Jump to content

CealmSeven Nummer Fyra 6X4 med Boggi Start 2009-11-14


cealm

Recommended Posts

2009-11-14 hämtade jag mitt nya lilla projekt, CealmSeven 6X4.

Det är en utbildningsplattform för mig så jag kan lära mig hur insprutningssystem och turboladdning fungerar handgripligen. Har alltid önskat att även jag kan mappa en bil. Det ser så trevligt ut när bilen är kopplad till en dator och motorn också reagerar på kommandon från datorn. Jag har inte för avsikt att bli insprutnings & turboexpert men jag vill lära mig så mycket att jag kan tillräckligt om grunderna i ämnet. Kan eller åtminstonde kan förstå hur jag mappar min egen bil. Jag lägger inget hinder om jag skulle råka lära mig mer.

För ändamålet har jag en Gibbs och Rorty ram som start.

I den skall det sitta en Volvo B230 motor med insprutning som styrs av ett MegaSquirt.

Turbon är en vanlig Volvo lågtrycks.

Bakaxelklumparna kommer från Ford

Det blir en smalnos

3 axlad bil med boggi

Sidplåtar i aluminium

Motorhuv, kanske eller kanske inte

2014-01-11, allt blir inte alltid som det står i inlägg nummer ett.

Mycket av specifikationen stämmer men det finns skillnader som tex, ingen turbo, inget insprut och ingen Gibbs och Rortybil.

Det blev en Bokbil med stela boggiaxlar och B230 motor med förgasare.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Frondelius: Tackar och det blir också extra kul om jag får det hela att fungera.

Katrineholm som hemmaadress, då är vi nästan grannar. Inte mer än 56 km mellan oss.

Ett Locost Gsx-R 1000 bygge som tagit fart igen finns det inte för många av. Kommer gärna på ett garage och byggbesök framöver och du är välkommen i andra riktningen också.

Link to comment
Share on other sites

Janne E: Jag tror det blir en logisk följd i fabrikens historia eller vill tro det. Jag vill göra saker som jag inte gjort med de föregående bilarna förut.

Det nya är :

- lite lättare bil, i alla fall lättare än de jag redan har

- turbo

- med eller utan laddluftkylare

- insprutning

- delad bakaxel och en Scorpio eller Sierraklump (har båda bygger för Scorpio)

I jämförelsen mot tidigare bilar är det här stora förändringar men fortfarande inom ramen för Seven-konceptet.

Jag varit inne på andra spår som jag har beskrivit i OT-ämne i en försäkringstråd.

Jag kör en Korsreferenslänk till den sidan..

Bilder på de aggregat jag hade en stund kommer i V8 tråden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Beroende på hur mycket effekt du ska ta ut: det finns b230 block med oljekylda kolvar, kan inte svära på när men dom kom nog efter 95 eller därikring.

Laddtryck är alltid kul :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: ---- Beroende på hur mycket effekt du ska ta ut: --- Du vet ju hur jag är med effekt. Det här är en utbildningsplattform inte en racerbil. Effekt har jag i V8an även om jag bara använder 93 stycken av de hästarna.

Lära mig MegaSquit och få det att fungera är viktigast. Jag tar en vanlig B3230F och hoppas att den gillar att få en turbo monterad med lågt laddtryck. Borde i vilket fall bli mer klös än en B230A med Pierburg förgasare och 30000 mil på mätaren. Kanske kan pressa från drygt 10 sek på 0 till 100 till 9 sek eller så. Men det tar vi sen när klockan tickar.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Beroende på hur mycket effekt du ska ta ut: det finns b230 block med oljekylda kolvar, kan inte svära på när men dom kom nog efter 95 eller därikring.

Laddtryck är alltid kul :racesmile:

det är väl Turboblocken endast som fick det.

Link to comment
Share on other sites

Michael Th: --- vad hände med swift /samurai paketet...vart det för lätta grejer?? ---

Oh nej, Swiften är så lätt och fin men den skall bo i denna tråd istället..

Den här bilen blev till för att det bara inte gick hoppa över möjligheten när den dök upp.

Tänk om Janne E har rätt, hemska tanke!!!

Link to comment
Share on other sites

CealmSeven är parkerades färdigt i vinterdvalan igår lördag. Bra. Nu skall lite annat flyttas om i verkstaden. Utflytt, Omflytt, Inflytt och Felflytt men när jag är klar finns det ett ställe för CealmSeven V8 att gå i vinterdvala på.

Kvar blir ett CealmSeven GR anpassat utrymme på runt 20 m2 egen golvyta. Där skall den bilen växa upp och bli stor, stark, snabb och lämplig. Ja Drake du läste rätt snabb --- > eller hur skall det egentligen läsas mitt förtydligande? Menar jag "rätt snabb" dvs 100-delen mindre än 9,28 eller menar jag att ordet rätt skall vara tillsammans med "läste rätt".

Drake: När du kommit på svaret berätta för mig. Upptäckte bara att jag råkade skriva två betydelser i den meningen. Tresiffrig i alla fall skall den bli, ett heltal och två decimaler.

Börjar få lagom ordning men samtidigt oordning på bakvagnen, varför det blev oordning igårkväll får komma i ett inlägg (långt) senare.

Framvagnen är en del funderingar på. Såg lite parallella frågor och ideer här.

På mina spindlar står det FOMOCO på och en siffra 78. Det är Taunus spindlar. Jag vet att det är behandlat i fler än en tråd vilket borde göra det hela lätt att hitta men får jag vara lite lat(?), kanske. Är alla Tanus spindlar risk för "AjaBaja" pga scrub.

Läste nyss i en annan tråd, vill minnas det var Kimmen som nämnde och även therealpinto var inblandad i tråden att har man Tanus-spindlar går det inte att säga "AjaBaja" direkt utan bilens övriga komponenenter samverkar, ET övrig körbarhet mm.

Nu bygger jag bilens bakdel först så det är inte panik än utan jag hinner söka men är det någon som direkt vet vilken länken / länkarna är som beskriver Tanusspindelens användbarhet så spar jag tid (och blir glad).

Eller är det som Kilkenny skriver Klockrent, skippa Tanus kör Volvo 140 eller Sierra eller något annat INTE Taunus när du kan välja.

Lite spindel och navbilder.

CIMG4590%20(Small).JPG

CIMG4591%20(Small).JPG

CIMG4592%20(Small).JPG

CIMG4594%20(Small).JPG

CIMG4596%20(Small).JPG

CIMG4597%20(Small).JPG

CIMG4598%20(Small).JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nostalgitripp. sitter och väljer bilder inför tisdagens föredrag hos Aros Motorveteraner.

Vad kul det är att titta på alla tusentals bilder jag tagit och så mycket minnen som dyker upp. Men hur har jag stått ut egentligen och nu börja bygga igen.

Har jag redan glömt allt jobb det var med V8an? Och efter den här CealmSeven GR bilen skall det byggas en till.

Frågan är om det inte är dags för en personlig översyn och "oljebyte" kanske ett batteribyte också och ny luft i däcken. Puhhh. Hoppas jag glömmer verdermödorna fort annars kommer väl en annons ut ........ om en "påbörjat bygge" .....

Tittar man inte för mycket och ofta på korten så alla "flashbacks" kommer då är det bara att bygga på , inga problem.

Link to comment
Share on other sites

När du kan välja (typ som nu när du startar bygget) ser jag ingen anledning alls att välja Taunusspindlar. Sierra är bättre.

Det är aningen mer jobb att få dit dem men sedan har du bara fördelar. De är mer lättmekade (byter bromsskiva utan att röra hjullagren till exempel) och du får bättre geometri. Bättre utbud på enkla bromsuppgraderingar också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Drake: Låter som en klok idé. Men de såldes bara som par stod det. Har du kollat på 3gcomponents sida. Den har fått många stjärnor av Janne E och de har också spindlar (tror jag) plus att de har lite andra saker som jag behöver. Jag kan tänka mig att beställa ihop. Men kolla på 3gcomponents sida om de har vad du vill ha.

Link to comment
Share on other sites

Hittar inte heller just nu men det beror på att jag kör från "fel dator". Har vi tur läser Janne E detta och skriver in rätt länk för det var av honom jag fick tipset.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Nej där är nog inte rätt produkter när jag kollar ordentligt på 3ge......sidan. Det är mest "plåt".

Jag behöver ett par Sierra spindlar så vill du beställa enligt ditt förslag så är jag med och delar på frakten. Gick det att lösa din styckbeställning av en spindel?

Borde jag inte ha lite "svamp" också. Kanske något annat också. Det kan vi höras om via PM eller Cu-tråd.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Akta er för Darren har läst skräck exempel efter skräck exempel med honom. Varför inte kolla med Rally design, de har ett par för £90 - nya.

Rally Design

Jag har handlat därifrån och tycker de är bra att ha och göra med.

De har en sektion som heter Kitcar marketplace med lite Locost grejor.

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

vedde: Just ja, känner igen de orden.

Drake: Skall vi säga så här att vi (=du) letar rätt på ett Sierra-försäljningsställe som har rykte att leverera. Tex veddes förslag på Rally Design eller nåt. Låter det tillräckligt bra?

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta... har inte riktigt hunnit med.

Spindlar kan du köpa hos Rally Design för 90 pund paret dom har även Sierra spindlar som är konade för Maxins spindelled för 110 pund paret och dom säljs endast i par, spindeln med färdigkonade hål heter RD98tr har jag för mig finns i katalogen men inte på hemsidan. Jag har brotshar som passar ifall du behöver. Frakten brukar ligga på 30-50 pund beroende på vikten.

När det gäller svampar så har RD:s svampar centrerat hål medans Gibbs bygget svampar har "ocentrerat" hål. Anledning till detta har disk. i massor på Haynes forumet för den som orkar läsa in....

Jag köpte mina hos 3ge och dom har "ocentrerat" hål och är väldigt gedigna dock fick jag svarva ur dom lite för att få tillräcklig gänglängd på muttern.

Köpte även bussningar där, dom kommer att få mer prylar efter nyår. Tidigare var det så att man kunde få 10% rabatt om man var medlem på Haynes forum, det är ändrat och priset är sänkt till alla istället.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Janne E: Vad får jag för 90 pund, får jag en spindel och inklusive nav och lager eller är det bara själva spindeln?

Ja jag vet jag kan ju titta själv, men tänk vad lätt det är att fråga........

Link to comment
Share on other sites

Sierra diffarna har de någon enkel avläsbar märkning som talar om utväxlingsförhållandet?

Går sånt att läsa på någon sida om jag har ett chassinummer / regnummer?

Eller är det bara den hårda vägen som gäller dvs snurra räkna?

Link to comment
Share on other sites

Verkar lösa sig med info om utväxlingen tack vare anbla som har både kodnyckel och eget insamlade data på alla utväxlingsmodeller. Infon finns på VIN-plåten i kodfält 10.

Fick tag på en Sierra igår. Årsmodell 90 eller om det vara 91. Det var en 24-poängare, dvs 12 tvåor hos SBP. Hoppas det är skivor bak. Då får jag tag framspindlar också. Lite rattstångsdelar tror jag är användbara också eller är de användbara till en Escortväxel?

Finns det något annat användbart? Kopplingen skall visst vara ny men om inte växellådan går att ha till Sevenbilar då är det inte värt att skruva ut den. Vilken metod rekommenderas för att ta loss bakaxelklumpen.

Alternativ själv:- Ta hjullastaren och vända bilen men då med risken att rutor går sänder = trist på gården

- Vinkel slip och "grov skär loss / av" av bakre bärarmarna. Kort och gott en vinkelslip 100% jobb

- Skruva loss eller via vinkelslip demontering av bakre diffklump

Alternativ inte själv:

- Åk upp med att till skroten (som min kompis äger) ge honom några kronor för att göra sam,ma som ovan.

Alternativ "inte själv" låter lockande.

Haft lite SFRO kontakt för att "cleara" kommande Sevenkonstruktion. Det var ett enkelt för SFRO, bara bygg. Bra och jag är heller inte förvånad kring byggbeslutet. Det är ju nästintill en standardbil och ram.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått låna en Haynes Sierra 1982 till 1993 bok plus tabeller så jag lätt kan läsa ut VIN koderna för diffklumpen utväxling. Hoppas Ford hållit sig till sin egen standard.

Link to comment
Share on other sites

vält upp bilen på förarsidan ,avluftningen sitter på h sida av klumpen och kommer uppåt då..(varför vet jag detta?? :banghead: )

muttra bort hela bakvagnen som en enhet.. blås rent med avfittning och varmvatten i högtryckstvätten .lyft in skiten. demontera på bänk så spar du ryggen..

obs slarva inte bort bultarna till kardanen, då dom e lite udda.. tar ca en kvart att demontera hela enheten....

använde mig av en elektrisk muttermaskin köpt på stormarknaden :thumbsup:

lycka till

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Tackar. Bra att få ta del av "nyttig hård kunskap".

Nu är Vitblocksmotorerna på väg mot Borås-trakten och en Swift med elsystem plus Samurai-låda finns hos mig.

Inför ett evetuellt Sierra köp måste jag rannsaka mig själv lite om jag någon gång publikt sjungit: Ingen xxxxx på våran yyyyy......

Tror inte det men inte helt säker.........

Skulle ju kunna göra jobbet hos en kompis 6 km bort.........

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

både ford och gård har bara 4 tecken... he he..

sa samma sak i många år..

för 12 år sedan köpte jag en eskrot -76 för 4 hundra sålde dan efter för 1500.. sedan har jag hållt mig från sådant..

när jag sedan skulle skruva bort bakaxeln, gjorda jag det annorstädes.. så tomten blev inte kontaminerad..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Michael Th: Kan det varit någon annan bil i sången måntro. Tack igen. Kan ju lösa det klockrent. Vi har gott om utrymme i Assartorp. Kan ställa den vid den lilla grusvägen på grannens mark direkt. Eller om det är tillräckligt mörkt tror jag inte heller det räknas. Jag har nog inte sjungit hela låten fast det beror mest på att jag inte kan hela låten........

Vad katten, det är bara att bita ihop...eller så lyfter jag aldrig av den från trailen. Hmmm det lät som en rätt bra idé. Fast jag vet att det funnits xxxx(x) bilar på gården av både typen rad fyror och V8-or kanske till och med någon sexa. Men inte som jag ägt. Eller så skyndar jag mig att göra jobbet innan ägandet gått över. Det är en kantboll det.

Säkrast att säga förlåt direkt till alla för texten i detta inlägg plus texten i ett tidigare inlägg. Kunde bara inte låta bli att skriva

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Idag skall jag städa bort onödigheter inomhus i verkstaden och utomhus utanför. Ett lass till tippen blir inte svårt att få till. Så mycket lättare att städa sjungandes slagdängan -- Det som göms i snö kommer fram i tö eller hur det nu var.

Nu har jag sovit och kommit på bättre tankar. Såklart skall en Ford hälsas välkommen på vår gård om det nu blir ett köp. Delarna från den är välbehövliga och jag skall leva ihop med dem framöver. Någon fler som vill konvertera i frågan?

Link to comment
Share on other sites

hej på er

vad är skilnaden på "bra att ha saker" och skräp?

jo det ena letar man efter det andra ligger i vägen.

min lösning blev lagerhyllor som är billiga på blocket ibland.

(ja jag har tillgång på stora ytor ca800m2)

mvh jean

Link to comment
Share on other sites

Bra definition --- jo det ena letar man efter det andra ligger i vägen. ---

Ett lass skräp.

V4%20till%20tipp%20DSC01349%20(Small).JPG

En helt annan sak som inte har med Sevenbygge alls att göra mer än möjligen att jag såg skylten när jag åkte till Österbybruk härom veckan och hämtade ramen.

Så trevlig skylt! Jag har aldrig sett någon liknande förut.

Utter%20DSC01335%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

eftersom jag alldrig ägt någon saab .. så javisst kan v4 lådor vara skrot/kastbara.. :unsure:

tja uttervägen har vi en här i kvarteret..

lite trög men..

Cealmseven 6X4

vad står 6X4 för i detta fallet 6 hjul 4 drivande??

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...