Jump to content

Zetec och typ9


Axene

Recommended Posts

Hejsan alla bilbyggare.

Nu är det så att jag har kommit fram till att sätta ihop min Zetec 2.0 -94 med min typ9 låda. Då har det uppstått lite frågor om detta.

1. Urtrampningslager?

2. Startmotor?

3. Vattenpump?

4. Nållager?

5. Packningen mellan motor och koppling?

Jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta för att bygget står nu lite stilla på grund av att jag ej vet vad jag ska göra.

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Hejsan alla bilbyggare.

Nu är det så att jag har kommit fram till att sätta ihop min Zetec 2.0 -94 med min typ9 låda. Då har det uppstått lite frågor om detta.

1. Urtrampningslager? Roadsterbil Art nr: 3243006, pris 594:-. (vajer)

2. Startmotor? jag använde en ifrån en sierra automat

3. Vattenpump?från zetec 1.8 (finns andra som kan detta bättre än mig)

4. Nållager? roadsterbil Artikelnr: 3243002 pris 139:-

5. Packningen mellan motor och koppling? menar du mellan motor och spränkåpa?

Jag hoppas ni kan hjälpa mig med detta för att bygget står nu lite stilla på grund av att jag ej vet vad jag ska göra.

Mvh Erik

Nu tog jag roadster bil pga av det är en svensk firma, där finns ju i Uk också.

Hoppas att det var lite till hjälp

Link to comment
Share on other sites

Här har du det jag har hittat och går efter:

1. Urtrampningslager: Ska tydligen gå med standard Sierra (inte provat än)

2. Startmotor: Standard Sierra

3. Vattenpump: Standard Escort Zetec 1.8 (Biltema 61-066) med remhjul från en Focus eller escort, kolla så det är ribbat och med 4 bultar.

3,5. Generatorrem: om du kapar bort det övre löphjulet på originalfästet så ska du ha en rem som är 1070mm (kollar ikväll, och letar rätt på en bild.).

4. Nållager: Standard Sierra-T9

5. Packning: Om du menar plåten, så är det från Sierran, men den behöver kapas lite i för att gå fritt vid underkant på packboxen. Vissa behöver även kapas upp för givaren som läser av mot svänghjulet.

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

lite förtydliganden

1. Funkar med ett vanligt Sierra lager, men det är bättre med ett Capri. Det är lite högre. På så sätt blir vinkeln på kopplingsarmen lite bättre. Men det är marginellt

2. Det måste vara den smala varianten av startmotor. Annars tar den i sumpen. Tror att den smala varianten sitter på nyare sierror.

Sen tycker jag att man skall satsa på ett 1.8 liters svägnhjul med Mondeo 1.8 koppling (om man inte satsar på race grejer). Då får man ner vikten på svänghjulet.

Jag har en beggad startmotor som passar, om du är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Som utlovat, lite bilder..

Första är ett moddat generatorfäste, om du får plats med den innanför ramen, andra är på remhjulet. Sist men inte minst hittade jag embalaget till remmen, köpt på AD-center

post-19-127066187679_thumb.jpg

post-19-127066189312_thumb.jpg

post-19-127066190221_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kuggkransen sitter olika djupt på sierra och mondeo svänghjul, efter en snabbkoll..

Skiljer ett par cm, så om jag tar sierrans startmotor så kommer kuggen att ligga i ingrepp hela tiden :(

Dessa två startmotorer har jag, det är olika infästning på dom, kanske nån av dom passar annars får jag väl utöva byteshandel med min skrotare...

post-19-127070838018_thumb.jpg

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka så mycket för alla tips jag fått. Nu har jag börjat att riva isär lådan och motorn men då kom nästa problem. Är det någon som vet hur man får ut nållagret, måste man ha ett special verktyg?

Sen är det ju vissa som säger att man kan ha kvar urtrampningslagret. Är det så?

Link to comment
Share on other sites

Jag får tacka så mycket för alla tips jag fått. Nu har jag börjat att riva isär lådan och motorn men då kom nästa problem. Är det någon som vet hur man får ut nållagret, måste man ha ett special verktyg?

Sen är det ju vissa som säger att man kan ha kvar urtrampningslagret. Är det så?

Jag slet i en halvtimme med mitt lager, vilket resulterade i att det blev skadat, så det blev att beställa ett nytt. Jag har full förståelse för lagrets motstånd då jag skulle knacka i det nya. Det sitter hårt, tror man bara kan borra ur det.

Link to comment
Share on other sites

En chansning, kan det gå att göra som med vissa bussningar? En liten skvätt olja och ett dorn som passar i utan att kärva. När man slår på dornet skapas ett hydraultryck som smiter in mellan nållager och gods och därmed "lyfter" ut lagret. Kanske.....

Link to comment
Share on other sites

Där skaq du ha ett lager när du kör med bakhjulsdrift och det ska vara i rätt diameter till den växellådas ingående axel som du använder. Ibland går de att få ut genom att fylla med fett och slå i en axel som passar precis så det blir tryck som pressar ut det. Är lagret dåligt? ps detta är inte urtrampningslager.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Monterade min standard Sierra startmotor med 14mm distanser igår, där blev 2mm spalt mot oljetråget.

Kände mig tvingad att vrida på nyckeln, den drog runt och där var inga missljud. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag var inte så specifik när ja frågade om om remmen men det jag ville se var på en zetec motor. Jag har en silvertopp. Den jag fick bild på verkar inte vara en zetec. Eller? Hoppas det är någon där ute som har en bild.

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

Jodå det är en zetec. dock är det en blacktop å då sitter vattenpumpen inte på samma ställe.

På en silvertop är det väldigt vanligt att man byter vattenpump och remhjul på vattenpumpen å tar en som suttit på en escort 1,8 (med zetec silvertop) då denna vattenpumpen roterar åt andra hållet än vad mondeo 1,8 eller 2.0 gör.

Då kan man ha remmen på följande sätt.

481-8102_IMG.JPG

Om du använder orginal vattenpump måste du på något sätt bygga nått med olika remhjul så att baksidan på remen går över remhjulet

Link to comment
Share on other sites

Tack så jätte mycket för bilden. Jag fick ju ett svar tidig i denna tråd att jag skulle ha Escort Zetec 1.8 (Biltema 61-066) men fatta inte att jag måste ha den för att den går åt andra hållet. Nu kan jag sätta igång igen. Tack för svaren.

Link to comment
Share on other sites

Ja får tacka själv att du nämnde biltema. Nu slipper jag beställa en no name vattenpump från england utan kan åka till biltema istället. Lär vara ungefär samma kvalite :)

Link to comment
Share on other sites

om det är 15x21? som på typ9

mät axeln och hålet. opel GM har ett till Omega A med c20ne motor i art 614706. det sitter en liten gummitätning i det som ska va utåt.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag vet inte måtten men jag använder

Nållager mellan Zetec ( black top ) och Typ9: 1596468 ( Ford artnr )om det är den nållager du menar

Edited by sorin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...