Karlskrona Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Hur mycket utrymme behöver man i sidled för 4-linksstagen? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 (edited) Inte speciellt mycket. Bump och drop 50 mm från ride height ger inte stor änring varesig på bakaxel eller på fyrlänksrören. Är det trångt någonstans, borde inte vara det. Edited January 17, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 17, 2013 Author Share Posted January 17, 2013 jag har satt ett rör fel :banghead: så jag ska flytta det. nu är det trångt men vinkelslipen fixar det snart :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Bilden du lade upp visar tydligt problemet......... Vinkelslip = Människan bästa vän...man kan nog aldrig ha för många av den sorten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 17, 2013 Share Posted January 17, 2013 Ställ bilen på hjul i rideheight, utan fjädrar och dämpare. Lyft upp chassiet så mycket som utfjädringen ska vara. Lyft ett hjul i taget så mycket som infjädringen ska vara plus utfjädring, så du får max teoretisk roll på axeln. Tar det i då så får du tänka om och göra rätt. ;) Se till att ha god marginal. Får du "binding" när du är ute och busar så brakar du rätt ut i spenaten. Binding = Krock mellan chassie och delar i hjulupphängningen. Vanligare än man kan tro och därför den vanligaste orsaken till att bilar plötsligt blir hysteriskt över- eller understyrda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 18, 2013 Author Share Posted January 18, 2013 Det låter som att man får skruva ihop bakaxelen igen och mäta:) är ju inte så kul om det blir fel sen Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Har du ingen bild du kan lägga upp så är det mycket lättare för oss. Annars blir det mest i generella termer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Om du har panhardstaget i våg i ridehigh så rör det inte mycket på sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 18, 2013 Author Share Posted January 18, 2013 Bild kommer i helgen:) Diskuterade detta med en annan locost byggare och han sa så här: quote="jonas landin"]Njae, har du ena hjulet max ute och ena max inne(händer troligtvis inte så ofta, men ska kunna hända) så flyttar du ju grejerna lite. Kan räkna lite på skoj, säg att vi har 6"(152mm) slag på bakdämparna och dom sitter på ca 1000mm från varandra, då lutar axeln 15*. Med 15* på axeln lutar även 4-länksplattorna 15*. Med fästpunkterna 200mm från varandra gör 15* 30mm, det blir 15mm per sida, alltså kommer det ena staget 15mm närmare ramen medans det andra kommer 15mm ut(förutsatt att panhardstaget håller axeln i mitten). Om stagen "möter" ramen på mitten av staget ska det alltså finnas minst en cm plus plats för axelförflyttning av pahardstaget! Inga jätterörelser, men det ska räknas med! Jag tänkte som du Thomas att det kan ju inte röra sig mycket mer än gummit tillåter. Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siduna Posted January 18, 2013 Share Posted January 18, 2013 Wattlänk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Här kommer lite bilder på hur jag tro jag ska ha 4-linken. Kom med kritik om ni ser något som känns galet :) jag tål det;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Hur får du på fästörat på bakaxeln ?? Bakaxelröret har ju större dia. Ø längst ut. Eller är fästörat delat i två halvor ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Jepp dem kan man dela för att sedan svetsa ihop dem när man har fått dem över röret Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Några funderingar: - Tanken är att fästöra två på bakaxeln skall sitta innanför fästöra ett mot diffklumpen? - Har du övervägt att gå över till K-länk istället? - Har du övervägt att istället för plattstålet med hål fästa övre 4-länken i det vertikala röret som nuvarande plattstål med hål sitter mot. (obs om fäste blir där så måste ett rör svetsas in så 4-kantröret inte deformeras. (Jag har haft så på mina båda bilar och övriga ännu inte klara bilar kommer få motsvaarnde). - Det är det nedre horisontella ramrör som verkar vilja "krocka" med din nedre fyrlänk? Rådet från mig är växla över till K-länk. Problemet löst, enklare konstruktion, du slipper ett panhardstag. Med en 240 axel om det är det du blir det trångt för fästöronen om man inte svetsar på den del där hjullagrets ytterbana ligger. Har du 740 axel får allt plats. K-länk är absolut det enklaste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Några funderingar: - Tanken är att fästöra två på bakaxeln skall sitta innanför fästöra ett mot diffklumpen? - Har du övervägt att gå över till K-länk istället? - Har du övervägt att istället för plattstålet med hål fästa övre 4-länken i det vertikala röret som nuvarande plattstål med hål sitter mot. (obs om fäste blir där så måste ett rör svetsas in så 4-kantröret inte deformeras. (Jag har haft så på mina båda bilar och övriga ännu inte klara bilar kommer få motsvaarnde). - Det är det nedre horisontella ramrör som verkar vilja "krocka" med din nedre fyrlänk? Rådet från mig är växla över till K-länk. Problemet löst, enklare konstruktion, du slipper ett panhardstag. Med en 240 axel om det är det du blir det trångt för fästöronen om man inte svetsar på den del där hjullagrets ytterbana ligger. Har du 740 axel får allt plats. K-länk är absolut det enklaste. Tack för inputen Calle:) Jag har en bakaxel från 740, tro du att det blir bättre om jag flytta in 4-länken? Finns det plats bakom stolarna? Läste att det var bra och ha 4-länken så långt ut som möjligt( har jag överdrivit? ) ska kolla upp k-länk:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 (edited) -- Jag har en bakaxel från 740, tro du att det blir bättre om jag flytta in 4-länken? Finns det plats bakom stolarna? Läste att det var bra och ha 4-länken så långt ut som möjligt( har jag överdrivit? ) ska kolla upp k-länk:)--- Ok, 740 då är den bred, någonstans 90mm bredare än 240. - Du skall inte svetsa på den del där lagerbanan är. Sätt yttre fästörat 10mm från "förtjockningen" svetsa inte överdrivet på utsidan du svetsar ju på insidan också. - Klart att K-länken får plats. Finns bilder på K-länk i den är tråden fast vet inte riktigt vilken sida ....K-länk Finns även K-länk i denna bil. Fast jag vet heller inte vilken sida..... Länk, Edited January 19, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Jag tänkte om jag flytta 4-linken så hamnar ju en del av fästet bakom stolen i hörnan. Men stolen borde väl vara lite rundad så det borde väl finnas plats;) och då får jag ju in fästet en bra bit:) vad tro du om det:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 (edited) Letade lite åt dig. OBSERVERA dock att detta är K-länk till en lite större och lite tyngre Sevenbil. skattevikt 1280kg. Allt är "lite extra" kraftigt men principen är dock exakt samma för en lättare Sevenbil med skattevikt på kanske 800kg. Alla längder på bärarmar mm är lika som på min första bil, fast grövre...... som sagt. Inlägg #151 till inlägg #161 Länk nr1 Länk nr2 Inlägg #182 Länk Inlägg #199 Länk Fortsätter du i båda byggtrådarna så hittar du fler bilder hur K-länken ser ut. ---- Jag tänkte om jag flytta 4-linken så hamnar ju en del av fästet bakom stolen i hörnan. Men stolen borde väl vara lite rundad så det borde väl finnas plats;) och då får jag ju in fästet en bra bit:) vad tro du om det:) ---- förstår inte riktigt hur du menar. Kan du ta en bild uppifrån och rita in hur du menar att stolen kan vara ivägen. Edited January 19, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Hehe förstår om du inte fatta:) jag ta en ny bild imorgon, nu blir det mys med dem små:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Det var nog inget dumt förslag Calle. Vad tro du om något sådant här? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Du verkar ha lite mer 4-kantrör än vad jag har baktill på bilen. Vilken ritning utgår du ifrån? Ställ bakaxeln i rideheight för den däck och fälgdimension du valt. Från det läget skall (normalt) övre och under 4-länken vara horisontell oavsett om det är en K-länk eller "vanlig" 4-länk. Kollar du att allt får plats och det är rymligt för både bump och drop på båda sidor samt tvärs över med bump på ena sidan och drop på andra och tvärtom. Min K-länk har övre delen framåt och nedre utifrån och in mot mitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Jag bygger efter belos ritning.men jag har breddat min ca 5cm:) det borde vara lättare och ha som du med de sena stagen under. Ska ut till garaget och mäta en runda till;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Länk till Inlägg #76 i V8 tråden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 (edited) Länk till Inlägg #76 i V8 tråden Där ser du två plåtar som bakaxeln sitter i. Dessa plåtar har rätt höjd räknat från undersidan av ramen för vald rideheigt med valda fälgar och däck. Ser på bilen att vi har nog ungefär lika många ramrör på V8an som på din dvs K-länk är inget problem alls att bygga med för dig. Det är samma bakaxel också, Volvo 740. Edited January 20, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Tack Calle:) ska kolla på datorn så jag se alla bilder:) först blir det lite enklare bygge av lego med grabbarna:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Kör K-länk på Lego-bilarna också........ Äntligen hittade jag en sidobild från V8a bygget. Där syns, även om bilden inte är så stor, hur jag fäst över bärarmen i ramen. En bult rakt in i ramröret. Dvs ingen klyka. Länk till fäste av bärarm i ramen på CealmSeven V8 Även inlägg #288 visar lite grann av upphängningen bak Inlägg #345 Glöm bara inte att alla Sportbilar har dragkrok. Bygger du en Sportbil? Dragkrok!!!! Färdig dragkrok typad för 900kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 (edited) Inlägg #589, 595 och 596 Visar också på övre fästet. Det sitter en rörkott där, nu kommer jag inte ihåg riktigt men den helsvetsade plåten som fästet sitter i borde vara 5 mm och sedan tror jag det sitter ett 30x30x3 rör innanför som rörkotten går igenom. Här är minnet inte riktigt på topp. Det är bevis för den teorin jag letar efter. Samtidigt undrar jag varför jag inte tagit mängder av kort på bygget, som jag faktiskt har gjort men inte alltid det jag vill se tydligen........ Edited January 20, 2013 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Jag hittade också bra bilder på V8 sidan ska ut och mäta efter maten:) TACK!! Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hittade beviset!!!! Inlägg 589 bild tre och fyra. Det sitter en 30x30x3 innanför 5mm plåten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Det var nog inget dumt förslag Calle. Vad tro du om något sådant här? Www.locost.bloggplatsen.se Får du inte ett hysteriskt högt RC med den lösningen? Högt RC bak = Övertyrningstendenser och feta släpp vid gaspådrag. Jag körde 70-tals Alfor i nästan 20 år och där fanns en liknande lösning. Visst var det kul att sladda, men fort gick det inte. Dessutom lär RC röra sig med bakaxelrörelsen, vilket inte heller är optimalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Kan du förklara RC för en nybörjare:) och vad som kan motverka det. Jag har bara lagt dit stagen på bilden, givetvis så ska de vara vågräta;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Hissade ner bilen och skruvade ihop bakaxelen och på med däcken:) blir det bättre så här? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Föreslår att du vänder K-länken. Den du visar på bilden kallas om jag kommer ihåg rätt "amerikansk-modell" av K-länk. Det är lättare att bygga åt andra hållet men skall väl egentligen inte spela någon roll funktionsmässigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Kolla att du får i bultarna till dom där stagen när den fjädrar annars bryter dom.. Själv hade jag föredragit ett stag på tvären bakom axeln, //Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Tänker du så här istället? Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 det är nog bättre med uniballs i ena änden om du ska ha K-länk. Sista bilden visar alla över axeln och så menar du väl inte. Om du kör Panhard istället så är det bättre ju längre det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mildseven Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Tänker du så här istället? Www.locost.bloggplatsen.se Nu får du tänka till lite Ska du ha dom sneställda stagen så skall dom sitta i exakt samma höjd som dom övre momentstagen annars så kommer dom att brytas låss //Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 (edited) Lite bilder http://www.google.se/search?q=k-link+suspension&hl=sv&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=nJX9UPD2OND64QS75oHADg&ved=0CDkQsAQ&biw=1152&bih=721 Ford Taunus/Cortina 70-tals körde med K-link Edited January 21, 2013 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 RC = Rollcentra. Utan att bli teknisk alls, så vill man ha det så lågt som möjligt när man kör med stel axel. Mitt RC ligger på cirka 75 mm, alltså under själva chassiet. Har sjukt mycket grepp i kurvorna och snarare under- än överstyrning. Med lite mer noggrann setup och en och annan test ska bilen till slut bli helt neutral. Det är i alla fall målet. Jag kör Mumford link. En sådan kan man mecka ihop alldeles själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Uniballs mot ramen och gummi mot bakaxeln då kommer din eventuellt kommande K-länk fungera bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 Som sagt jag är nybörjare men det har vi väl alla varit;) känns som att det kommer att bli 4-link som det var tänkt från början:) det känns bra att testa sina tankar innan man bestämmer sig helt. Tack för alla tips:) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 Ett alternativ till 4-länk är 3-länk. En 4-länk är väldigt känslig efersom rören måste vara injusterade exakt på millimetern. Det räcker med lite, lite feljustering för att få "lockup" i systemet. En 3-länk gör samma sak som en 4-länk, men utan risk för "lockup". Kombinera det med en bra infästning i sidled och du har en mycket kompetent bakvagn. NASCAR kör 3-länk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karlskrona Posted January 22, 2013 Author Share Posted January 22, 2013 Hej Peter Jag har gjort min 4-länk justerbar så jag kan nog få den rak:) denna sjuan är väl inte tänkt att den ska blir någon racer bil utan mer ett bygge där jag lär mig bygga så jag är mycket tacksam för allt ni skriver:) måste berömma dig för ditt bygge som jag följer, är sjukt impad av din puts;) Www.locost.bloggplatsen.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter M Posted January 22, 2013 Share Posted January 22, 2013 (edited) Hej Peter Jag har gjort min 4-länk justerbar så jag kan nog få den rak:) denna sjuan är väl inte tänkt att den ska blir någon racer bil utan mer ett bygge där jag lär mig bygga så jag är mycket tacksam för allt ni skriver:) måste berömma dig för ditt bygge som jag följer, är sjukt impad av din puts;) Www.locost.bloggplatsen.se Tack! :notworthy: Om det varit praktiskt möjligt att använda 3-länk på min bil så hade jag gjort det. Ville dock ha superlånga stag och då fanns bara en lösning. Långa stag = mindre "roll steer". När du fått ihop 4-länken ska du testa att vrida bakaxeln i "max teoretisk roll" och se till att det rör sig lätt. Annars har du plötsligt byggt en bakvagn med lynniga egenskaper. Rent av farligt. Edit: Hmmm... Vid närmare eftertanke bör det inte bli något problem med rollsteer med långa undre stag och ett kortare i mitten. Staget i mitten borde inte ändra vinkeln på bakaxeln så att den självstyr vid roll.Men för att verkligen förstå vad som händer krävs analys och eftertanke och det vet ju alla hur jobbigt det är. :P (Blev plötsligt alldeles trött.) Edited January 22, 2013 by Peter M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.