Jump to content

CealmSeven Nummer Fem Start 2010-01-05


Recommended Posts

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Rohan & Kilkenny: Ja jag erkänner.

Har jobbat men en bil, eller kommande bil, en stor del av dagen. Det som har hänt eller kommer hända i närtid är att:

- båda stolarna är bockade och på väg mot färdigformat. Det som skall monteras (svetsas) är är ett grovt plattjärn som extra ryggstöd, 5x30 eller 5x40. Ett par sidoplåtar skall svetsas fast också.

- fästen i ramen för stolarna är monterade (svetsade)

- bågen har fått en nästintill beslutad höjd. Jag skall provsitta med hjälm på för att slutgiltigt få höjden.

- skaffat vinkeljärn som scuttle-höjare

- kapat noskonshöjarna

- kardantunnelklädsel skall bockas

- bakplåtarna tillverkas.

- växellådan fästas

Nu skall jag ut i verkstaden och jobba med listan ovan så jag får lite punkter som blir färdiga.

Edit : Tillägg: Tack för tipset skall fundera på det. Jag har ett namn på G också. Det som väljs kommer när jag skapar nya tråden för bilen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Några bilder på stolar mm. Sedan kommer det 42 mm stöttor på bågen. Stöttornas fästen syns inte på bild för de ligger på golvet nedanför. Dragkrok skall också installeras. Standardutrustning i CealmSeven fabriken. Det är ett tillval om bilarna "skall slippa" dragkrok.

CIMG5745Small.jpg

Under bågen syns fästplåtarna i 10mm och i 5 mm plåt som skall bulta bågen mot ramen. Med alla 40-talet 10mm hål

CIMG5747Small.jpg

CIMG5748Small.jpg

CIMG5749Small.jpg

Berdvid min bästa "finger och handvärmare" ligger noskonsförhöjaren. 40 mm förhöjning.

CIMG5750Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite nya delar har kommit till fabriken.

CIMG5843Small.jpg

Eller är det bara ett paket på 13kg med bubbelplats?

CIMG5845Small.jpg

Det skramlade också som väl var.

CIMG5848Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej, det var med en enorm frenesi du bygger bil(ar). Såg att du köpt Stefans bygge, lekte lite med tanken själv men har redan tre under byggnation.

Kul med sådan entusiasm som du har, du sporrar säkert hela forumet, tack för det.

Mvh, Pär

Link to comment
Share on other sites

Janne E: Ingen aning om vem det kan ha varit. Men bubbelplasten pratade om någon i Tvååker när man klämde på den. Kan det vara en ledtråd måntro?

På vägen hem från årsmötet i Stenstorp så hamnade jag i Kumla där jag hälsade på min nya bekant som har en El-Uno bil (FIAT). Trevligt, inspirerande och kul att träffas "live" för första gången. Det här att få klämma och känna lite på en elbil ökar bara spänningen. Hoppas så att jag kan fullfölja projektet hela linan (ledningen) ut.

Jag har ju en nödutgång med en Swift motor. Jag inte vill använda den nödutgången och det är inte för det är något fel på Swift-linorna tvärt om, Swift-kärror är fina och rappa men min 3,5-bil vill helst ha el i tanken som huvudbränsle. Eller rättare sagt det är jag som vill ha det så. Bilen tror jag inte bryr sig egentligen...

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Skall försöka mig på att väga ramen inklusive båge och golv idag.

Gissar på runt 100 till 115kg dvs en lättviktsram. Bara tredjedelen av CealmSeven V8 ramen.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en enkel vägning med lite utrymme för feltolerans. någon femma hit eller dit.

Ramen väger hittills inklusive båge runt 115kg. Det är alltså en lättviktsram än så länge.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte ramen var lite onödigt lätt så jag har nu svetsat in (enligt plan) ett plattjärn på 5x40 som ryggstöds stöd på plåtstolarna. Även fyra plåtstabiliseringar är fastsydda. Blev riktigt bra, tycker jag. Ny är det dags att lägga en mjukgörare i stolen, alltså en liten bit liggunderlag. Så tar jag på hjälmen och sätter mig på förarplats. Då kan jag mäta ut vilken höjd jag skall ha på bågen. Allt är färdigtillverkat som behövs för att bulta fast bågen till bilen. Jag har nämnt om alla 40-talet borrade hål genom plåtbitar av olika storlek och tjocklek.

Efter det här tänker jag klä bilen. Kan ju inte ha den stå naken i verkstaden. Den är ju generad och frusen kraken. Nej, lite schysst aluminiumplåt på tunnel, sidor och bakdel. Eller kanske stålplåt....... Stålplåt finns hemma aluminiumplåt finns att få (2x30km) men inte hemma här .......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

tycker du ska vara lite annorlunda å skippa plåt för att spänna upp en presenning eller liknande. kanske knappar som på en regnrock så man kan ta av bitar t.ex huv ;)

Link to comment
Share on other sites

Arméns trekantiga tältduk. En idé. Undrar just om dessa finns kvar.

Lastbilar är klart tyngre. Men lugn Drake jag är inte klar än, den är inte heliumfylld än.......

Link to comment
Share on other sites

Idag är det "byggardag". Bågen är inkapad, borrad mm så nu skall stöttorna svetsas fast. Därefter kommer bilen få kläder på sidorna och baktill. Provade in en M45 låda = lite för stor. Provade en M40 låda = passar väldigt bra i kardantunneln.

Link to comment
Share on other sites

Inte varje dag men ibland bygger jag. Kanske skall förtydliga, det bågen som är klar inte hela bilen......

Nu är aluminuimklädselen till sidorna kapade och bockade. Tänkte montera dem dvs borra en ohemult antal 3,2 mm hål. Obs Drake!! Inte lättningshål utan popnit hål

Imorgon kväll så kommer en elmotor med 20 kW märkeffekt plus kanske om det får plats onbordskåp, centalladdare mm. Men det är som sgat om allt får plats. Helt suveränt lösning på transporten. KAn bara tacka, bocka och vara glad.

Hämtat balk för att tillverka dragkrokfästet. Fick som vanligt skaffa mer Atal-gas. Sånt får inte ta slut inte svetstråd heller.

Link to comment
Share on other sites

Bågen på plats igen. Det som är kvar att göra på den är att borra hål för över bältesomlänkarna samt borra fästhål och kabel hål för Biltemas lilla diodbromsljus. Samma bromsljus som jag har på CealmSeven V8 bågen.

Har sågat till och klämt fast bilen aluminiumsidor, ( det du Drake, lätt och fint och enkelt).

Skall ut och borra några hål efter att jag uppdaterat 3,5 tråden.

Några bilder. Klädde på bilen lite extra med scuttle och noskon så den inte skulle se alltför naken ut. Tyckte ett tag att jag nästan inte varit i verkstaden och byggt något och det är nog till viss del sant faktiskt. Men nu känns det som jag är på G igen. Räknar jag så är det ännu inte två månader sedan jag började med den här bilen. Så det går väl rätt ok ändå.

Det är vanliga Biltema 3,2 mm popnitar.

CIMG5898Small.jpg

CIMG5901Small.jpg

CIMG5903Small.jpg

CIMG5905Small.jpg

CIMG5906Small.jpg

CIMG5909Small.jpg

CIMG5910Small.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det blev inte så många popnitar men 3 på var sida till att börja med. Det är mer än noll i alla fall.

Elmotor, laddutrustning mm är lastat. Imorgon sen eftermiddag startar bilen mot "rendez vous" i Köping för omlastning av alla eldelar till en V70. Spännande minst sagt. Vilken flax att få sån hjälp med transporten. Nu är det väntans tider. Vid 21 eller 22 imorgon kväll då vet jag hur en 20kW elmotor för bil ser ut i verkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Tack Pareli för transporthjälpen. Fick lite klagomål när jag åkte tillbaka från Köping mot Karmansbo igen. Några tycket mitt halvljus låg lite högt. Så sant så sant. Det var en kompakt "styrketräningsmotor". Nu skall jag ta hjullastaren till hjälp att lyfta ur laddenhet och motor ur V70 bilen.

Link to comment
Share on other sites

Köpte ett säkerhetsbäte till bilenså jag kan mäta och bygga klart fästen för bältesrullen och övre bältesomlänkaren.

Lite bilder på elmotorn och styrutrustningen. Tack hjullastaren för hjälpen att lyfta ut "klunsen" och in i verkstaden.

CIMG5936Small.jpg

CIMG5937Small.jpg

CIMG5938Small.jpg

CIMG5941Small.jpg

CIMG5947Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt men motorn väger nog en hundring ungefär. Det är en elva-tummare och de är inte lätta men starka...

Nu har jag borrat klart alla hål för sidoplåtarna som går fram till "torpedavgränsningen". Har så smått börjat tillverka bakplåtarna med.

Så hackar jag is så den smälter fortare. Det här vädret tar på allt vitt utepulver.

Lite smått lockad av att ta ut en Sevenbil, ställa på den och börja säsongen så smått eller kanske väntar till nästa helg eller en till om värmen håller sig. Jag kan alltid dra igång V8an och köra motorn en stund. Det är lycka det med.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

vad kommer motorn ifrån?? stor eltruck??

kom just på att min far skrotade en stödbenstruck.. tanken var att använda elmotorn till ett el lok.. han hade ju byggt 1 ång lok ett bensindrivet lok (5hk BS) och ett el lok som kördes med 220volt..i en cirkel.. spårvidden är ca ur minnet 250 mm och vuxna manniskor kan åka med..

nu när fadern är gammal(82) och flitens lampa e i lågenergi mod...kanske skulle tigga till mig motorn..hmmm frun lär säga gör färdigt några projekt först... så rätt..

Link to comment
Share on other sites

NUTEK och Televerket plus Posten jobbade ihop med elbilsprojekt i början av 1980 talet. Resultatet blev för Televerket Mercedes 307 bussar och för Posten någon typ av Escort skåpbil. Båda utrustades med denna typ av motor. Av olika skäl så blev det ingen riktig hit. Tiden och kanske batteritekniken mm var väl inte riktigt mogen för bildrift. En annan viktig faktor fick jag veta idag var att personalen som "råkade ut för" dessa bilar kanske inte heller var riktigt mogen eldrift. Det är inte samma sak som diesel eller bensin. Körstil mm. Projeket lades väl ner till sist utan att jorden direkt översvämmades av Mercedes 307 eller Escort Eldrift.

Kul med ånglok och ellok. Har du några bilder på dem? Jag har en bunt med kamrater i närområdet som är inbitna ångloksförare av alla storlekar. Från riktigt stora lok 10 - 20 ton eller vad klumparna kan väga till små som också går att åka med. Spårvidd 4, 5 , 6 7 tum. En bekant har hela trädgården full med räls och växlar och dubbelräls och växlar så man kan köra flera spårvidder samtidigt. Hela banan är nog 300 meter långa om man kör allt. Jag var med på en vårkörning eller kanske det var en höstkörning. Osäker. Massor med folk som kom med sina ång eller ellok och körde för fullt hela dagen. Kompisen har ett fungerande ånglok i vardagsrummet där det även står en speedwaycykel. Från han trädgård har han räls direkt in i lokverkstaden med svarvar, fräsar bänkar, lyftar mm plus att det finns en stor blästerhörna och en målarbox som är rätt stor den med. Undrar varför han inte har räls in i vardagsrummet också. Ska tipsa om nödvändigheten.

Klart jag också ville köra lok så han svarvade två hjulaxlar åt mig. Om jag skulle bli lite kreativ och bygga iordning en Speedster. Jag har ju drivliner och allt som behövas eller nästan allt i alla fall. Det är mycket roligare att ha ett eget lok att köra med.

Skall ta ett kort och lägga in på hjulaxlarna. Syns att hjulaxlarna är lite dammiga. Minns jag rätt så gjöt han hjulen själv också. Tror det i alla fall.

CIMG5992Small.jpg

CIMG5993Small.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bakplåtstillverkning pågår. Höger och vänster sida är grovkapade, bockade och fått ett par popnitar genom sig. Skall borra klart alla sedan ut med bilen och slipa in stålplåtarna. Mellanstycket baktill (byggt på samma sätt som på CealmSeven V8) kommer vara en rektangulär plåt. Troligen i aluminium. Man vill ju inte ha för mycket vikt på bilen Drake.

Link to comment
Share on other sites

vet inte var men har nog några gammaldags bilder från den analoga tiden..dessa loken/Järnvägen/vagnar byggdes med början för ca 30 år sedan... har själv varit inblandad i det mesta arbetet,, sas far en av sönerna projekt.. min bror höll på med radio som far andra son projekt...min syster samlade stenar och byggde kojor i skogen som bägge broder och syster projekt...har sina fördelar att bo på landet och ha föräldrar som är hantverkare som jobbar hemifrån..

mor Skräddarmästare/allt inom textil och en far som gör det mesta + att han var/är Orgelbyggare.. iofs är dom lite lungnare nu..mor 82 och far 83 år.. men visst det pågår alltid något hantverk...

visst vi är en galen familj...men det dör man inte av..

om du kollar på denna länken kan du läsa /se lite..sidan 8-9 men läs helst allt....

http://www.gotlandstaget.se/stumpen/sp8.pdf

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Trevlig tidning. Du måste skanna in lite kort som du har i "gammelformatet". Jag gillar verkligen hembyggda ånglok och ellok.

Varit ute och byggt bil-bakdel-klädsel.

Tog ett kort och MMS-ade till min epostadress. Kvalité, inte så bra men med lite god vilja går det att ana vad jag håller på med.

Bakdel2010-03-20.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilket flyt idag. Det är samma splines på Nelco 11 tummaren och Volvo M40 / M45. Att jag blev riktigt glad är lätt att gissa sig till.

CIMG6011Small.jpg

M40. Skall byggas om med externt stödlager så jag kan bulta ihop Nelco motorn med M40 lådan. Har ordnat nu så jag kan få hjälp med svarvning av konstruktionen. Plus att han som hjälper mig har mängder av lager i olika användbara dimensioner. Samma kille som jag klipper och bockar plåt hos.

CIMG6026Small.jpg

M45

CIMG6027Small.jpg

Lite trist att det ser ut så här utanför verkstaden.

CIMG6025Small.jpg

Inne i verkstaden händer lite mer är "insnöandet" utanför. Stolarna är borrade så jag kan skruva fast dem i underlaget. Håller på att ta upp tillräckliga hål för nedre bältesfästen. Efter det skall hål tas upp i stolen som bältet löper genom.

CIMG6013Small.jpg

Stolar men kanske mer att visa hur sidoplåtarna sitter på bilen. Den plåtningen som är klart går fram till torpedväggen. Kom nyss hem efter att ha klippt och bockat till sidoplåtarna som tar vid i motorutrymmet. Poppas på samma sätt som de övriga. Biltema 3,2 mm popnit.

CIMG6018Small.jpg

CIMG6021Small.jpg

CIMG6022Small.jpg

Bakplåtarna monterade. Drake!! Aluminiumplåten är kapade men inte monterad än, du vet det är ju viktigt med lättvikt..

CIMG6015Small.jpg

Fortfarande grovkapat. Bakplåtarna skall slipas in i rätt slutgiltig storlek.

CIMG6016Small.jpg

CIMG6017Small.jpg

Mer bilder och info kommer när jag byggt vidare.

Link to comment
Share on other sites

Passagerarstolens övre bältesgenomföring (håltagning) är klar. Svetsat övre den av bältesrullens fäste samt punktat fast 2 av fyra trianguleringsplåtar till fästet.

Börjat med dragkrokstillverkning eller snarare fästet till dragkroken. Vill ha minst 750kg dragvikt. CealmSeven V8 har 900kg dragvikt.

Klippt till aluminiumplåten till bakstammen. Man varför hålla på med aluminium även om jag råkat kapa till plåten redan. Känns fånigt att blanda. Jag tar stålplåt istället så det blir riktigt. Jag kan måla just den stålplåten i aluminiumfärg så kanske Drake inte ser skillnaden utan tror det är aluminium. Jag kommer bara få skäll för jag byter. Nästan säker på det. Synd att det inte finns textstorlek 0,2

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Så sant så sant med aluminium. Det är nog därför man skall ha grov stålplåt för den tål rost rätt bra. Det finns lite att ta av då....

Det blev ett pass till i verkstaden men nu får det vara bra för idag. Nya tag imorgon och nästa dag.

Lite bilder som visar:

- Bälteshålen i stolarna

- Rullbältenas fäste

- Triangulering för att ge extra stabilitet till rullbältenas fästen.

- Början till dragkroksfäste

- Påhängda (ännu inte popborrade) främre sidoplåtar, vänster och höger sida

- Täckplåt på kardantunneln. Fast just nu mest en vinkeslipshylla

CIMG6029Small.jpg

CIMG6031Small.jpg

CIMG6032Small.jpg

CIMG6033Small.jpg

CIMG6034Small.jpg

CIMG6035Small.jpg

CIMG6037Small.jpg

CIMG6038Small.jpg

CIMG6039Small.jpg

CIMG6040Small.jpg

Sen är det nog inte så mycket mer gjort sedan förra bildinlägget.

Link to comment
Share on other sites

Börjat provinstallationen. En del jobb med att modifiera befintligt motorfäste är första åtgärden.

CIMG6066Small.jpg

CIMG6067Small.jpg

CIMG6070Small.jpg

CIMG6071Small.jpg

CIMG6076Small.jpg

CIMG6078Small.jpg

CIMG6080Small.jpg

CIMG6082Small.jpg

CIMG6083Small.jpg

CIMG6084Small.jpg

CIMG6086Small.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lite sugen på att göra några stycken SFR0 ettor nu. Kan det ha med våren att göra??

Också sugen på att plocka ut en V8 och köra med. Numera kommer jag ut ur verkstaden för det ´mesta av snön har smält (inte allt). Fast nu är jag inget sugen alls på att ta ut V8an. Suget gick visst över på cirka 10 sekunder. Det lät så konstigt utanför fönstret. Regnpersioden har visst börjat. Får jag väl bygga istället då. Gummistövlar och sydvästen på.

Fast först på tur idag är att hämta en nyköpt motor i Västerås. Såklart hade jag den lilla släpkärran parkerad på andra sidan om kvaravarande 60-70-och 100cm snöplogvallar. Men en pigg v70 diesel ett långt band som lastbilar knyter fast massaved med så går det att dra en kärra till rätt sida om snöplogvallen.

Har också hittat ett forum i USA att läsa i. LocostUSA. Där fanns det mycket att studera.

Tänk om den där Chriss Gibbs äntligen kunde få förlaget att saluföra "How to build a singel seater". Läääääääääääääääääängtar verkligen att få hugga klorna i boken och börja läsa (och titta på bilder).

Link to comment
Share on other sites

Hej Calle

Det var en saftig rova du fått tag i, är det för den är lite till åren som den "bara" är på 20kw för den ser ut att kunna husera betydligt mer(säger novisen på allt vad el heter).

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Elmotorer är lite annorlunda än bensinmotorer. Motorn är en 11 tummare för 110V DC och skulle varit ungefär lika stor i nytillverkat skick också. 20kW är nominell effekt men du kan ta åtskilligt mer men då kostar det Ampere istället. Den kan gå på ungefär 200 A kontinuerligt. Sedan finns det under tex 2 min eller under 15 sek som olika beräkningar bygger på betydligt mer att ta ut.

kort och gott om du skulle köra el på "strippen" kan du ta ut enormt med kraft = Ampere men gångtiden blir ett mycket begränsat antal sekunder. Vridmoment direkt.

Så kommer jag inte köra utan min planerade effekt är 150 till 160 W/km. Min plan är att ha med mig cirka 12,5 kW som i sin tur ger en sträcka på 60-80km beroende på körstil och hastighet. Planen är också att ha med en "ombord-laddare" som förlänger körsträckan / tiden.

Motorn är visserligen 30 år cirka men bara gått runt 1000 mil. Lite puts och lite färg så har den genomgått en föryngringsprocess.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Elmotorer vibrerar ju högst blygsamt och ger ordentligt med vrid... gummikuddar känns som de borde gå sönder ganska snabbt och vara överflödiga!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...