Jump to content

Termostat till kylarfläkt


Tommy

Recommended Posts

Jag har en el-fläkt för kylaren och jag vill styra den med en termostat.

Vilken bil från skroten kan jag hitta en lämplig sådan... Jag har för mig att det satt en slang-termostat på tidiga 99:or?

Några förslag?

Link to comment
Share on other sites

Du vill väl ha en termokontakt? Alltså en kontakt som jordar när tempen går över 90grader och släpper när den går under 85grader ungefär?

Slangtermostat har ju inte med det att göra? Vanlig termostat/slangtermostat måste du ju ha ändå.

Golf II har termokontakt. Kolla på skroten alt. köp en ny på biltillbehörsfirma för hundringen.

Link to comment
Share on other sites

Du vill väl ha en termokontakt?

Slangtermostat har ju inte med det att göra? Vanlig termostat/slangtermostat måste du ju ha ändå.

Golf II har termokontakt. Kolla på skroten alt. köp en ny på biltillbehörsfirma för hundringen.

Alltså en kontakt som jordar när tempen går över 90grader och släpper när den går under 85grader ungefär?

Ja...humm.. så heter det visst! :icon_oops:

Tack

Link to comment
Share on other sites

Det är stor skillnad på Tempgivare, Termokontakt och Tempmätare.

Termokontakten har man till att starta en elfläkt som det är beskrivet tidigare.

Termokontakten har bara on/off.

Tempgivaren skickar olika signal beroende på hur varm den blir, går inte styra en elfläkt med den om man inte har en separat styrkrets som läser av tempgivaren och slår till ett relä.

Tempmätaren är själva mätaren på instrumentpanelen som man tittar på.

Termostat i bilsamanhang är den grejen som släpper igenom vatten till kylaren allt eftersom att motorn blir varm och vattnet behöver kylas av.

Link to comment
Share on other sites

Termokontakten har man till att starta en elfläkt som det är beskrivet tidigare.

Termokontakten har bara on/off.

Tillägg: man bör nog använda ett relä för att styra elfläkten, man vill nog inte dra den strömmen direkt genom termokontakten.

Jag har använt Biltemas. Funkar kalasbra.

Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

Jag har använt en givare från BMW M5 vilket har en rätt liten dismeter på sin gänga typ M10.

Min lösning är kanske inte den bästa men den fungerar.

Biltema har kanotpaddlar där rören håller exakt den diameter som kylslangarna är, mitt koncept var att kapa en bit på ca 15 cm, platta till röret på mitten borra ett hål, på med gummipackningar och en mutter inne i röret, håller tätt och vart en billig och bra lösning ser dessutom rätt bra när det blev färdigt.

/john

Link to comment
Share on other sites

Biltema har kanotpaddlar .....en billig och bra lösning ser dessutom rätt bra när det blev färdigt.

/john

:D :D Kanotpaddlar !!

Det är bra....

Är det som du säger funktionellt och ser bra ut finns det ingen dålig lösning!

Link to comment
Share on other sites

Termokontakten har man till att starta en elfläkt som det är beskrivet tidigare.

Termokontakten har bara on/off.

Tillägg: man bör nog använda ett relä för att styra elfläkten, man vill nog inte dra den strömmen direkt genom termokontakten.

Jag har använt Biltemas. Funkar kalasbra.

Det håller jag med om!

Iof så har många bilar fläkten kopplad direkt till termokontakten, men vet man inte vad kontakten är avsedd för så gör man smartast i att sätta dit ett relä oxå.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en el-fläkt för kylaren och jag vill styra den med en termostat.

Vilken bil från skroten kan jag hitta en lämplig sådan... Jag har för mig att det satt en slang-termostat på tidiga 99:or?

Några förslag?

vad har du för kylare ?

volvo 740 har kylare där kontakten du söker sitter färdigmonterad i gaveln på passagerarsidan....

den smidigaste lösningen i stället för att t.ex. såga kanotpaddlar....

Link to comment
Share on other sites

Jag har en el-fläkt för kylaren och jag vill styra den med en termostat.

Vilken bil från skroten kan jag hitta en lämplig sådan... Jag har för mig att det satt en slang-termostat på tidiga 99:or?

Några förslag?

vad har du för kylare ?

volvo 740 har kylare där kontakten du söker sitter färdigmonterad i gaveln på passagerarsidan....

den smidigaste lösningen i stället för att t.ex. såga kanotpaddlar....

här är en bild från min hemsida som du ser termokontakten på.......

post-3-1088333585.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. ser smart ut...

men varför inte bara ha en knapp för å slå på när man känner att de behövs ??? ( iof lätt att missa att den går varm.. )

Link to comment
Share on other sites

Min fläkt startar vid ett visst temperaturläge men jag har dessutom en knapp så jag kan köra den manuellt. Vet jag att jag kommer att fastna i en bilkö eller köra den hårt så föredrar jag att slå på den innan den själv skulle ge utslag då förskjuter jag risken att eventuellt skulle riskera att överhetta (aldrig hänt sedan jag avluftade kylaren förvisso) eftersom den då lägger sig lite lägre, oftast ligger jag runt 80 grader max. Brukar också köra den manuellt efter jag stannat om jag vet att jag strax efter ska köra bilen igen om den gått hårt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...