Jump to content

ett förslag på donator


Hellman

Recommended Posts

satt på jobbet o snackade om mitt projekt..

en av mina kollegor ´har byggt en massa beach buggys när han va yngre ..

o han gav mg lite tips på olika saker..

men de bästa tipset... som jag ficka va..

att istälet för att plocka en massa delar o blanda med olika tillverkare va .. att ta en gammal Bmw 320..

för den har ju allt som behövs till ett bygge...

de kommentarer.. han sa om vxl låda o bakaxel sammt motor..fick mig änra mitt recept från volvo o ford delar till en komplett bmw 320 runt 80-talet .. så nu letar man efter en sån.. =)

men innan man köper en donator..

vad tycker ni är bmw ett bra förslag

/hellman

Link to comment
Share on other sites

Det är nog bra med en BMW 3-serie. Fyrorna är goa motorer som håller bra, lådorna brukar ha skön känsla i växelföringen och diffbroms är väl hyfsat vanligt iaf om du väljer E30 (83-90 (touring ett par år till)). Det enda du inte får är ju vettiga framspindlar, så de får du ju ta från Taunus eller något. Bakspindlarna får du ju bygga själv även om du kör på Sierra som donator, men skillnaden är ju att det finns färdiga spindlar att köpa från t.ex. MK Engineering till sierran. Egentligen är nog Sierran den enklaste och billigaste donatorn om du vill ha individuell bakvagn, men det kan ju vara kul med något lite annorlunda också. :)

Link to comment
Share on other sites

Enkelt annars vore någon Opel Ascona/Manta(A-B) eller kadett-C.

Bra spindlar, bra bakaxlar, bra maskiner.

Bygger man på Volvo får man ju blanda från olika modeller om det skall fungera, och jag har fått för mig att 140 spindlarna inte skall vara vidare ideala, om man inte jagar markfrigång.

Taunusspindlarna har ju brister de med, behöver fälgar med mycket inpress för att bli bra, jag har aldeles för lite inpress i mina fälgar för en vättig styrgeometri.

Man kan använda frammspindlar från frammhjulsdriven bil bak, om man inte vill bygga egna.

Link to comment
Share on other sites

Taunusspindlarna har ju brister de med, behöver fälgar med mycket inpress för att bli bra, jag har aldeles för lite inpress i mina fälgar för en vättig styrgeometri.

Hur mycket inpress har du och hur mycket vill du ha? Mer inpress är det detsamma som mer ET va?

Link to comment
Share on other sites

Taunusspindlarna har ju brister de med, behöver fälgar med mycket inpress för att bli bra, jag har aldeles för lite inpress i mina fälgar för en vättig styrgeometri.

Hur mycket inpress har du och hur mycket vill du ha? Mer inpress är det detsamma som mer ET va?

jag vet inte exakt vad jag har i inpress, mina fälgar är Volvo 240 'Penta' 15"

om du tänker dig en linje genom spindellederna, så tar den i backen innanför däcket, vilket inte är bra.

Fast om jag byter till fälgar med mer inpress mionskas ju spårvidden ganska drastiskt, såvida man inte förlänger bärarmarna.

Jag skulle med taunusspindlarna behöva ca 10-15cm mer inpress än vad jag har, men då skulle jag dessutom behöva längre bärarmar, och allt måste räknas om från början.

Jag tror det kan vara lämpligt att ta fälgar från samma bil som spiundlarna, eller åtminstånde med samma inpress.

Jag har föresten 5 Citroenfälgar liggande, och de har *mycket* inpress, pg nollpugtsupphängningen, fast till dem behöver jag TRX-390 däck :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Taunusspindlarna har ju brister de med, behöver fälgar med mycket inpress för att bli bra, jag har aldeles för lite inpress i mina fälgar för en vättig styrgeometri.

Jo, det behövs fälgar för dubbelmontage eller monstertruckhjul om det ska bli vettig geometri.

jag vet inte exakt vad jag har i inpress, mina fälgar är Volvo 240 'Penta' 15"

Standard för 240 är ET 20, Ford har vanligen större ET men 15" fälgar är inte så vanligt. AUDI fälgar har ET 57 men kräver andra muttrar.

Allt enligt Ocl-Brorssons stålfälgskatalog

Har tråden spårat ur en aning tro :whistling:

Letar själv BMW till donator föresten. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle med taunusspindlarna behöva ca 10-15cm mer inpress än vad jag har, men då skulle jag dessutom behöva längre bärarmar, och allt måste räknas om från början.

Jag är med på vad problematiken är, men blir det en sådan gigantisk styrradie?? Du menar väl 10-15mm mer inpress?

Ca 30 mm styrradie är väl ok? Det är ju en lätt bil. Jag tänkte jag skulle försöka bestämma mig för styrradie, spårvidd och fälg-ET redan på ritbordet och göra bärarmar efter det sedan. :)

Peugeot 205GTI 15" är rätt snygga och har mycket ET har jag för mig. Är de lätta och bra också, nån som vet? :)

(Ja tråden har nog spårat ur lite... :whistling: )

Link to comment
Share on other sites

Gissar att det inte är skrivfel möjligen en aning överdrivet. Taunusspindel med Sierra fälg (ET41) ger en styrradie på ca 80mm om jag räknat rätt. Så med ET 20 så borde styrradien bli uppåt 100mm. Lite beroende på hjuldiameter naturligtvis.

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att om jag tittar på tänkt linje mellan övre och undre spindelled så träffar den marken 20-50 mm *innanför* däcket, vil ket med en däcksbredd på 195mm ger ca 10 cm för mycket i styrradie.

så jag skulle inte banga för inpress som är nuvarande+1/2 däcksbredd. men då behöver jag längre bärarmar, och ger jag mig på det så kanske jag byter spindlar på en gång.

Jag har enligt säljaren och papperna taunusbromsar på mina taunusspindlar, så jag tror inte det blivit nån förändring där, men de är omborrade till Volvo bultmönster.

Link to comment
Share on other sites

Jag mätte och räknade på det idag och fick det till 140-17,6=122,4 mm styrradie med 195/50-15 och fälg med ET 0. Så det stämmer ganska bra med 80 mm styrradie med Sierrafälgar (som har ET 41), som någon skrev. Det ska väl kännas lite i ratten, men det blir bara mer gocart-känsla då så det är inte bara av ondo. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...