Micael Posted June 23, 2004 Share Posted June 23, 2004 Jag har lagt upp lite bilder på mitt bygge här. Bygget Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 23, 2004 Share Posted June 23, 2004 Ser riktigt snyggt ut... Är det en färdig ram eller har du svetsat själv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 23, 2004 Author Share Posted June 23, 2004 Det är en MK-engineering Locost ram. Köpte den av en kille i Göteborg som på den tiden importerade ramar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted June 23, 2004 Share Posted June 23, 2004 Trevliga bilder.... Det är alltid lika roligt att se andra byggen! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 23, 2004 Share Posted June 23, 2004 Den ramen känner man igen :D Vad kör du med för dim. på hjulen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 24, 2004 Author Share Posted June 24, 2004 Har för mig att det är 205/55/15 men jag kommer inte riktigt i håg. Jag vet inte om jag kan köramed dom. Dom har helt fel offset, men jag tänkte prova i allafall. Köpte dom billgit av en polare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted June 24, 2004 Share Posted June 24, 2004 hmmm....205 kommer inte gå in under framskärmarna om du har MK:s......195 e max ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 24, 2004 Author Share Posted June 24, 2004 Har inte köpt några skärmar än. Får försöka hitta några som passar när den tiden kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 24, 2004 Share Posted June 24, 2004 Jag köpte av Peter Lilja (tlf se Esthers hemsida), den breda modellen och de sitter fint till 205:or Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted June 25, 2004 Share Posted June 25, 2004 Hej! När du gör bromsen, glöm inte bort att du behöver ett riktigt stabilt fäste för huvudcylindrarna. Ju stabilare, desto bättre. Kraften på cylindrarna är ju ett antal hundra kilo och man vill inte att det sviktar, för det försämrar ju pedalkänslan rejält. Annars ser det väldigt proffsigt ut. :thumbup: mvh Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 27, 2004 Share Posted June 27, 2004 Vilken undre spindelled är det du använder? Är det Taunus? Har för mig att de i Boken ser klumpigare ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
super7 Posted June 27, 2004 Share Posted June 27, 2004 Hej!När du gör bromsen, glöm inte bort att du behöver ett riktigt stabilt fäste för huvudcylindrarna. Ju stabilare, desto bättre. Kraften på cylindrarna är ju ett antal hundra kilo och man vill inte att det sviktar, för det försämrar ju pedalkänslan rejält. Annars ser det väldigt proffsigt ut. :thumbup: mvh Micke 40Kg:s pedaltryck så låser mina framhjul... :whistling: men först vid 70 kg låser det bak :mad: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 28, 2004 Author Share Posted June 28, 2004 Fasen också!! Mitt bredband har dykt, så det går inte att komma år min sida. Dom jobbar tydligen på felet men dom vet inte när det skall funka igen. :icon_angry: Kallerman: Plattan som huvudcylindrarna sitter på kommer jag att svetsa fast i plåten mellan motorrummet och sittbrunnen. Sen kommer jag sätta huvudcylindrarna inne i motorrummet. På så sätt kommer det att bli stumt och bra. (tror jag) :) gka: Nix det är inte Taunus. Dom kommer från nån Morris eller nåt. Dom ingick i ramen så jag har inte kollat var dom kommer i från. Dom finns dock beskrivna i "boken" under racingdelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted June 28, 2004 Share Posted June 28, 2004 OK. Bara du tänkt på det så är jag nöjd. :) :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 29, 2004 Author Share Posted June 29, 2004 F**n i he*vete!! Då skulle man ju bara justera huvudcylinderplattan 5 mm nedåt så att det inte blev så mycket vinkel kolvarna. Sagt och gjort, slipade bort punktsvetsarna och flyttade plattan. Drog dit lite nya punkter och tyckte att det så bra ut (utan att kontrollmäta). Blåste på med full kräm och helsvetsade alltihop. När jag sen monteratde tillbaka huvuscylindrarna märkte jag att dom hade ännu mer vinkel nu än tidigare. Givetvis hade jag flyttat plattan 5 mm åt fel håll. Nu sitter den 10 mm fel. Dessutom har jag helsvetsat den. Det är i princip omöjligt att få isär dom nu utan att skada nån del. :icon_angry: :icon_angry: Fasen också Dessutom lider jag av "veckans I-landsproblem" i och med att mitt bredband fortfarande är nere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Nix det är inte Taunus. Dom kommer från nån Morris eller nåt. Dom ingick i ramen så jag har inte kollat var dom kommer i från. Dom finns dock beskrivna i "boken" under racingdelen. Jag hittade inget om det i racingdelen, men på sidan 79 hittade jag att man kunde ha en lättare spindelled från Austin Maxi. Kan det vara en sån då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Jag sökte en sån då jag samlade delar.... Hittar du en så har du tur.. När jag nämde bilen för bildelsfirnorna så skrattade dom bara... "Finns knappt några i sverige och tur är det..." var hans kommentar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Finns en firma i Uddevalla "Bodins bilservice" som bara håller på med engelska bilar och han har spindelleder till Austin maxi. Köpte mina där och enligt honom så ska det inte vara nåt problem att få tag på sådana, han har några hemma i lagerr. Caper :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Grattis.. :thumbup: Sån tur hade dock inte jag.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted June 30, 2004 Author Share Posted June 30, 2004 ah.. En Austin kanske det var Jag vet att GTS säljer såna. 16£ stycket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe Posted June 30, 2004 Share Posted June 30, 2004 Hej alla!! Jag vill lägga in EN STOR varning att handla hos gts. jag bestälde bärarma från dom för 2 månader sen och inget har dimp ner i brevlådan och när jag försöker ringa o maila så inget svar och givetvis kräver han förskottsbetalning via paypal,vet någon hur man kan kräva pengar tillbaks är det en polisanmälan som lurar bakom ett hörn kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 1, 2004 Author Share Posted July 1, 2004 Har du kollat med grabbarna på www.locostbuilders.co.uk? Dom verkar ha bra koll på vad Darren (GTS) sysslar med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 1, 2004 Author Share Posted July 1, 2004 Nu är min web uppe igen. bilderna finns här Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted July 1, 2004 Share Posted July 1, 2004 Har du kollat med grabbarna på www.locostbuilders.co.uk? Dom verkar ha bra koll på vad Darren (GTS) sysslar med. Det låter som en bra idé.....på Locostbuilders går det att få igång drevet ganska lätt :twisted: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted July 1, 2004 Share Posted July 1, 2004 Finns en firma i Uddevalla "Bodins bilservice" som bara håller på med engelska bilar och han har spindelleder till Austin maxi.Köpte mina där och enligt honom så ska det inte vara nåt problem att få tag på sådana, han har några hemma i lagerr. Caper :D Varfor halla pa och anvanda Engelska delar fran en bil som knappt finns langre... Anvand spindellederna fran Opel Astra istallet - passar perfekt och har en lagom vinkel fran borjan ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 1, 2004 Share Posted July 1, 2004 Varfor halla pa och anvanda Engelska delar fran en bil som knappt finns langre... Anvand spindellederna fran Opel Astra istallet - passar perfekt och har en lagom vinkel fran borjan ;) Menar du denna? http://locostbuilders.co.uk/upload/front_s...ion_1_small.jpg Passar den på Taunusspindeln också då? Sedan är den ju inte lika smäcker som den från Austin Maxi, men iaf enklare än Taunusens... FasT har ju scorpiospindlar... det ser ut som Austin Maxi-leder på den, men det kanske är nåt annat? Edit: det står ju längre ned att det är 740 ser jag nu... http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971...er=asc&start=80 Jag skulle vilja ha en led som den övre man tar från Transit, men just den håller väl inte eftersom bilen hänger i den undre leden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kallerman Posted July 3, 2004 Share Posted July 3, 2004 F**n i he*vete!!Då skulle man ju bara justera huvudcylinderplattan 5 mm nedåt så att det inte blev så mycket vinkel kolvarna. Sagt och gjort, slipade bort punktsvetsarna och flyttade plattan. Drog dit lite nya punkter och tyckte att det så bra ut (utan att kontrollmäta). Blåste på med full kräm och helsvetsade alltihop. När jag sen monteratde tillbaka huvuscylindrarna märkte jag att dom hade ännu mer vinkel nu än tidigare. Givetvis hade jag flyttat plattan 5 mm åt fel håll. Nu sitter den 10 mm fel. Dessutom har jag helsvetsat den. Det är i princip omöjligt att få isär dom nu utan att skada nån del. :icon_angry: :icon_angry: Fasen också Dessutom lider jag av "veckans I-landsproblem" i och med att mitt bredband fortfarande är nere. Ouch. Kapa, slipa och börja om :icon_sorry: Det lär nog inte vara första gången under ditt bygge, kan jag lova. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 5, 2004 Author Share Posted July 5, 2004 Japp... det var inte första gången heller. men nu är det fixat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urstad Posted July 5, 2004 Share Posted July 5, 2004 Micael. vad har du för "grade" på bultarna till kardanen? Om det är 8.8 så tror jag det är för mjukt.( men jag är inte helt säker, kanske räcker utmärkt) Liten undrande varning i all välmening. mvh Micael urstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 7, 2004 Author Share Posted July 7, 2004 Japp det är vanliga 8.8. Har faktiskt inte tänkt på det, men det är nog sant att det kan vara bra att gå upp i hållfastighet där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted July 14, 2004 Share Posted July 14, 2004 Spindelleder från Austin Maxi finns på Widik Bildelar. Men det kanske var från någon speciell årsmodell eller så? Hur som helst så kan jag rekomendera Widik, dom har mycket bra grejer till humana priser, jag har handlat av dem flera gånger och det funkar alltid kanon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 18, 2004 Author Share Posted July 18, 2004 Gav mig på att dra bromsrör i går...... Det blev förjä..ligt fult! Fasen också! Nu får man gå och titta på eländet tills man inte klarar att se det mer och gör om det. här finns lite bilder på misären Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 18, 2004 Share Posted July 18, 2004 Det är väl för tusan inget att hänga upp sig på att det inte blev 100% det räcker fullt. du har väl byggt bilen för att den ska fungera o inte för att den ska vara en altartavla. du har byggt den åt dig o ingen annan så häng inte upp dig på det , det är helt ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 18, 2004 Share Posted July 18, 2004 Oftast är det ens egna krav på det man gör som är de högsta... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted July 19, 2004 Share Posted July 19, 2004 jag kommer inte in på sidorna så jag kan se dilderna .....gör ni andra det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 19, 2004 Author Share Posted July 19, 2004 Hmmm....... Min son (3 år) stängde av servern. Nu borde det funka igen Ska nog ge mig på dom rackarns rören igen. ska iallafall byta dom värsta. Det är rätt knepigt att få till. Faktum är att det nog det knepigaste hittills. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 19, 2004 Share Posted July 19, 2004 Vad gör kontakten på t-korset? http://www.amanfamily.se/bilen/Picture%20064.jpg OT: Jag var förresten på mekonomen och köpte ett sånt t-kors till Saaben förra veckan. 108 spänn kostade det! Helt sanslöst! :icon_angry: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted July 19, 2004 Author Share Posted July 19, 2004 Det är en bromsljuskontakt. På så sätt slipper man att böka med en kontakt på pedalen. Jo, dom rackarns t-korsen är svindyra. Jag gav nått liknande för mina. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.