Antas Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Blir inte riktigt klok på elkopplingarna mellan manöverarm och torkarmotor. -Torkarmotor m tbh(ej inköpt ännu) MIn Länk -Manöverarm från donatorn, Ford Scorpio V6 2,9 -88 (manuell) Enl instruktionerna för torkarmotorn ska den kopplas: -1 Earth black (jord, neg) -2 Park brown/light green -3 2nd Speed blue/light green -4 Ignition live green -5 1st Speed red/light green Torkararmens anslutningar se bild. Spolarpumpen har jag identifierat till brun+svart Bör torkarnas fördröjningsrelä från donatorn vara kvar? Om nej behöver förmodligen 31 b-1 och 31 b-2 inte kopplas in. 53(Grön. Parkeringsläge?) och 53 b(Röd) går till torkarmotorn på donatorn men var ska den kopplas in på nya torkarmotorn? Någon som har Scorpions kopplingsschema och kan hjälpa mej att koppla ihop nytt och gammalt? Jag har Haynes bok om Scorpio men har svårt att tolka hur det är kopplat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 Hur Man kopplar ihop det med Scorpans system vet jag inte, men Lucas har en speciell vippströmbrytare som gör att parkeringsfunktionen fungerar, En vanlig vippa funkar tyvärr inte, men det går att lösa med hjälp av ett relä. Har gjort så på min Cobra eftersom jag hade Feltemas vippor (sjukt mycket billigare och lika snygga). Dessutom är det ett krav på besiktningen att torkarna stannat i parkeringsläget. Två hastigheter och återgång är ett krav. Ska se om jag hittar diagrammet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted March 27, 2012 Share Posted March 27, 2012 (edited) Vassego! http://www.vitessest...ucasStuff2.html Översta diagrammet! Borde gå att få ihop det där med skorpans systen om du envisas med en spak istället för en vippströmbrytare. Edited March 27, 2012 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted March 30, 2012 Author Share Posted March 30, 2012 Drake - tack för informationen. Jag har en 1-0-2 brytare från den ena donatorn (SAAB 900) som går att använda som torkarbrytare. Skrev in en fråga om detta ämne på det engelska Locost-forumet. Fick detta svar om att använda Fordens manöverarm: On the wiper motor you need to make two direct connections from your car loom. One is an earth to position 1 on the wiper. The second is a constant live to position 4 (if you want the wiper to park if you switch off the ignition when the wiper is still running) or a ignition on live to 4 (when the blades will stop without parking if you turn off the ignition when the wiper is on). 53B connects to wiper position 3. Scorpio Red to wiper plug Blue/Green. 53 connects to wiper position 5. Scorpio Green to wiper plug Red/Green. 31B1 connects to wiper position 2. Scorpio Brown/White to wiper plug Brown/Green And that is all five wiper plug connections made and it will park using the scorpio column switch. 53-2 and 31B2 are both used with an intermittent wipe relay. 53C is a switched wire to one terminal on the washer pump. Some ford column switches of this vintage had this as a switching earth and you have to add a fused ignition live from your loom to the other terminal of the washer pump. Other fords had 53C as a switching live so you have to add an earth to the other terminal of the washer pump. I don't know which system the scorpio used, switching earth or switching live so you will have to check with a meter when the column switches are all wired up, including the earth wire that goes to an odd extra tag on the column switch, to determine which system your scorpio switch uses. Nu inträder det stora i-landsproblemet - Fordens original eller SAABens 1-0-2 brytare ! Antas Kul med "svåra" problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.