RCM Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 Någon här som vet hur hårt centrum muttrararna skall dras fram och bak på Sierra naven ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonasw Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 310-350 Nm fram och 250-290 Nm enligt Haynes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RCM Posted October 14, 2012 Author Share Posted October 14, 2012 TACKAR för snappt svar ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RCM Posted October 17, 2012 Author Share Posted October 17, 2012 Jag tror att jag har någon konstig variant med koniska lager i naven dom går inte att dra åt då låser navet sig eller om det skall vara en distans mellan lagren som var borta i mina ? någon här som har spräng skiss på Sierra nav ? (Naven kommer i från en Ginetta G20) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 17, 2012 Share Posted October 17, 2012 Har Ginetta G20n Sierra nav fram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RCM Posted October 17, 2012 Author Share Posted October 17, 2012 Navet är från Sierra men spindelhuset är ett Ginetta pansar hus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RCM Posted November 5, 2012 Author Share Posted November 5, 2012 Någon här som har koll på vilken sida den Vänsterjängade muttrarna skall sitta.Jag blir inte klok på åtdragningsmomentet det är ju koniska lager utan distans mellan när jag drar muttern så läser det navet/hjulet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 Så här tolkar jag det. På Sierra: B spänner mot C som ligger på kanten av H. Är toleranserna rätt så ska man kunna spänna 350Nm utan att lagerna nyper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RCM Posted November 6, 2012 Author Share Posted November 6, 2012 Jag får plocka i sär o kolla en gång till ! har du koll vilken sida som skall ha v jänga enligt verkstads handboken så skall det vara på H sidan men på den bilen som jag plockade i sär så var V jängan på V sidan, men det är ju en gammal kitcar ..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken sida vä gängan ska sitta på, men i detta fallet skulle jag nog lite på "Haynes book of lies" :-) http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=155322 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken sida vä gängan ska sitta på, men i detta fallet skulle jag nog lite på "Haynes book of lies" :-) http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=155322 Hittade detta svar i en annan tråd på forumet Enligt Haynes Scorpio handbok 1985-1994 skall vänster mutter vara vänstergängad. kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 Enligt Haynes Scorpio handbok 1985-1994 skall vänster mutter vara vänstergängad. Fram eller bak? (Enl länken jag skickade så är det olika fram och bak.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RCM Posted November 7, 2012 Author Share Posted November 7, 2012 Det var krångligt detta !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 Det var krångligt detta !! Jag har manualerna för både sierra och scorpio på min dator, i sierramanualen hittar jag ingen information om gängningen men i scorpio manualen hittar jag detta: Så här står det på framhjulen 4 Undo the hub nut. This nut is very tight. The right-hand hub nut has a left-hand thread, therefore it is undone in a clockwise direction. Så här står det på bakhjulen 2 Slacken the driveshaft stub axle. This nut is very tight. The left-hand nut has a left-hand thread, therefore it is undone clockwise hittar ingen bättre information - kanske säkrast att titta på gängorna åt vilket håll det skall dras - delarna kanske har varit lossade tidigare och kanske inte monterade rätt, det vore ju synd om du förstör något kenneth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RCM Posted November 7, 2012 Author Share Posted November 7, 2012 Tackar för svaret Så var det monterat på bilen Fram: V jänga H sidan Bak: V jänga på V sidan jag märkte med märpenna men grejorna har varit på eloxering så det blir lite blandat. Ennan överaskning var att övre bärarmar fram var av höger båda så vänstrer hjulet hadde positiv camber ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 Vad är logiken i att ha olika om det är fram eller bak.? borde varit sida för sida. men de flesta bilmodeller klarar sig med högergängat runt om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RCM Posted November 7, 2012 Author Share Posted November 7, 2012 Jo så tänker jag med hadde en alfa 1750 tgv som hadde hjulbulter v jängade på vänstersidan både bak o fram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.