Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

Snygg!!!!!!!!!!! Vilka linjer designavdelningen fått till.

Den är otäckt snygg. Nästan så jag blir tårögd för hur sjutton skall jag få till en bil som blir så fin?

Och med en 6x4 lackning också.......

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Calle nu är det bara att följa ritningarna från designavdelningen :wohow: :wohow:

Då kommer du att ha en sjua som verkligen sticker ut...

Vi hörs under dagen/kvällen så beställer jag åt dig.

Janne

Kilkenny: Hoppas att du tar patent på den modellen :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Janne E: Jag är så nöjd med en Toppkraft som Design-Kilkenny i CelamSeven fabrikens oavlönade stab.

Kolla på hans egen sida i dagens inlägg. Toppkraften finns visst på flaska också........

Link to comment
Share on other sites

Här kommer bilderna, gå och poppa lite popcorn och njuuuuuuuuuuuuuuuuuut av bilderna. Kommer även två lite mer "indiskreta kort" tagna under-upp på bilen.......Känsliga tittare varnas redan nu.

En äkta Ford på vår gård = Lycka!

CIMG4681%20(Small).JPG

CIMG4680%20(Small).JPG

Känsliga tittare är varnade och jag ber övriga tittare om ursäkt direkt. Blädda INTE ner till de två kommande indiskreta bilderna om du inte är säker att du tål dessa. Utan hoppa till ett par inlägg efter detta sista inlägg för säkerhetsskull. Nej nej jag sa ju att det inte skulle bläddars ner.

Ok!

CIMG4682%20(Small).JPG

Som sagt då var det slut här!

.

CIMG4683%20(Small).JPG

CIMG4684%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Sorry sorry, men varför hoppade du inte direkt till inlägg # 114 som inte var skrivet än. Då hade du klarat dig. Jag hade varningstext ute.......

Link to comment
Share on other sites

Mycket bromsar blir det. Enda Sevenbilen med 3-axlad bromsvåg eller? Hur det nu skall gå till. Kanske får bli två vanliga cylindrar där ettan och tvåan sitter på rad istället. Undrar om det går att få till en sådan konstruktion. Kruxet är väl att få oljan att räcka till för de fyra bakre bromsarna.

Saxat från VVFS 2003:22

21 § Färdbroms skall verka på bilens samtliga hjul och dess transmission skall vara indelad i två eller flera kretsar. Vissa mekaniska delar, såsom förbindelsen mellan manöverorgan och huvudcylinder, får dock vara gemensamma för kretsarna under förutsättning att de är kraftigt dimensionerade och ger säker funktion.

Färdbromsen skall vidare vara så inrättad att hjulen på en och samma axel bromsas med samma kraft när bromsens samtliga kretsar fungerar och när friktionen mellan hjulen och vägbanan är lika stor för hjulen på samma axel.

Om de i färdbromssystemet ingående komponenterna tillhör ett bromssystem vars konstruktiva prestanda är kända och dessa bedöms vara tillräckliga skall det anses som om kraven i denna paragraf är uppfyllda.

Link to comment
Share on other sites

Sierran jag köpte har servostyrväxel. Förmodligen inte lämpligt. Finns det någon på forumet som har en Sierra styrväxel utan servo för mycket eller kanske en lämplig Escort växel för mycket i lagret.

Om ni ändå kollar lagret titta även efter Sierra drivaxlar till skivbromsbaknav. Jag tror jag behöver en uppsättning sådant också.

Jag har inte lastat av Sierran än. Skall kolla med skroten om vi kan byta att de får kvarvarande delar om jag får losstagna spindlar , diffklump & axlar samt nav.

Link to comment
Share on other sites

det måste gå att bygga en 3-axlig bromsvåg, en triangel med en uniball i mitten som man fäster på ett stag till pedalen, sen en bromscylinder i varje hörn på triangeln

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: Kan du göra en enkel skiss på tex papper och fota av till tråden så jag är med helt på hur du menar. Jag anar hur du tänkt med lättare att få se.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

My god...går det att få igenom detta i SFRO/SBP??

Kan det vara en idé med "vanlig" bromsvåg varav den ena cylidern är en "dubbel"??

Har en sådan här liggades (sprillans ny) http://www.westfield-sportscars.co.uk/shop/product.asp?numRecordPosition=17&P_ID=173&strPageHistory=&strKeywords=&SearchFor=&PT_ID=73 om du är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: --- 2 alternativ lite slarvigt ritat --- Var inte blygsam det är snyggt ritat jag önskar att jag kunde rita så. Skissen klarade ut de frågetecken jag hade. Jag hade inte gissat på den andra av varianterna. Alternativ 2 känns inte rätt. Alternativ ett skulle kunna jobbas lite mer kring för att få till så den kan godkännas av SFRO. Men grunden borde vara ok Kanske med dubbla bromsvågar. Problemet blir utrymmet. De liknar ett av mina egna alternativ. Sedan började jag lura på vanliga bilar om de inte har dubbla cylindrar i rad istället. Volvo 140, Volvo 240 mfl.

Jocke4U alternativ är lockande för det skulle kunna ta hand om bakre kretsarna och i andra änden på bromsvågen frambromsen. Kanske även en bromsreducerare fast det blir "tårta på tårta" men i en boggiekonstruktion skulle det kunna vara en extra hjälp att få till bromseriet.

Att köra alla fyra bak på en cylinder är väl inte att tänka på för oljevolymen skull men kopplat mot VVFSS 2003:22 kravet som jag klippte in en bit upp i tråden borde det inte vara något problem. Finns det större huvudcylindrar än 0,75 med vanlig dubbel skruvfattning som cylindern sätts fast med. Jag får ringa Sellholm och kolla.

Hmm Jocke4U beror lite på vilken prisbild som kan vara aktuell? . Skicka ett PM så jag kan ta ställning.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

med 4 hjul som skall dela på bromskraften borde trycket bara bli hälften så högt /hjul mot 2..men så behöver varje hjul bara ta hand om hälften så mycket kraft/inbromsning..

dvs 2 cyl .. en fram systemet 1 bak..eller tänker jag gurka??

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Trycket blir lika stort med 4 bromscylindrar som med 2 men det går åt dubbelt med olja med 4 stycken. Det gäller att huvudcylindern är tillräckligt stor.

Alternativet till 1 huvudcylinder fram och 1 bak är att köpa Jocke4U dubbelcylinder och låta den gå till respektive axel bak och den sedan i bromsvåg med en 0,625a fram. Dubbelcylindern är 2 x 0,7 tum så oljan skall räcka. Idag har jag 0,75 bak och 0,625 fram med bromsvåg och det fungerar bra på båda Sevenbilarna.

Link to comment
Share on other sites

Toffe: Bromservo där är jag lite anti. I alla fall hittills men kan kanske ändra mig någon gång.

Har varit ute och byggt Boggiebil. Det börjar ta sig med bilens bakdel. Det kommer kort framöver men jag vill ha en färdigbyggd bakdel (behöver inte vara färdigsvetsad. Sedan skall ramen flyttas ut och 6 stycken hjul placeras ut. Hoppas det ser bra ut.

Hittade en Sierraklump till men det var en med trumma så jag skippade den.

Frågar igen--- > Är det ingen som har en Sierra styrväxel utan servo eller en Escort styrväxel över??

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Om du använder en hängande pedal och en stående så får du mer plats för cylindrar..

Nu vet jag inte om det är godkänt av SFRO

bara en tanke jag fick efter att sett skisserna..

Btw blir det inte väldigt mycket vridmoment i knäet till den bottre cylindern?

Link to comment
Share on other sites

Stadig1: Jo en del moment kan det nog bli. Kravet är 1000 N utan att det fjädrar.

Tror jag löst bromsarna ändå med att jag köpt Jocke4U´s dubbelbromscylinder. Det tror jag blir det enklaste sättet att lösa uppgiften med.

Edit: Tillägg: VVFS 2003:22 12 kap. Det var visst 980N inte 1000N

8 § Samtliga komponenter i färdbroms skall, om inget annat föreskrivs i varje enskilt fall, motstå de påkänningar, som motsvarar en kraft på manöverorganet av 980 N. Bromsrör och ledningar skall vara så fastsatta i chassit eller motsvarande, att de såvitt möjligt inte genom skakningar eller nöt-ningar utsätts för skada.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Här är fabriken som fått smak på Ford. Det trodde ni inte. Har hugg på en Scorpio av 92 års modell. Säljarna två barn, killen på strax 15 och tjejen 13-14 något. DEt kan vara på tiden att en något älder tar över Scorpio bilen.

Jag har diffrapport om Kod=T. Kan Sierra och Scorpio ha samma kodsystem? Vore bra. Undersökning på gårg. Det skall också vara skivor bak. Någon som vet om naven och drivaxlarna är samma på Sierra och Scorpio?

Är det rätt diff och nav samt axlar passar då har jag snart ökat mitt Ford innehav med 100% inom loppet av några dagar.

Link to comment
Share on other sites

Tomten har varit hos mig idag med ett fint paket, väl inslaget. Mycket tejp. Tomten fick äta upp en bunt med glassar först innan det gick att använda glasskartongen. Klokt uträknat.

CIMG4706%20(Small).JPG

Vill ni veta vad som är i?

CIMG4707%20(Small).JPG

Lite mer uppvecklat, någon kanske redan anar....

CIMG4708%20(Small).JPG

Nu börjar bitarna falla på plats och det är en

CIMG4709%20(Small).JPG

Dubbelbromscylinder till 6x4 bilen.

CIMG4710%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Hoppas tomtenissrna inte fick ont i magen för det var väl hela paketet som skulle ätas upp?

Jag tror den blir utmärkt till boggieaxlarna och sedan "i bromsvåg" med en 0,625 fram.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag läst TFSF 2009:19.

Trodde jag skulle hitta något klockrent uttalande från Transportstyrelsen om snökedjor men det gör jag inte.

Det jag hittar är:

1 § Dessa föreskrifter avser däck som används på personbil, buss, lastbil

och släpvagn som dras av bil. Fordon som är registrerade i utlandet får

användas trots dessa föreskrifter om de uppfyller kraven i 44 kap.

Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras

av bilar.

Föreskrifterna omfattar även anordningar som skydd mot slirning

(snökedjor eller motsvarande).

2 § I Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar

som dras av bilar finns tekniska krav på däck på de fordon dessa föreskrifter

omfattar.

Definitioner

3 § Med vinterdäck avses i dessa föreskrifter däck som särskilt framtagits

för vinterkörning och som är märkt M + S, M.S., M & S, M S, MS eller

Mud and Snow.

Och så till sist

33 § Om anordningar till skydd mot slirning används ska de vara så

beskaffade att de inte skadar vägen.

Det jag ville veta är om snökedjor kan ersätta vinterdäck. Nej jag skall inte ut och åka Sevenbil med snökedjor eller jag tror inte det ....... fast jag har komplett uppsättning för fyra hjul...

Jag var nästan helt säker på att om en bil utrustas med snökedjor så överrider det "vinterdäck" dvs jag kan ha ett sommardäck som bärare av snökedjorna och ändå köra lagligt.

Det här blev jag nyfiken på och måste få klarhet i snökedje-reglerna. Hur motiverat som helst i minus 17 C.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det var segt med snökedje-info. DEt jag fått fram men som inte hittas på Transportstyrelsens sida var att det skall vara snökedjor runt om för att "anses likvärdigt vinterdäck". Jag ringer väl Transportstyrelsen på måndag och frågar. Då kan jag passa på och önska dem God Jul & Gott Nytt År också.

Hittade lite annat istället som jag kan komma att ha nytta av till 6x4 bilen.

41 § På fordon får inte finnas både dubbade och odubbade däck på hjul på samma axel. På fordon med boggi- eller trip-pelaxel behöver dock endast hjulen på en av de i denna axels ingående axlar ha dubbade däck. Dessutom får vid dubbel-monterade hjul ett av däcken vara odubbat. De dubbade däck-en skall i sådant fall vara placerade symmetriskt i förhållande till fordonets längdaxel.

Link to comment
Share on other sites

Fick tips om Elbilskonvertering.

Om jag skulle köra en eldriven Seven någon gång blir det inte konvertering utan ett nybygge. Det är bara att putta in detta i CealmSeven fabriken långsiktsplan. DEn tråden får väl döpas till 220V som bilen laddas med eller något annat namn.

Måste ta rätt på prisbilen på el-byggsatsen.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag strax anmält mig som intressent av de 5 som skall elkonvertera bilar. Hoppas Elkonverteringsfirman är intresserad av att få en 3-axlad Sevenbil som en av dessa. Kostar inget att anmäla intresset i alla fall.

Man skall vara flexibel, B230 drift 2-axlat till 3-axlat till eldrift eller varför inte ångdrift när vi ändå är igång. Nej skoja bara, eller?

Det vore hur kul som helst iså fall vill jag börja blogga igen på Nerikes Allehanda. Måste kolla lite där med....

Då kan man köra 0 till 100kWh det vore mycket roligare än det vanliga 0 till 100km/h

Hoppas de nappar!! Jag har ju redan nappat.

Tänk om de inte vill ha mig, snyft!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Så där nu har jag anmält mitt intresse samt även gjort upp att vi skall höras av imorgon förmiddag. Då får jag se vartåt det kan luta. Bensin, Volt eller Ånga (nej inte ånga va?) driven 3-axlad Sevenbil. Håll tummarna för Volt (eller ånga usch vilket ångtjat det är).

Link to comment
Share on other sites

Så där nu har jag anmält mitt intresse samt även gjort upp att vi skall höras av imorgon förmiddag. Då får jag se vartåt det kan luta. Bensin, Volt eller Ånga (nej inte ånga va?) driven 3-axlad Sevenbil. Håll tummarna för Volt (eller ånga usch vilket ångtjat det är).

Jag håller tummarna för bensindrift. el kanske är vint men... det låter inte rätt :)

Link to comment
Share on other sites

Med Krollegs inlägg är vi alltså totalt 1 för Volt och 1 för Bensin, (men ingen än för ånga).

Hittade ett forum

Finns det fler bra el-forum som ni känner till. Länka gärna in den i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det bli lite mer jämt mellan förslagen. Trevligt att Ånga fick röst också. Den tar jag till mig speciellt. Och Diesel så klart som är sådan trevlig vätska för Diesel V70 bilar.

Var ute och arrangerade i verkstaden igår. Nu är V8an vinterparkerad och 6x4 har fått mer byggutrymme runt sig. Jag svetsade inte eller kapade inte något utan det var ren administration och sortering men nu börjar det bli dags. Det har blivit varmt och fint i Arboga nu med bara minus 6 eller 7C så kylan i verkstaden ett minne blott. Blir det varmare till bara någon minus då får jag öppna porten annars får jag för varmt i verkstaden. Kommer ihåg från V8a bygget i början av 2009.

Jag skall ta lite kort för att försöka reda ut vad som gäller med mina drivaxlar. Vad jag har och vad jag borde ha för att få till två fungerande drivpaket som kan trivas ihop.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det här kan bli ett spännande bygge. Det är inte alls säkert längre att bilen kommer vara min utbildningsplattform för insprutning och turboladdning. Det kan mycket väl bli nästa bil istället eller via motorbocken som har Trimafäste, dvs jag kör insprutning och turbo löst. Nu har andra saker dykt upp på agendan efter ett bokat telefonsamtal idag.

Nu skall det mätas på bilen för att se hur mycket utrymme som finns tillgängligt och var det finns tillgängligt.

Jag behöver hjälp med lite saker, tips på lösningar.

Jag behöver en fungerande koppling. En variant skulle kunna vara att ta en liten motor med en liten växellåda tex en Swfit och en Samuraj. Skrota Swift motorn (nej Bengt N inte den motorn jag köpte av dig utan någon annan skruttig Swift). Ta bort allt utom vevaxeln och koppling och sedan ansluta ingående kraft med en lämplig medbringare där fläktremsivan sitter.

Det är en "rå lösning" men det jag vill få tips om är hur kan jag få till en bra, vettigare och fungerande koppling utan att blanda in ett motorblock. Någon som har tips, bilder, vad som helst.

Edit: Tillägg: Det här telefonsamtalet på runt 1 timme jag hade nyss kan ställa mycket i CealmSeven fabriken på ända. Det kan betyda att jag måste bygga två bilar parallellt, en Boggiebil och en 3,5.

Det märker jag efter diverse mätningar. Jag visste det att jag inte skulle råka ut för en förlamande tristess när V8an blev klar. Det var bara någon ynka vecka som kändes lite "lam" men nu är fullt ös igen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Har du kanske fått tag i en liten kärnreaktor, från någon skum kontakt i fd sovjet? därav det långa telefonsamtalet, mycket trådar det ska dras i, jag hör av mig till dig om jag skulle behöva en kortdistansrobot till nyår. :)

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Jajamen en liten nukelär-planta. Den var bara att sätta i bra jord, vattna, göda och skörda. Kyrilliska bokstäver i instruktionsboken. Kortdistansarna var slut går det bra med en mellan- eller långdistans?

Thomas: Jopp jag behöver en koppling till denna konstruktion. Har du någon bra idé eller bra förslag på lämplig konstruktion så jag slipper "rå-lösningen" med motorbottendel. Elmotorn är runt 500 lång.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Thomas: Jo allt är stort nog men konstruktionen mekaniskt och elektriskt bygger på att man byter ut bensinmotorn och sätter elmotorn på dess plats. Max vridmoment på elmotorn är 200Nm men det är toppeffekt som den inte är avsedd att gå kontinuerligt med.

Har du tittat på länken några inlägg upp då ser du elmotorn monterad mm.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Såg detta i en annan tråd : typ 9 lådan finns i ford sierror. Och det är ford sierra med 2,0 SOCH motorn heter även PINTO motor. Motorn med DOCH motor tror jag har MT75 låda. typ 9 lådan är bra för den har separat sprängkåpa mellan låda och motor. MT75 har sprängkåpan integrerad i lådan.

Jag har en motor enligt nedan. Kom och tänka på om någon inom forumet behöver en motor och växellåda så finns den tillgänglig för självplock så länge jag har bilen kvar.

Det jag skall ha är spindlar, diffklump, drivaxlar, nav, kanske rattstång och styrväxel men det är en servoväxel så jag vet inte riktigt om jag är intresserad.

Behöver ni något annat utöver det jag skall ha från bilen så är det också självplock.

Motoreffekt, kw: 88,0

Effektnorm: DIN

Fabrikat: FORD SIERRA 2,0I CLX

Fordonsår: 1990

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...