt att ev bygga en lättviktare nästa gång ! Planen var att passera Stena Stål i Lidköping igår med mitt åk, men fick ändrade uppdrag :(/> så kanske nästa vecka ska stålet komma hem, inte det på flaket igår kanske. Forden skall in i mitt kalla utrymme å börja demonteras nästa vecka, om jag får tiden att rensa ut idag... Edited September 28, 2013 by Totte_Skara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Om den ser rolig ut är det inget mot vad den är att köra ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Vill du bygga enligt vad jag anser vara "Chassi-Rolls-Royce" så skall du allvarligt titta på ett McSorley 442E-chassi. Det chassit har allt. Höjd, bredd längd, rymlighet.......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 Vill du bygga enligt vad jag anser vara "Chassi-Rolls-Royce" så skall du allvarligt titta på ett McSorley 442E-chassi. Det chassit har allt. Höjd, bredd längd, rymlighet.......... Så får det bli =) Ska jag åka tur och retur till Brands Hatch kan det vara skönt med lite extraplats :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Tjena Totte och välkommen hit till forumet, skall bli kul att se ditt bygge och du kan räkna med besök live :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 Tjena Totte och välkommen hit till forumet, skall bli kul att se ditt bygge och du kan räkna med besök live :)/> Är det ett hot eller löfte =) ? Du passerar nog med jämna mellanrum misstänker jag !!! Det är ju bara 500m från E20 och lätt funnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 (edited) Fick till en början på arbetsbordet med 3 grova stabila balkar under spånskivan, tyvärr är balkarna 10cm kortare än skivan, men det ska nog gå ändå. Ser lite högt ut, men jag är stel i ryggen och vill inte kröka mig mera än nödvändigt. Här kommer jag dra upp det mesta innan det lyfts ner på golvet och lite måttande med motor och låda. Just idag har jag funderat på hur mycket jag skall hålla det LoCost, målet är ju att verkligen göra det som billigt bygge. Har ju massa "på hylla" prylar, som iof kostat pengar någon gång tidigare, men som nu bara ligger och skräpar/är i vägen. Sen, Dedion, som verkar kul, eller ska jag rota fram en Volvo axel ???? http://iloapp.smokingtire.se/blog/badluckboys?ShowFileℑ=1380382118.jpg Edited September 28, 2013 by Totte_Skara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 (edited) Volvo 740 passar bra på en 442E. Det är i alla fall vad jag kommer ha så snart mitt nuvarande bygge blir klart eller att jag påbörjar det nya innan. Då är det en 442E-chassi med V8-a M45 eller M46 samt 740 axel. Och som alla kompletta bilar, en dragkrok..... Edited September 28, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 28, 2013 Share Posted September 28, 2013 Volvo 740 passar bra på en 442E. Det är i alla fall vad jag kommer ha så snart mitt nuvarande bygge blir klart eller att jag påbörjar det nya innan. Då är det en 442E-chassi med V8-a M45 eller M46 samt 740 axel. Och som alla kompletta bilar, en dragkrok..... Jag har byggt 442 den modellen har 2 tum längre sittbrunn och 2 tum längre motorutrymme än bokramen, 442E har samma storlek på sittbrunnen som bokramen men har 4 tum längre motorutrymme - som jag då fattar det så erbjuder 442 större sittbrunn och 442E ger större motorutrymme. 442E är ochså bredare längst fram. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted September 28, 2013 Author Share Posted September 28, 2013 ..sen kan man ju göra det efter eget huvud med. Det finns ju en väldans möjlighet för egna mått :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 442E ger det lilla extra för både motor och kylare. 442 är bara 620mm i nosen medan 442E är 720mm. Dessa 100mm i skillnad betyder enormt mycket. 442 är en bra ram men i mitt tycke missade McSorley lite längst fram, det justerar han med 442E. Min CealmSeven V8 blev något i stil med 442E fast kanske ändå lite större. Den var rymlig! Tror inte vi har någon färdig original 442E än på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Är det ett hot eller löfte =) ? Du passerar nog med jämna mellanrum misstänker jag !!! Det är ju bara 500m från E20 och lätt funnet. Det beror på hur man ser på det :prop: Morsan & farsan bor ju kvar i Ardala så visst passerar jag ibland :) Självklart är du välkommen till Alingsås och kolla på mitt bygge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted September 29, 2013 Author Share Posted September 29, 2013 442E ger det lilla extra för både motor och kylare. 442 är bara 620mm i nosen medan 442E är 720mm. Dessa 100mm i skillnad betyder enormt mycket. 442 är en bra ram men i mitt tycke missade McSorley lite längst fram, det justerar han med 442E. Min CealmSeven V8 blev något i stil med 442E fast kanske ändå lite större. Den var rymlig! Tror inte vi har någon färdig original 442E än på forumet. Känns som en uppmaning :) Jag har studerat ritningarna flera ggr och sett skillnaden att 442E är lite bredare i nosen än 442 + att det är lite omvinklat. Men jag fick för mig att det vore snyggare med en smal nos och mera länkarmar utanför karossen, lite sportigare look. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Håller med om att en 7a inte ska vara för parallell, varken nos/sittbrunn eller så att huven ligger i våg. Min bil blev så här i efterhand lite av en XL pga att jag ville hellre behålla proportionerna än att riskera ett parallellt utseende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted September 29, 2013 Author Share Posted September 29, 2013 Håller med om att en 7a inte ska vara för parallell, varken nos/sittbrunn eller så att huven ligger i våg. Min bil blev så här i efterhand lite av en XL pga att jag ville hellre behålla proportionerna än att riskera ett parallellt utseende. :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted September 29, 2013 Share Posted September 29, 2013 Jag har inte tänkt på hur de olika McSorley-ramarna tar sig ut i verkligheten, men det låter som 442E kanske har bättre proportioner mellan huv och sittbrunn. Jag har en känsla av att Bokramen har för lång sittbrunn och för kort huv. Gör du huvdelen längre borde det gå att få ihop det lättare med en något smalare nos, som du var inne på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 Japp, då ser det ut som ja kanske får tid över på fredag för att hämta stål & aluminium. Så jag drog iväg en order till Stena. Lika bra att få hem det man med säkerhet vet att man behöver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 (edited) Råkade beställa plastdetaljer med. Planerade ju att gjuta scuttle själv, då jag var tvungen att lära mig lite om polyster då jag renoverat eller gjort div modifieringar på dragracingbilar i garage och på banor runt om. Ja ja.. redan spräckt LoCost filosofin kanske... :prop:/> Edited October 2, 2013 by Totte_Skara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Då har du bestämt dig för vilket chassi det blir alltså? Minns inte riktigt vad jag gissade på att min skulle kosta i början, men det var inte svårt att trippla det i alla fall :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Jag har ju byggt en 5st renodlade dragracing bilar/chassi och kanske renoverat lika många muskel och fullsize jänk, så kalkylera kan man.... inte :) Men som sagt, ska hålla den lite kort ändå, och om det blir bra kanske man lägger lite extra cash på dyrare delar på ett andra bygge ? :notworthy: Jag kommer utgå från 442 ritningarna, men givetvis med mods efter eget huvud. =) Fick orderbekräftelse på stål,plåt och alu imorse så på fredag får jag väll släpa hem det. Sen har jag lovat att börja slakta donatorn i helgen med, lite delar som är sålda :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 (edited) Jag har ju byggt en 5st renodlade dragracing bilar/chassi och kanske renoverat lika många muskel och fullsize jänk, så kalkylera kan man.... inte Men som sagt, ska hålla den lite kort ändå, och om det blir bra kanske man lägger lite extra cash på dyrare delar på ett andra bygge ? Jag kommer utgå från 442 ritningarna, men givetvis med mods efter eget huvud. =) Fick orderbekräftelse på stål,plåt och alu imorse så på fredag får jag väll släpa hem det. Sen har jag lovat att börja slakta donatorn i helgen med, lite delar som är sålda Jag kommer att klara min registrerad och klar för runt 50 000, fast då är noskonen och den snart kommande lackeringen betald genom ett arbetsbyte Motorn gratis iom at jag sålde delar från donatorbilen osv. Jag utgick också från 442 ritningen, men har totalt 9 rör (runt sittbrunnen) gemensamt med den, resten anpassat till en annan lösning på framvagnen och bakdelen.Hur det kommer att fungera visar sig. Men inget racebygge, utan gjort för att kunna köras både på semesterturer och till och från banan. Edited October 2, 2013 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Jag kommer att klara min registrerad och klar för runt 50 000, fast då är noskonen och den snart kommande lackeringen betald genom ett arbetsbyte Motorn gratis iom at jag sålde delar från donatorbilen osv. Jag utgick också från 442 ritningen, men har totalt 9 rör (runt sittbrunnen) gemensamt med den, resten anpassat till en annan lösning på framvagnen och bakdelen.Hur det kommer att fungera visar sig. Men inget racebygge, utan gjort för att kunna köras både på semesterturer och till och från banan. Ser ut lite som min plan, änn så länge. Hoppas även jag på en kostnad under 50och utan några fancy-pants :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 4, 2013 Author Share Posted October 4, 2013 Då har man hämtat materialet, pipor, plåt och aluminium. En "bok" kom på posten m.m. Nu skall man bara sluta bo i lastbilen på veckorna så kanske man får tid till att börja kapa och nästa ihop sakerna ! Det rycker i fingrarna minst sagt, men som jag nämner i trådstarten, så är planen att ta det lugnt med detta bygge och vänta in tiden som saknas just nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Då har man hämtat materialet, pipor, plåt och aluminium. En "bok" kom på posten m.m. Nu skall man bara sluta bo i lastbilen på veckorna så kanske man får tid till att börja kapa och nästa ihop sakerna ! Det rycker i fingrarna minst sagt, men som jag nämner i trådstarten, så är planen att ta det lugnt med detta bygge och vänta in tiden som saknas just nu. Törs vi gissa på att det är Chris Gibbs? kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 Kanske en röd SFRO bok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 1-0 till Kengren faktiskt ! SFRO boken kom tidigare än så, men så kände jag att Gibbs bok kunde göra mig sällskap i lastbilen underveckorna, mest för att få lite "känsla" inför första rycken som nog dröjer ännu =) Donatorn har fått en "säker" plats på logen i ett hörne och skall strax åderlåtas !! Fast jag allt mera och mera tvivlar på lämpligheten. Dock är den diffad (LSD = DROG !!) Men jag får stå mitt kast, och utnyttja så mkt som går från det tyska monstret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 5, 2013 Share Posted October 5, 2013 Mer sällskap i lastbilen VVFS 2003:22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 5, 2013 Author Share Posted October 5, 2013 Numera Transportstyrelsens påhitt är man allt för påmind om i det dagliga arbetet :/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
srylul Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 (edited) 2003 gäller inte för besiktningar efter november 2013. Läs den här istället: TSFS 2013:63 Edited October 6, 2013 by srylul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 6, 2013 Author Share Posted October 6, 2013 2003 gäller inte för besiktningar efter november 2013. Läs den här istället: TSFS 2013:63 24 sidor mindre med smörja :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 2003:22 är mer lättläst än 2013:63 för det är betydligt färre hänvisningar till ECE reglementen. Faktum är att skillnaderna är så små i stort sett bara "hanvisningsmetoden" så man kan faktiskt köra efter vilken som för att få regplåtar och det är bra. Däremot är "nya" Kap 41 i 2013:63 är intressant speciellt vad avser effekt och bälten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 6, 2013 Author Share Posted October 6, 2013 Om man som jag snabbt ögnar igenom det, så kan man ju snabbt besluta att ett enkelt, men godkänd midjebälte duger idag, om man har munläder till att motivera detta. Det är tur att jag först ska få tid och sedan börja med chassit. EFTER jag slaktat Forden :/ Känns som evigheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 --- snabbt besluta att ett enkelt, men godkänd midjebälte duger idag, om man har munläder till att motivera detta. --- Här håller jag inte med dig om satsningen midjebälte. Visserligen är det tillåtet men som tur är håller SFRO rätt höga krav på att det skall vara "omöjligt" med 3-punkt innan ett midjebälte är ok. En T23 som normalt inte har båge blir det rätt svårt att få till ett bra 3-punkt system eftersom övre fästet kommer så lågt att ryggraden garanterat trycks ihop om bältet tjänstgör fullt ut. Om man inte är väldigt väldigt lång så går det att få till ett övre fäste på de flesta bilar av Seventyp. Är det en båge på då är det självklart med 3-punkt. Om det verkligen är bara midja du vill ha så föreslår jag ett ordentligt resonemang med din SFRO besiktare så får du hans ståndpunkt redan från början. Sedan att SFRO kanske säger ok innebär inte att detta är godkänt, även besiktningsorganet kan motsätta sig midjebälte och även till sist den beslutande myndigheten dvs Transportstyrelsen. Bara man är på det klara med att det kan finnas gott om "grundkänning" i midje- kontra 3-punktsbälte projektet trots skrivning i ramverket för bilbyggeri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 --- snabbt besluta att ett enkelt, men godkänd midjebälte duger idag, om man har munläder till att motivera detta. --- Här håller jag inte med dig om satsningen midjebälte. Visserligen är det tillåtet men som tur är håller SFRO rätt höga krav på att det skall vara "omöjligt" med 3-punkt innan ett midjebälte är ok. En T23 som normalt inte har båge blir det rätt svårt att få till ett bra 3-punkt system eftersom övre fästet kommer så lågt att ryggraden garanterat trycks ihop om bältet tjänstgör fullt ut. Om man inte är väldigt väldigt lång så går det att få till ett övre fäste på de flesta bilar av Seventyp. Är det en båge på då är det självklart med 3-punkt. Om det verkligen är bara midja du vill ha så föreslår jag ett ordentligt resonemang med din SFRO besiktare så får du hans ståndpunkt redan från början. Sedan att SFRO kanske säger ok innebär inte att detta är godkänt, även besiktningsorganet kan motsätta sig midjebälte och även till sist den beslutande myndigheten dvs Transportstyrelsen. Bara man är på det klara med att det kan finnas gott om "grundkänning" i midje- kontra 3-punktsbälte projektet trots skrivning i ramverket för bilbyggeri. Jag kommer med största sannorlikhet ha ett 3 punkt vid bes. Som senare bytts mot 5 punkt... har ju vart i racing så länge så säkerhet är inte man leker med. Senast för 1.5v sedan var det en vän som rullade med sin bil i USA... utan bra chassi hade han var kaputt :/ Meningen var ju att jag skulle vart med i USA och hjälpt Adam... men tiden satte stopp :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 12, 2013 Author Share Posted October 12, 2013 Så. Nu har jag kommit hem efter några dagars semester med min dotter, väl behövligt. Då fanns ett paket på trappan, med bandsågsblad till min kall såg. Vad hindrar mig att sätta igång att kapa rör ? Vet inte... förnuftet ? Sen har jag fått isär spindlarna fram på Forden så dom ligger och gottar sig i solen numera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 ---- Vad hindrar mig att sätta igång att kapa rör ? Vet inte... förnuftet ? ---- Svar: Ingenting, inte ens förnuftet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 13, 2013 Author Share Posted October 13, 2013 No comments on that ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 13, 2013 Share Posted October 13, 2013 Kul! Nu är det inte mycket kvar till färdig bil och regplåtar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 13, 2013 Author Share Posted October 13, 2013 Några tim med svetsen å lite fika bröd :notworthy::) NYA sågbandet till bandsågen gav upp... rätt irriterande då kallsågen är klart smidig med gerskala m.m.m.m men jag får köpa nytt band och kanske lite dyrare innan jag fortsätter kapa rör. Men jag har ju INTE bråttom ju ;) inte... vill inte komma igång, nä då.. Ska fortsätta att lägga mest energi på att slakta Forden, som står ute i det snart kalla skjulet. Framvagnen nere,upprights ligger i en hög och ska få bada i lite diesel (egen åkare har gott om diesel) motor och låda hänger kvar i några bult endast och kräver inte mycket insats för att stå inne i varma garaget snart. Sen ska väll bakvagnen ner likaså och delar som skall användas skall väll rengöras fär med. Resten kan man plocka allt eftersom man behöver det tror jag nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Ett tips om du vill ha bättre sågblad. http://www.stjarnsagar.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 (edited) Tack för tipset Christer J. Borde ju fattat från början att Verktygsbodens grejor är skit. Jag har ju själv vart på Service & Kundsupporten på Jula i 9 år..... say no more ! Beställde ett nytt idag från lokala handlaren som faktiskt är mkt bra och välsorterade, Kvänums Järn. Men kunde inte hålla mig från att jaga med hand jagaren lite och göra ett lite framsteg. Kryssmätt som en tok och är ännu glad och nöjd. :prop:/>/> och en ganska dyr vevaxel fick agera vikt. En dyrgrip som gått ca 600 meter och kostade som et startkit från Caterham... Edited October 14, 2013 by Totte_Skara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 14, 2013 Author Share Posted October 14, 2013 (edited) Ps. Måste börja orka förminska mina bilder med ;)/> .. sorry ..åsså råkade jag köpa/beställa poly-bussningar till fram och bakvagn. Lika så gott å ha hemma. Edited October 14, 2013 by Totte_Skara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Vad har du T-dojan till, rengöring innan svetsning? (Jag brukar inte rengöra rören så noga innan svetsning, men nu när jag ser din flaska så funderar jag på om jag kanske borde det...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totte_Skara Posted October 15, 2013 Author Share Posted October 15, 2013 (edited) Jag TIGar och då får man nog vara lite nogranare, fast man kan ju skita i det om man vill vara slarvig ... går av gammal vana :)/> Brakeclean funkar oxå:) Edited October 15, 2013 by Totte_Skara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.